SME

Prečo sa začali čítať severské detektívky

Nádherná príroda, rozbité medziľudské vzťahy a temný obraz blahobytnej spoločnosti. Pridajte zopár mŕtvol a úspech máte zaručený.

Ak si nedáte pozor, pokus o zvládnutie tisícok strán severskej krimi vás môže dostať do hrobu. (Zdroj: Jakub Kotian)

Viacerí bystrí pozorovatelia fenoménu severskej krimi upozorňujú na kontext severskej prírody a jej prepojenosť na tento literárny žáner: „Zabudnuté kúty Štokholmu, mierumilovný vidiek, hlboké fjordy, pusté náhorné plošiny, arktické noci a mrazivé snehové víchrice sú vrcholne atraktívne kulisy pre zločin“ (Martina Háchová).

Prípadne: „Hoci temné, zasnežené, ľudoprázdne pláne drsného severu alebo depresívni alkoholici a mlčanliví psychopati, zošalevší z dlhých nocí na izolovaných ostrovčekoch, sú neprenosné – za spustenými žalúziami, zatvorenými okenicami a dverami zaizolovanými pred zimou a tmou je ideálny priestor na zvlášť hnusnú, krvavú vraždu“ (Kateřina Kadlecová).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj popredný nórsky spisovateľ krimirománov Thomas Enger (poznáme ho zatiaľ iba z českých prekladov) sa na margo tohto fenoménu a originality severskej krimi vyjadril, že „veľa sa zaoberáme počasím, pretože na severe stále prší, stále je zima a tma a v niektorých oblastiach nevidíte svetlo celé mesiace. To, samozrejme, ovplyvňuje ľudí, ktorí v Škandinávii žijú, a v našej literatúre to poznať. Vytvára to nevšedné prostredie pre všetky príbehy“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napokon, kontrast krvi na snehu je starobylým obrazom s vlastnou emocionálnou a metaforickou bázou (a nielen názvom predposledného Nesbovho románu). V niektorých prípadoch severskej krimi je drsná príroda a izolovanosť prostredia skutočne výrazným dejotvorným prvkom, ovplyvňujúcim nielen vzťahy mikro- či makrospoločnosti, ale neraz aj podmienky spáchania trestného činu a jeho vyšetrovania (napríklad prvý diel Larssonovho Millénia či trilógia Petra Maya odohrávajúca sa na ostrove Lewis).

Tento „geografický“ vplyv dosiahol svoj bizarný vrchol v dánsko-švédskom televíznom seriáli Most, kde bola mŕtvola položená na moste medzi dánskou metropolou Kodaň a švédskym mestom Malmö, presne na hranici oboch štátov, čo zviedlo dokopy vyšetrovateľov z policajných zborov dvoch miest.

Medzi štátmi

Severská krimi však často prekračuje hranice nielen preto, že aj svet zločinu je globálnym fenoménom, ale aj preto, že i samotní autori sa prirodzene a opakovane pohybujú medzi viacerými štátmi – napríklad Henning Mankell zručne využíval skutočnosť, že na striedačku žil vo Švédsku a v Mozambiku, a pri písaní dosahoval zaujímavú konfrontáciu nielen prostredí a príčin zločinu, ale aj policajných metód, postupov a pozícií vyšetrovateľov v oboch krajinách, kultúrach či civilizáciách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

A občasné presuny Mankellovho komisára Wallandera medzi Malmö/ Ystadom a Rigou, konfrontácie oboch svetov sú najmä pre čitateľa z bývalého ostbloku mimoriadne zaujímavým čítaním a uvedomovaním si odlišných politických a sociálnych pomerov.

Aj Nesboov hrdina Harry Hole sa okrem nórskeho Osla a austrálskeho Sydney, kde vyšetruje zločiny, dostáva pre svoje opilecké sklony aj do thajských brlohov – odkiaľ sa vracia, aby vyšetroval zločin v nórskej metropole. Ďalší policajný detektív Fin Macleod, hrdina kníh už spomínaného Petra Maya, sa po strate syna a rozvrate manželstva vracia zo škótskeho Edinburghu na ostrov Lewis, kde vyrastal.

Kontakt s minulosťou a iným prostredím je pre neho nielen príležitosťou na osobný reštart, ale aj na vyšetrenie brutálnej vraždy, spáchanej podľa rovnakého scenára ako jedna vražda v Edinburghu. Bonusom z tohto geografického hľadiska je ešte každoročná lovecká výprava ostrovanov na ešte menšiu skalu An Sgeir, na ktorej všetko, čo sa na nej stane, aj ostane – tragédiu či vraždu nevynímajúc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Súkromný život ako trauma

Vráťme sa však do polovice 60. rokov minulého storočia, keď nielen švédsku, ale aj americkú a európsku a slovenskú čitateľskú verejnosť oslovila autorská dvojica Maj Sjöwallová a Per Wahlöö (autorské dvojice sú vôbec nadštandardne zastúpené v severskej krimiliteratúre).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C454S na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu