SME

S mystikou nekalkulujem

Vnímam nad sebou nedosiahnuteľnú dokonalosť, vraví výtvarník Palo Macho.

(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Nie je možné namaľovať niečo na sklo, pretože sklo vzápätí prijíma obraz do seba, drží ho v sebe a prenecháva mu spolu s tým i svoju priehľadnosť, povedal filozof Miroslav Petříček. Bolo to v súvislosti s dielami výtvarníka PALA MACHA, ktorý sa venuje sklu, maľbe a maľbe na sklo. Jeho najnovší cyklus Nádoby je do konca týždňa vystavený v bratislavskom Dome umenia.

O čom hovoria sklo a maľba dokopy?

„Prevažne o dekoratívnej maľbe na sklo, ktorou som sa zaoberal počas strednej školy. Skončil som v Česku dve, takže ma neskôr už technologické postupy tohto typu nedržali. Ale pri maľbe a skle som chcel ostať."

Do akej miery sa vnímal váš odbor ako umenie?

„Na strednej škole v Novom Bore to bolo jasné remeslo. Keďže sme sa učili pre celé Československo, museli sme vedieť všetky technológie, ktoré sa v existujúcich sklárňach používali a ktoré by sme mohli niekedy v priemysle využiť. Bola to veľká škála technológií, aj s využitím gýčov. Napríklad technológia vysokého smaltu alebo tieňované ružičky."

Kedy ste v skle začali hľadať hĺbku svojej výpovede?

„Asi v období, keď som bol na druhej strednej škole - umeleckej sklárskej priemyslovke v Kamenickom Šenove. Keďže som vlastne už ovládal všetky technológie, nezamestnávali ma a ja som sa venoval výtvarným návrhom. S technológiou som skôr pomáhal ostatným, ktorí sa to len učili. Popritom som sa mohol venovať čisto výtvarnému prejavu. Lákala ma maľba a kresba. Do jej blízkosti som sa však dostal až po skončení Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave."

Prečo?

„Na vysokej škole ma z maľby na sklo presunuli na transparentný a polotransparentný papier. Robil som monotypie, lepené vrstvené papiere, ktoré som potom pretŕhal. Tak som sa ocitol na odbočke, ktorá ma od dekoratívnej maľby na sklo definitívne odvrátila."

Ocenili ste neskôr túto odbočku?

„Vtedy som bol, samozrejme, nespokojný, ale ocenil som ju neskôr, keď som maľbu na sklo začal učiť na strednej škole v Lednických Rovniach. Nechcel som maľovať na číre tabule. Mal som pocit, že po hladkom skle sa maľba kĺže, a to mi prekážalo. Cítil som problém, ktorý som spočiatku nevedel vyriešiť. Ale potom som si technológiu našiel. Začal som sklo pretavovať, pripravovať si podklad na maľbu. Štruktúrované sklo mi bolo omnoho bližšie, s maľbou komunikuje oveľa viac."

patro.jpg

Patrocinium v Kostole dvoch sŕdc v Liptovských Sliačoch.
FOTO - ARCHÍV P. M.

Vaša výstava je výpoveďou o nádobách. Nepopierate ich funkciu, ale ich priestorové dimenzie áno. Čo pre vás znamená tento posun?

„Už by som sa k fúkaným tvarom nádob nevrátil, ale nádoba ako symbol vo mne zostala. Nevnímam ju cez dizajn, hoci ide o základný úžitkový tvar, ktorý nesie sklo. Tému svetla som „pretavil" do mojich geometrických obrazov. Nádoby mali toto svetlo prijať. Keď som si potom naťukal na internete slovo nádoba, začalo mi to vyhadzovať zaujímavé stránky a objavil som ďalšie mystické oblasti. A keď som rozmýšľal nad svetlom, okamžite ma internet navodil na literatúru o tieňoch. Posunulo ma to v symbolike nádob ďalej, stále som však nebol tam, kde som chcel byť. Chcel som porušiť priestorový charakter nádoby. Tak sa nádoba stala pre mňa znakom. Rovnako ako predtým svetlo."

Ako ste to technologicky riešili?

„Narobil som si problémy, lebo som musel nepriehľadnú, maľovanú plochu nádoby dostať na pretavenú skle〜nenú tabuľu, ktorá je od začiatku priestorová a priehľadná. Na prvý pohľad sa zdá, že sklo natriete farbou a je to. Chcel som však dosiahnuť, aby sa v nádobe na sklenenej ploche hľadala jej hĺbka, význam, symbolika. Vrstvy bolo treba vypáliť, a ony jedna druhú obohatili, nie zrušili. Páči sa mi, že môžem farby prekrývať, a pritom to neznamená, že tie spodné neexistujú. Jednotlivé vrstvy sa zrátajú."

Do akej miery ste teda priblížili sklo ako úžitkový materiál?

„Do žiadnej. Som však ochotný priznať, že ak je oltárny obraz úžitkový, tak sú s ním moje maľované nádoby na skle porovnateľné."

Keď sme už pri tom - v Liptovských Sliačoch máte zaujímavé objekty v interiéri kostola. Je to ten kostol, na ktorý sa ľudia sami pozbierali a jedna pani z dediny dokonca poskytla na jeho stavbu vlastný pozemok?

„Áno, a pri kopaní základov sa našli dva kamene, ktoré vyzerajú ako dve srdcia. Preto sa volá Kostol dvoch sŕdc. Cením si odvahu ľudí, že prijali kostol očami výtvarníkov. Zažil som to aj v mojej rodnej dedine - Streženiciach. Tam som maľoval pre kostol krížovú cestu. Je takmer celá postriekaná krvou. Pán farár mi povedal, aby som mu vysvetlil, ako som to myslel, a on to potom pretlmočil v kázni, od zastavenia k zastaveniu, aby neboli nezhody. Ľudia to prijali. Vedia, k čomu sa modlia a netreba ich podceňovať. Väčší problém robia často tí, čo alibisticky tvrdia, že do kostola súčasné umenie nepatrí, lebo mu veriaci nerozumejú."

Mali ste takú skúsenosť?

„Zažil som už aj ľudí, ktorí rozhodujú o výtvarných veciach, nemajú výtvarné vzdelanie a sú nevkusní. Vidia len svoju ideológiu a chcú ju ilustrovať."

Prenikáte cez svoje dielo bližšie k Bohu?

„Vždy som mal blízko k Bohu. Aj môj cyklus Svetlá bol takým dialógom. Nechodím do kostola, ale vnímam nad sebou nedosiahnuteľnú dokonalosť. Netvrdím, že sa k nej chcem priblížiť, ale môžem sa s ňou konfrontovať. Práve sklo je materiál, ktorý má v sebe istú mystiku. S tým však nechcem pri tvorbe kalkulovať."

Palo Macho (1965)

absolvoval v roku 1995 sklárske výtvarníctvo na VŠVU v Bratislave, neskôr študijný pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne (1993) a v Cité International des Arts v Paríži (1997). Pedagogicky pôsobil v Škole úžitkového výtvarníctva v Lednických Rovniach. Vystavoval doma a v zahraničí, samostatne v Etiene & Van den Doel Gallery v Haagu, Oravskej galérii v Dolnom Kubíne, Galérii Nova v Bratislave, Galérii SPP v Bratislave či v Rihimäki Museum of Glass vo Fínsku. V roku 2008 bol o jeho tvorbe nakrútený film Palo Macho/Sklenené obrazy v réžii Lubora Dohnala. Žije a tvorí v Bratislave. Venuje sa maľbe na skle a skleným objektom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 831
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 726
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 768
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 802
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 489
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 479
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 476
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 357
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 914
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 350
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 914
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu