SME

Najlepšia ilustrátorka: Tigrom je svet v nás

Vyhlásili výsledky Bienále ilustrácií Bratislava. Zlaté jablko získala aj slovenská ilustrátorka MARTINA MATLOVIČOVÁ-KRÁLOVÁ za Tracyho tigra.

Martina Matlovičová-Králová (1975). Narodila sa v Bratislave. Vyštudovala na Katedre animovanej torby  FaTF VŠMU. Zilustrovala  vyše desiatky kníh, od roku 2001 sa jej ilustrácie pravidelne dostávajú do výberu BIB v Bratislave. Je vydatá a žije na vidiekuMartina Matlovičová-Králová (1975). Narodila sa v Bratislave. Vyštudovala na Katedre animovanej torby FaTF VŠMU. Zilustrovala vyše desiatky kníh, od roku 2001 sa jej ilustrácie pravidelne dostávajú do výberu BIB v Bratislave. Je vydatá a žije na vidieku (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

Vyhlásili výsledky Bienále ilustrácií Bratislava. Držiteľkou ocenenia Zlaté jablko sa stala aj slovenská ilustrátorka MARTINA MATLOVIČOVÁ-KRÁLOVÁ za knihu Tracyho tiger Wiliama Saroyana.

Študovali ste animáciu na Vysokej škole múzických, zachytili ste samé začiatky tohto odboru, však?
„Boli sme len druhý ročník novovzniknutej katedry. S dnešnými podmienkami sa naše vtedajšie technické vybavenie vôbec nedalo porovnávať. Ale mne to nevadilo, aj tak som počítačovú grafiku na škole flákala. Vždy som chcela ilustrovať knižky, už od základnej školy."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aký má pocit mladý animátor, keď skonči školu?
„Animované filmy sa u nás tvoria v ťažkých podmienkach, prakticky na vlastnú päsť. Moji kolegovia zo školy sú všetci v tejto sfére veľmi úspešní, ale majú na túto kariéru aj po manažérskej stránke. Ja som si zvolila ľahšiu cestu, ilustrovanie kníh je menej náročné na čas a psychiku."

Nie je istým spôsobom výhoda, že ste na škole neboli pod vplyvom takej výraznej ilustrátorskej osobnosti ako Dušan Kállay?
„Možno áno, ale viem, že mám aj veľké nedostatky. Po každej knihe prídem na to, že som ju mala robiť inak. Až teraz po desiatich rokoch mám pocit, že nachádzam svoje smerovanie. Je však zlé, že naši vydavatelia sú malo otvorení novým trendom a tlačia ilustrátorov do infantilných obrázkov pre deti. Ak si porovnáte naše knihy s tými, ktoré vychádzajú vo svete, po grafickej stránke sme na tom dosť biedne. Väčšina detských kníh je málo inovatívna, chýba mi u nás progresívnejšie vydavateľstvo detskej tvorby, napríklad ako majú Česi Baobab."

SkryťVypnúť reklamu

Neboli sme kedysi považovaní za ilustrátorskú veľmoc?
„Je tu veľa mladých a veľmi talentovaných umelcov, nová generácia progresívnych ilustrátorov, ktorí majú odvahu čeliť masovému nevkusu, takže som v tomto ohľade veľmi optimistická."

Kto dnes udáva trendy v ilustrácii detských kníh?
„Myslím, že Francúzi, Španieli, Portugalci, tam je trend autorských kníh. Rada by som sama niekedy išla práve týmto smerom. Na knižnom veľtrhu v Bologni sme videli krásne knihy. U nás by boli mnohé z nich nemysliteľné, kúpilo by ich len pár fajnšmekrov."

Dá sa ilustráciami dnes uživiť?
„Absolútne nedá. Mňa živí manžel. Obaja sme tým trochu frustrovaní. On je pritom vynikajúci výtvarník, ale v súčasnosti pracuje v reklame, aby sme nejako prežili. Ja som tá, ktorá sa 'hrajká'. Takže sa mi príde tak trochu nefér voči nemu."

SkryťVypnúť reklamu

Skúšate si ilustrácie na deťoch?
„Nemám takúto spätnú väzbu, ale mám skúsenosť, že deti na prvom stupni ešte príjmu všetko, sú formovateľné. Staršie deti sú už „skazené".

Ako reagujete, ak vám niekto povie, že vaše ilustrácie nie sú pre deti?
„Práve, že doteraz boli. Ale obávam sa, že smer ktorým by som sa chcela slobodne uberať, by už pre deti taký čitateľný nemusel byť. V detských knihách som zvyčajne predsa len trochu tlačená do istej popisnosti, možno si aj sama v sebe vytváram tieto bloky. Ale samozrejme, záleží, aký literárny žáner mate na stole. Až pri Tracyho tigrovi a Janovicovej knihe Drevený tato preskočila iskra zo strany vydavateľov Artfórum a Albert Marenčim - Vydavateľstvo PT som mala pocit, že nebudú proti, ak sa trochu odviažem. Je dobre, ak je vydavateľ aj umelec na jednej vlnovej dĺžke."

SkryťVypnúť reklamu

Nechcelo by to viac reklamy?
„Chcelo."

Stalo sa vám, že by vám autor textu zasiahol do kresieb?
„Nie, nemal tú možnosť alebo záujem. Prv než sa do knihy pustím, pošlem pre istotu dve tri ilustrácie vydavateľovi, aby vedel, do čoho ide. Takže tam sa zásahy občas dejú. Ale so spisovateľom nie som v kontakte, až keď kniha vyjde. Ale zatiaľ mi žiaden spisovateľ nevynadal.

Aké knihy si najradšej vyberáte?
„Menej rada ilustrujem reálne príbehy zo súčasnosti, myslím že môj štýl sa uberá iným smerom. Paradoxne ma ale oslovujú vydavatelia práve s týmito žánrami. Najradšej mám však rozprávky, kde sa môžete výtvarne vyblázniť. Rada som robila pre pani Jaroslavu Blažkovú. Jej drsný, neinfantilný humor je mi blízky. Ale dnes by som najradšej Ohňostroj pre deduška či Mačky vo vreci celé odznova prerobila."

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa rodil Tracyho tiger?
„Keď ma oslovili manželia Janka a Vladimír Michalovci, majitelia kníhkupectva Artfórum, hneď som vedela, že nepôjde o bežnú spoluprácu, lebo Michalovci vydávajú len zopár málo kníh do roka a tituly si starostlivo vyberajú. Ako jedným z mála vydavateľov záleží im na kvalitnom dizajne knižky, chýba im ’rutina’. Nerutinne sme sa stretli ešte so skvelými typografmi Palom Bálikom a Jankou Némethovou. Nikto z nich nepovedal, že sa to nedá sa, že to bude drahé, ale spoločne sme hľadali vhodnú podobu tej knihy. V istom momente to bolo skoro dobrodružné. Fungovali sme ako trio, všetko sme museli všetci odklepnúť až po tom sa šlo ďalej. Také čosi som pri inej knihe doteraz nezažila."

Saroyanov text však nie je určený deťom, však?
„Je to intelektuálna záležitosť, zdanlivo písaná jednoducho, ale so zložitými vnútornými otázkami. Vedela som, že Tracyho tiger musí byť úplne iný než všetky knižky doteraz. Lebo Tracyho tiger nie je zviera, ktorého poznáme pod slovom tiger, je to imaginácia, vnútorný svet človeka, čosi neuchopiteľné."

SkryťVypnúť reklamu

Vaše ilustrácie v tejto knihe sú veľmi rôznorodé.

„Ku každej ilustrácii som pristupovala s rešpektom a obavami, aby nebol obrázok príliš detinský či klišéovitý. Keď som sa skoro po roku dotápala k poslednej ilustrácii, zistila som, že sú žánrovo aj farebne dosť odlišné. Každý obrázok je akoby z inej knižky. Nakoniec sa ale ukázalo, že práve moja neschopnosť udržať ilustrácie v jednotnom duchu je vlastne zaujímavá a dielu prospešná. Ilustrácie napriek môjmu trápeniu pôsobia hravo, nevypočítateľne a slobodne. Mňa aj akosi dojímajú, podobne, ako neštandardné počínanie si hrdinov Saroyanovho príbehu: Tracyho, bláznivého psychiatra Pingitzera, či náčelníka Huzingu a kapitána Blytha."

Čo pre vás znamenali knihy v detstve?
„Ja som knihami žila, viedla ma k nim moja mama knihovníčka. Vždy, keď som ochorela, po ceste od lekárky sme išli do obchodu kúpiť nejakú knihu. Vychytávala som dokonca chybičky, ak si ilustrátor napríklad dobre neprečítal text a dal červenú sukňu namiesto zelenej. Na stene detskej izby mi neviseli plagáty spevákov ale ilustrátor. Dušana Kállaya, Ondreja Zimku, Končekovej-Veselej. Už na základnej som si všímala ich štýly.
Všetky tie knihy mám dodnes odložené v spálni na poličke."

SkryťVypnúť reklamu

Ktorá bola najmilovanejšia?
„Jasne, že Pipi, ale napríklad aj niektoré výbery, napríklad Sto najsmiešnejších rozprávok sveta. Asi som infantilná, ale občas sa pristihnem, že si ich znovu čítam."

Ako si dokáže človek uchovať detskú dušu?
„Ja som mala vždy pocit outsidera. Vyrastala som mimo prúd, nedalo sa s tým nič robiť. Na mňa sedí veta, že umelci sú zbabelci, ktorí utekajú od reality. My výtvarníci sme nepraktickí ľudia, vieme robiť pekné obrázky, ale inak sme nepoužiteľní. Ja neviem ani vypísať daňové priznanie. Môj manžel sa snaží byť praktický, takže všetko musí riešiť sám."

Už v detstve ste mali pocit istej izolácie?
„Áno, v puberte som tým dosť trpela. Žila som v čudnom svete a žijem v ňom prakticky dodnes, len sa v ňom snažím pohybovať profesionálne. Stále som ale nedobrovoľne v dobrovoľnej izolácie. Fungujem úplne inak ako moje susedy v mojom veku. Stále sa ma pýtajú, kedy pôjdem do roboty."

SkryťVypnúť reklamu

Nechápu, čo robíte?
„Na dedine, kam som sa pred niekoľkými rokmi odsťahovala, sú ľudia strašne praktickí, chodia do zamestnania, majú pole a zvieratá, pre nich je literatúra celkom neznáma vec. Mimo väčších miest ľudia necítia potrebu čítať knižky. A maľovanie nepotrebujete k životu."

Prečo to potom robíte?
„Neverím, že nejaký ilustrátor maľuje preto, lebo má rád deti. Nevylučuje sa to síce, ale každý podľa mňa aj tak rieši sám seba. Snažíte sa nájsť spôsob, ako sa vysporiadať s týmto svetom. Niečím sa podpísať, niečo vytvoriť. A keďže neviete robiť nič iné, tak maľujete."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 473
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 051
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 056
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 787
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 765
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 429
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 264
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 940
  2. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 397
  3. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 8 302
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 840
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 503
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 753
  7. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 4 517
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 3 782
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu