SME

Lucia Nimcová: Už nechcem byť vojakom

Keď v lete vyhrala Cenu Oskára Čepana, znova pocítila smútok outsidera. Kedysi s ním bojovala, dnes už nie. Vie, že je taká, aká je. Fotoaparát je systém, ktorý už mnohých prevalcoval. Ona s ním zažila zásadné veci. Ale teraz chce ísť ďalej. Cíti sa slobo

Fotografka Lucia Nimcová (1977). Študovala ŠUP v Košiciach a na Institutu tvůrčí fotografie na Sliezskej univerzite v Opave. Momentálne má štipen­dium na amsterdamskej Rijksakademie. Je autorkou viacerých fotografických kníh a držiteľkou rôznych ocenení.Fotografka Lucia Nimcová (1977). Študovala ŠUP v Košiciach a na Institutu tvůrčí fotografie na Sliezskej univerzite v Opave. Momentálne má štipen­dium na amsterdamskej Rijksakademie. Je autorkou viacerých fotografických kníh a držiteľkou rôznych ocenení. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

dná a má luxus skúšať si, čo ju napadne. Nerieši, či robí umenie. Robí veci, ktoré jej nedajú spať. Práve teraz finišuje LUCIA NIMCOVÁ svoj otvorený ateliér v Amsterdame.

Už od leta si dohadujeme tento rozhovor. Máte dvojročnú rezidenciu na Rijksakademie v Amsterdame, v Bratislave ste výnimočne. Na čom pracujete?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Na budúci týždeň sú prezentácie v otvorených ateliéroch na Rijksakademie. Vraj tam príde okolo 10 000 ľudí z celého sveta a na základe toho, ako sa tam študent odprezentuje, si buduje škola meno a získava sponzorov.“

SkryťVypnúť reklamu

Tlačia vás podať „výkon“?

„Holanďania to robia sofistikovane. Vedia, že dielo sa buď podarí, alebo nie. Buď máš idey, alebo nie. Nedá sa to naprogramovať. Oni dajú študentom počas dvojročného programu voľnosť a my cítime, že by bolo fajn urobiť niečo úspešné. Teraz viac pracujem s videom. Som absolútne slobodná. Mám luxus skúšať si, čo ma napadne.“

Na výstave finalistov Oskára Čepana ste prezentovali aj film poskladaný z archívnych fotografií. Prechádzate od fotky k videu?

„Fotografiu je dobré robiť vtedy, ak naozaj neviete nájsť iné médium, ktorým sa najlepšie vyjadríte. S fotogra­fiou som zažila zásadné veci. Je pre mňa zrozumiteľná a cítim sa v nej do­bre. Chcem urobiť to najlepšie, čo sa dá. Teraz už viem, že fotku dokážem urobiť dobrú. Teda ma to nezaujíma.“

SkryťVypnúť reklamu

Nezaujíma?

„Už som sa ju naučila robiť dobre. Ešte by som mohla ísť do Číny a urobiť tam dobré fotky. Potom do Afriky, ale ja takto nepracujem. Najskôr sa dozviem o systéme všetko, čo sa dá a zo všetkých možných uhlov. Až potom niečo z toho spravím.“

Ste autorkou úžasných fotografických cyklov, no v posledných dielach spracovávate archívy v Humen­nom. Prečo ste sa rozhodli namiesto fotenia prehrabávať sa v nich?

„Dostala som sa k tomu, keď som robila projekt o Rusnákoch. Sama som Rusnáčka a cítila som povinnosť niečo o tom urobiť. V jednom momente som sa pýtala sama seba, aký má zmysel fotiť nové snímky, keď už je tu dosť fotografií. Bez toho, aby som im dala zmysel, akoby neexistovali.“

Máte vysvetlenie, prečo ste vyhrali Cenu Oskára Čepana?

„Možno preto, že neriešim, či to je umenie, alebo nie. Robím veci, ktoré mi nedajú spať.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám nedáva spať?

„Napríklad, ako je možné, že ľudia, ktorí kedysi rozhodovali, rozhodujú aj dnes? Alebo - prečo je generácia päťdesiatnikov, šesťdesiatnikov tak trochu stratená? Akoby každý čakal len na to, kedy ich vymenia mladší. Zdá sa mi to absurdné - kde sú? Čo robia? Keď sa nad tým zamýšľam, musím vedieť, čo ich formovalo, kde vyrastali.“

Takže najskôr vás zaujíma obsah, až potom forma?

„Forma bez obsahu ma nudí.“

Čo pre vás znamená fotografia?

„Je to spôsob, ako sa vyjadriť presne. Živý organizmus bez začiatku a konca.“

Robíte popri vašich projektoch aj komerčné aktivity?

„Nie.“

Čistá umelkyňa?

„Na komerčné projekty nemám čas.“

Štipendiá vás uživia?

„Teraz mi zachránilo život na dva roky štipendium v Holandsku. Aj som učila, ale nestíham to. Nedokážem prísť­ niekam na týždeň, odučiť semináre a odísť. Musím sa pripraviť a po skončení dlho spracovávam príbehy ľudí, ktorých tam stretnem. Som už veľmi opatrná, čo si vyberám.“

SkryťVypnúť reklamu

Máte veľa ponúk na stáže?

„Nemyslím si. Snažím sa vytvárať ponuky sama a robiť svoju prácu dobre, len tak to má zmysel. Ak by som to robila polovičato, sama sa odsúdim.“

Váš životopis pôsobí, akoby vás nepretržite pozývali na umelecké pobyty.

„Predtým som si tu pripadala trochu ako nenormálna. Bola som totálne unavená z toho, že som dookola vysvetľovala ľuďom na Slovensku, čo vlastne robím a z čoho žijem - že občas nejaké dielo predám, občas vyhrám cenu, dostanem grant. Ale ja robím každý deň od ôsmej ráno do polnoci. Teraz v Holandsku vidím, že aj ostatných 50 ľudí funguje rovnako.“

Ako vnímate slovenský ste­reo­typ, že umelci sú pojedači daní?

„Pojedači daní sú všade. Na x vecí sa môžeme pýtať, že v čom nám to zmení život? Napríklad to, že sa starám o archívy v Humennom. Načo mi je umelec, ktorý rieši vzťahy v umelec­kých kruhoch? Alebo štádium umenia ako takého? Ako to pomôže napiecť chlieb? Závisí to aj od úrovne, v akej sa krajina nachádza a čo práve rieši. Úlohou umelca však nie je riešiť, v akom štádiu sa práve jeho krajina nachádza. Aj keď ja to robím. Umelcova úloha tiež nie je vysvetľovať, čo robí. Dôležité je, že cíti potrebu to urobiť. Ak to je dobré, žije si to ďalej.“

SkryťVypnúť reklamu

Cítite rozdiel v tom, ako verejnosť vníma umelca na Slovensku a ako v Holandsku?

„Je to ťažké zovšeobecňovať. Často sa mi stalo, že som bola v galérii a tam si návštevníci všímali odkazy na slovenskú umeleckú scénu. V niečom je to sympatické a v niečom veľmi absurdné - ako môže byť pre niekoho Slovensko celý svet? Mne by bol ten svet veľmi malý. Veď 5 miliónov - to je veľmi malé mesto v Číne. Skôr ma zaujímajú ľudské veci, ktoré pochopí divák bez ohľadu na to, či je Arab, alebo Číňan. V tom je Rijksakademie pre mňa oslobodzujúca - môžem robiť niečo o Humennom, a zisťovať, ako funguje pre ľudí, ktorí nikdy na Slovensku neboli. Dobré je to vtedy, ak ich netrápi, kde to Humenné je.“

Cítite v slovenskom umení provinčnosť?

„Som v ňom totálny laik. Veď som študovala v Čechách.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste na vysokú školu išli do Opavy a nie do Bratislavy?

„Chcela som sa naučiť fotografické remeslo, a nie robiť abstraktné idey, ktorým som nerozumela. Keď som v Košiciach skončila ŠUP-ku, išla som sa pozrieť na deň otvorených dverí do Bratislavy. Všetci sa tam tvárili ako veľkí umelci, nerozumela som tomu, zdalo sa mi to veľmi nudné.“

Vy ste nechceli experimentovať s médiom fotografie?

„Veľa som experimentovala s fotografiou na strednej škole. Len vtedy som nevedela pomenovať, čo to je. Vylial sa mi ustaľovač a ja som sa potešila, akú dobrú škvrnu to robí. Zle som vyvolala negatív, tak som ho postrihala, pozliepala a nazväčšovala. Skúšala som sama. Nemala som prachy, a keď som niečo nafotila zle, nemohla som to prefotiť. Tak som to upravila tak, aby som tým splnila zadanie. Dôležité bolo, že v Opave sa so mnou bavili ako s normálnym človekom. V Bratislave sa pozerali, z akej diery som prišla. Nechápala som to - veď som taká, aká som. Pre mňa bolo dôležitejšie učiť sa s ľuďmi, s ktorými sa cítim dobre, než s takými, pri ktorých sa necítim sama sebou.“

SkryťVypnúť reklamu

Už v Opave ste študentskou tvorbou vynikali. Čím to bolo?

„Poviem to jednoducho – proces bol pre mňa oveľa dôležitejší ako výsledok.“

Ale váš výsledok je tiež dobrý.

„Lebo na tom veľa pracujem.“

Fotí sa vám ľahko?

„Fotí, aj keď to vzniká ťažko. Moja práca je o tom, že analyzujem svoje pocity a pocity svojho okolia v danom momente. A potom robím rozhodnutie, ktorým si musím byť istá. No súčasťou tvorby je aj to, že som robila totálne kraviny. Uvedomovala som si, ako som sa cítila: neschopná, bezdná, no future. Keď vidím, že toto je môj obraz, dokážem sa pozviechať. Kebyže to nevidím, stal by sa z toho balvan, ktorého by som sa už nikdy nevedela zbaviť a zostal by súčasťou môjho života. Keďže ja si vizualizujem svoj život, tak presne viem, čo som sa v ktorom období naučila. Cieľavedomo pracujem so svojimi pocitmi a vedomosťami.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená – cieľavedomo pracovať s vlastnými pocitmi?

„Pochádzam z malého prostredia, moji rodičia neboli umelci a vždy som musela bojovať za to, kto som. Som síce iná ako okolie, ale to neznamená, že som horšia. Som taká, aká som. Už som dospela do bodu, keď za to nemusím bojovať. Nie som vojak, aby som zápasila s ľuďmi. Naopak, vďaka fotografovaniu som došla k pokoju a beriem ľudí takých, akí sú. Neviem si predstaviť, ako inak by som sa k nemu dopracovala. Toto bola moja cesta.“

Na tej ceste ste veľa fotografovali ženský svet, v ktorom ste ukazovali aj rozdiel medzi túžbami a realitou, v ktorej ženy žijú. Platí to len pre ženy a len na Slovensku?

„Myslím, že to tak je na celom svete. Nájdeme veľmi málo ľudí, pre ktorých platí, že je jedno a to isté to, čo sú, a to, čím chcú byť. To je ideál, ktorý by všetci chceli. Žiť vo svete, v ktorom naozaj chceme žiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Vaše súčasné diela sa vyjadrujú k spoločnosti, ale pred ôsmimi rokmi ste mali veľmi subjektívny cyklus z nemocnice, kde ste sa fotografovali sama. Už nechcete otáčať fotoaparát na seba?

„Cvaknem sa, len keď potrebujem dofotiť film a mám posledný voľný záber. Už nepovažujem za dôležité snímať seba. Viem, kto som, a už ma viac zaujímajú veci okolo mňa a ako by sa dali zmeniť tie, ktoré sa mi nepáčia. Fotenie v nemocnici bol pre mňa vizuálny prelom. Zrazu som nepotrebovala fotku vylepšovať. Bola som to ja. Holý fakt. Povedala som si, že ak by som teraz zomrela, nič iné by už nezostalo. Každý projekt, ktorý robím, si predstavujem ako posledný. Posledné, čo po mne zostane.“

Spolu s fotografom Martinom Kollárom ste porotcami vo fotografickej súťaži sitcomm.award. Kde je dnes fotografia?

SkryťVypnúť reklamu

„Sittcom.award nie je cena pre fotografov, ale pre tých, ktorí pracujú s médiom fotografie. Samotná fotografia prechádza veľkou premenou. Profe­sionálom môže už byť hocikto, stačí mať prístroj. Mnohých už samotný fotoaparát prevalcuje ako systém, za ktorý sa nedostanú. Každý umelec bojuje so systémom. Fotografia ako médium je jeden z jazykov, ktorý je jedinečný. No spracovať niečo do hĺbky, bez ohľadu na to, aké sú trendy v galériách, dokáže dnes málo ľudí. Lebo málokomu sa chce patlať niečo 15 rokov, kým to dozrie. Radšej použijú overené metódy.“

Je zlé použiť overené metódy?

„Pomôže im to dostať sa na výslnie a súčasne si tým zarobiť. Samozrejme, to je začiatok. Ale aj začiatok konca. Umenie nepozná kratšiu cestu. Buď si ju prejdeš celú aj so všetkým tŕním, ktoré ju sprevádza, alebo ju neprejdeš.“

SkryťVypnúť reklamu

Umelcova úloha nie je vysvetľovať, čo robí. Dôležité je, že cíti potrebu to urobiť. Ak to je dobré, žije si to ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 754
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 402
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 000
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 564
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 743
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 376
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 033
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 61 319
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 671
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 110
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 107
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 004
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 471
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 813
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 078
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu