SME

Klamarove pravdivé fotografie

Víťazom Czech Press Photo sa stal slovenský emigrant, ktorý žil v Kanade. Vyhral jeho záber amerického prezidenta a sochy československého prezidenta pre francúzsku agentúru.

„Hovoria mi: také pekné fotky si mal a ty si dal takú škaredú. Ja vravím: ona nie je škaredá, ale iná."„Hovoria mi: také pekné fotky si mal a ty si dal takú škaredú. Ja vravím: ona nie je škaredá, ale iná." (Zdroj: ČTK / Joe Klamar)

Bol by to príbeh typu „americký sen“, keby nebol taký veľmi náš. Štyridsaťdvaročný Joe Klamar, víťaz prestížnej medzinárodnej súťaže Czech Press Photo, pochádza zo Slovenska, a na Slovensko sa aj vrátil, aj keď jeho domovom mohol byť celý svet – aspoň jeho fotografie hovoria všeobecne zrozumiteľným jazykom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Je jasné, že fotografia nemôže zmeniť svet. Úloha spravodajských fotografov, ktorí robia slalom medzi mínami a guľkami, je iste závažná, ale tie miliardy megapixelov hrôz, ktoré denne chrlia agentúry, nepôsobia na nikoho ako memento, iba hovoria o chaose tohto sveta.

SkryťVypnúť reklamu

A potom sú fotografi, ktorí akoby prispievali k poriadku tohto sveta. Klamar určite medzi nich patrí. Jeho zábery netrýznia neľútostným obsahom, ale zachytávajú okamih originálne a svojsky. Klamarove fotky si zapamätáte. Hovoria nielen o tom, že osoba na obraze niečo robila, ale vypovedajú o hravosti jej autora a jeho schopnosti vidieť viac, hlbšie a krajšie.

To je niečo, čo neprevalcuje žiadna blogová žurnalistika. Ak sa niečo udeje, väčšinou je na mieste niekto s mobilovým foťáčikom skôr ako agentúrny fotograf. Nič proti amatérom, ale ľudia ako Joe Klamar zachraňujú stavovskú česť „veľkej" fotografie a navyše nám posielajú celkom súkromnú správu, že svet je naozaj veľmi originálne miesto. Stačí sa len vedieť pozerať.

"Víťazná fotografia zaujala svojou prekvapivou a nezvyčajnou kompozíciou, ktorá zachytáva udalosť ako národného, tak aj medzinárodného významu," znie vyjadrenie poroty. „Symbolizuje stretnutie medzi nádejami minulosti - prezidentom Masarykom - a prevratnými zmenami súčasnosti - zvolením prvého amerického prezidenta černošského pôvodu. Je vyjadrením novej nádeje pre súčasný svet."

SkryťVypnúť reklamu

„Tá fotografia je naozaj vynikajúca a Klamar s ňou rozhodne nevyhral iba preto, že Obama je práve v kurze.“ (Václav Macek, teoretik fotografie)

Fotografiu zachytávajúcu nejaké ozbrojené konflikty by si Klamar tiež rád vyskúšal, ale ako hovorí, nie je pánom svojho času. „Robím to, kam ma pošlú z centrály v Paríži. A oni so mnou nemali nikdy takéto plány, bohužiaľ. Alebo chvalabohu? Ktovie, ako to je. Keď bol izraelsko-libanonský konflikt, mal som tam ísť, ale nedali mi víza. Takejto fotke sa venujú moji kolegovia, takže by som možno nebol taký dobrý ako oni, ale človek sa musí učiť celý život," povedal pre SME Joe Klamar.

Americký sen

Bol by to príbeh typu „americký sen", keby nebol taký veľmi náš. Štyridsaťdvaročný Joe Klamar, víťaz prestížnej medzinárodnej súťaže Czech Press Photo, pochádza zo Slovenska, a na Slovensko sa aj vrátil, aj keď jeho domovom mohol byť celý svet - aspoň jeho fotografie hovoria všeobecne zrozumiteľným jazykom.

SkryťVypnúť reklamu

Narodil sa ako Jozef Klamár v Jasnej-Záhradkách a v mladosti súťažne lyžoval, ako dorastenec patril medzi najlepších. Napriek tomu ho však lákal iný pohyb ako ten na svahu a presťahoval sa do Bratislavy.

Pracoval ako asistent kamery v televízii a fungoval ako bohém, veď čo iné sa tu dalo za totality robiť.

Emigrácia

Kým sa veľa bohémov tých čias postupne z nudy a otupenia prepíjalo až do ťažkej závislosti, 22-ročný Klamar sa rozhodol, že niečo so svojím životom spraví a v roku 1987 sa rozhodol emigrovať. Oficiálne išiel na dovolenku do Juhoslávie, ale v skutočnosti sa komplikovaným spôsobom dostal do Rakúska. Svoje si odžil v záchytnom tábore, kde sa tlačili päťdesiati na izbe a vraj hneď prvú noc niekoho podrezali a vyhodili z okna.

SkryťVypnúť reklamu

Klamarov štartkapitál bol päťdesiat mariek, ktoré si skryl do podpätku topánky. A ani keď sa z Rakúska presunul do Kanady, nebola jeho situácia vôbec ducha povznášajúca. Robil podradné brigády, manuálne pracoval v rafinérii v Alberte.

Dal sa dokopy s Kasiou, Kanaďankou poľského pôvodu a neskôr sa zobrali. Rozhodol sa, že sa vráti k záľube z detských čias - fotografii. Začal študovať, aby mal „papiere" a cez miestne noviny dostal džob v agentúre Canadian Press. Jeho fotka, ako dvaja policajti odvádzajú jazvečíka, mala úspech a otvorila mu ďalšie dvere a tie zasa ďalšie - až sa to skončilo pri titulke The New York Times či Washington Post a úspešnými agentúrnymi fotkami, ktoré kupovali prestížni klienti na celom svete.

„Keď som chodil do školy, potreboval som každý deň objaviť niečo nové. Nevedel som ešte, čo chcem fotiť, ale už samotný proces ma vzrušoval. Fotil som všetko a niečo mi z toho obdobia zostalo, aj dnes mám širokú škálu tém - šport, móda, politika, reportáže rôzneho typu, makrofotografia," spomína Klamar.

SkryťVypnúť reklamu

Iný pohľad

Klamar je typický svojimi zvláštnymi pohľadmi na bežné veci. Díva sa na svet inak a tým je originálny. Nie je to adrenalinista, ktorý sa vrhá do nebezpečných situácií - vojen či živelných katastrof, skôr kreatívny pozorovateľ tohto sveta. A kde sa to naučil? Vraj v Alberte, kde sa, podobne ako kedysi v Jasnej, dokopy nič nedeje, tak si musel hľadať iný pohľad na svet.

„Vždy sa snažím do fotky vložiť nejaký element, nechcem povedať umelecký, lebo to je príliš vysoký level, ale skôr estetický. Mám rád, keď fotka žije, aj keď téma je smutná a drsná. Na škole nám ako prvé povedali, že dobré dielo má dráždiť, vyvolávať emócie," vysvetľuje Klamar.

„Nás fotografov je strašne veľa a preto sa snažím robiť inak, lebo fotka na seba hneď upozorní, ak je odlišná od ostatných, ktoré sú na jedno kopyto. Ale nerobím to preto, aby som bol zaujímavý, takto ma to skrátka baví. Keď nájdem iný uhol pohľadu, som spokojný. Aj keď to vyvolá kritiku aj u kolegov, hovoria - také pekné fotky si mal a ty si dal takú škaredú. Ja hovorím - ona nie je škaredá, ale iná," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1993 sa prišiel pozrieť na Slovensko a neskôr sa rozhodol zostať - minimálne trvalé bydlisko má v Liptovskom Mikuláši. Momentálne je šéfom medzinárodnej agentúry AFP pre strednú Európu, rád fotí šport a svoju rodinu.

V agentúrnych servisoch sú denne tisíce fotografií štátnikov, ale tá Klamarova, ktorá získala cenu Czech Press Photo, je iná. Na internetových diskusiách odzneli „odborné" komentáre, že je kompozične zlá a vraj zvíťazila len preto, že je na nej Obama, teda z propagandistických dôvodov.

„Kompozícia fotografie je veľmi neobyčajná, ale Klamar je Bohom obdarený človek. Je úplne iné, keď pravidlá poruší talent alebo diletant, hovorí renomovaný teoretik fotografie Václav Macek. „Tá fotografia je naozaj vynikajúca a Klamar s ňou rozhodne nevyhral iba preto, že Obama je práve v kurze," smeje sa Macek.

SkryťVypnúť reklamu

„Úplne netradične zachytáva návštevu politika - sme zvyknutí na zábery s manželkou, so psom, pri prehliadke tankov a zrazu takéto niečo. Je aj nadčasová a akoby mimo priestoru, nevieme, či je jar, jeseň, kde to vlastne je, čo je úplne v rozpore so spravodajskou fotografiou, pri ktorej vždy musíme vedieť ,kde, kto, kedy'. Tá fotografia je taká estetická a výtvarná, že si neviem predstaviť jej použitie v denníkoch, o to viac v časopisoch, kde sa snažia pracovať aj so spravodajskou fotografiou trochu inak, napríklad Time alebo u nás .týždeň.

Czech Press Photo

Fotograf Alan Hyža dostal v tomto roku tretiu cenu v kategórii príroda a životné prostredie, je to jeho doposiaľ desiata cena z Czech Press Photo. Pred dvoma rokmi bol aj v porote súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

„Môžem potvrdiť, že úroveň poroty je veľmi, veľmi vysoká, sú to ľudia, ktorí fotografii rozumejú a vôbec tam nepanuje zhoda, je tam veľká diskusia nad každou fotkou, či áno, alebo nie, a čo je vzácne, každý z porotcov dokáže svoj názor podložiť fundovanými argumentmi a vedomosťami. Niektoré umiestnené fotografie sa mi nemusia páčiť, ale vždy beriem, že ich vybrala porota zložená z odborníkov. Som si istý, že diskusie boli aj nad Klamarovou fotkou," tvrdí Alan Hyža.

„Jožko Klamar je výborný fotograf s originálnym pohľadom, na súťaži boduje každý rok a myslím že oprávnene, lebo jeho fotky sú iné ako všetky ostatné," uzatvára. „Je to o to cennejšie, že pracuje pre agentúru, a napriek tomu sa snaží o pohľad na veci odlišný od bežnej spravodajskej fotografie. Čo si vyžaduje aj obrazového redaktora na vysokej úrovni. Klamar je však veľmi úspešný fotograf a tým je jasné, že takéto médiá existujú."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 367
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 267
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 553
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 410
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 961
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 522
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 430
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 088
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 487
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 038
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 959
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 393
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 105
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 7 282
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 749
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu