SME

Milan Lasica a Marek Ormandík v jednej knihe

Vzácna spoluhra dvoch osobností sa väčšinou mení na súhru.

V starých časoch, za ktorými občas pociťujeme (n)ostalgiu, bývalo zvykom, že literáti a výtvarníci tvorili produktívnu alianciu. Toto spojenie obrazu a slova, výtvarného umenia a literatúry, nám teraz ponúkajú Milan Lasica a Marek Ormandík. Obaja sú nielen autoritami vo svojich žánroch, ale aj osobnosťami širšieho kultúrneho pôsobenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri obrázkových knižkách máme dva predsudky: že to musí byť kniha pre deti (pretože načo sprevádzať obrázkami knižku pre dospelých) a že text je primárny, prvotný a výtvarno je iba ilustratívne.
Pri knihe Milanchólia je to opačne: časovo skôr vznikli výtvarné artefakty Mareka Ormandíka (maľby, kresby) a potom na ne Milan Lasica napísal texty. Použil som správny výraz „na ne?"

SkryťVypnúť reklamu

Obrázky prepísané do slov

Možno by sa dalo povedať aj: „k nim" alebo „vedľa nich" či „pod ne". Sú to akési obrázky prepísané do slov. Lenže táto kniha nie je katalógom Ormandíkových diel a Lasicove texty nie sú vysvetlivkami k obrazom. Je to spoluhra, ktorá sa vo väčšine prípadov mení na súhru.

Nech si čitateľ otvorí hociktorú dvojstranu (táto kniha sa asi nemá čítať od prvej stránky po poslednú), vždy sa pred ním rozkryje farebný svet, hoci viacfarebný je iba obrázok (text je vysádzaný jednofarebne).
Niekedy je obraz na celú stranu a text zaberá iba pár riadkov, niekedy slovná stránka kvantitatívne prevyšuje obrazovú (Ježko Dežko).

Ormandíkove obrazy majú názvy aj technickú špecifikáciu, Lasicove texty vhupnú priamo do stredu diania. Niekedy je to bravúrna, priam umenovedná miniesej, interpretácia predloženého obrazu, inokedy skôr popis, vo viacerých prípadoch Lasica vytiahol z línií a tvarov obrazovej predlohy príbeh.

SkryťVypnúť reklamu

A niekedy hotovú drámu (a nielen preto, že ju podal v podobe dialógu). Iba v málo prípadoch použil svoje staršie veci (najmä piesňové texty) a iba v jednom prípade sa uchýlil k ošúchanej anekdote (Quo vadis).

Krásne je to, čo je pravdivé

Niekedy volí ležérny, familiárny, ľahkovážny tón (Byť slonom nie je na zahodenie), väčšinou však jeho útvary (a je jedno, či ich nazveme poviedkami, básňami v próze, reflexiami, esejami, komentármi) mrazia svojou hĺbkou: „V krajine, kde takto vyzerajú mladé dievčatá / Musí byť veľmi smutno." Alebo: „Čo povedať? Máte fajn čiapku. Niekedy sú slová naprd."

Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že Ormandíkove obrazy sú smutné, bezútešné, kruté. Ormandík nás naozaj koncepčne zbavuje konvenčných predstáv o kráse, tak ako ju poznáme z lavíc základnej školy. Krása v jeho koncepte nemá nič spoločné s harmóniou, symetriou, dokonalosťou, uhladenosťou, akademickosťou, estetickosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho estetika siaha hlbšie, do hĺbok človečenskej malosti i obmedzenosti. Krásne je to, čo je pravdivé, čo je samo sebou.

Na niektorých obrazoch prevláda akoby detský, insitný spôsob tvarovania figúry či práce s farbou. To, že Ormandík je brilantný kresliar i kolorista, si čitateľ (áno, aj pri obrazoch sa dá hovoriť o čítaní) prečíta akosi dodatočne. Akoby nám autor hovoril: nepotrebujem sa predvádzať, čo všetko ma naučila akadémia. Obraz musí obstáť sám osebe.

Daň za citlivosť?

To, že k obrazom, ktoré obstoja samy osebe, sú predsa len pripojené texty, nie je protirečenie. Aj Lasicove texty z tejto knihy by väčšinou obstáli samy osebe ako autonómne básničky či prózy.

Ak sa dve výrazné osobnosti dokázali stretnúť pod strechou jednej knihy, hovorí to o niečom viac ako o spolupatričnosti či spoločnom náhľade na život dvoch osobností. Hovorí to o potrebe (a možnosti) partnerstiev a priateľstiev, ktoré sú pri zrode každej kultúry a kultúrnosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Milanchólia je daň za citlivosť," uvádza túto nevšednú knižku Tomáš Janovic. Citlivosť sa v našej dobe a (ne)kultúre berie ako slabosť. Ale obrazy a slová z Milanchólie hovoria o sile. O sile pravdy, ktorá je krásna vtedy, ak nechce byť viac krásna ako pravdivá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 525
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 317
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 813
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 658
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 602
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 359
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 968
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 452
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 329
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 226
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 626
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu