y a tam nimi zarábať na prevádzku. V menšej historickej budove vznikol priestor na reformu.
Pokiaľ súbor so cťou zvládol túto náročnú operu, tak mýtus o verdiovskej diktatúre už v Bratislave neplatí. Ariadna na Naxe je eklektický mix starých i nových operných žánrov a príbeh má k zrozumiteľnosti ďaleko. Ak však niekto nerozumie všetkému, nech si neláme hlavu. Ja som mal oveľa viac problémov pochopiť zmysel televízneho prenosu zo súťaže Miss.
Téma opery je nanajvýš aktuálna – slobodný umelec verzus reálny svet, tvorba kontra peniaze. V čase premiéry (1912) Strauss netušil, že tento konflikt tragicky rozdvojí jeho kariéru v čase nacizmu, s ktorým raz kolaboroval, inokedy zase bránil židovských príbuzných.
Bohvieako inovatívnu režijnú interpretáciu Dieter Kaegi neponúkol. Prenos deja do 70. rokov evokuje nedokončený Fassbinderov film. Lenže v Československu sa táto éra prežívala inak. Koks vtedy znamenal uhlie a nešnupal sa.
Po hudobne dramatickej, no inscenačne rozpačitej predohre to dosť dlho vyzerá na katastrofu. Vďaka Ľubici Vargicovej, ktorá sa teší rovnakému kultu ako kedysi Ariadna na ostrove Naxos, sa však dostaví katarzia. Táto diva, našťastie, v Bratislave stále vystupuje a zostáva len dúfať, že nám ju naveky neodkúpi New York alebo Mníchov.
Posledný duet má halucinačný text o nadpozemskej láske, no kto má rád pátos, vyroní krokodíliu slzu.