BRATISLAVA. Niektorí ľudia si pod knihou stále predstavujú akési intímne tajomstvo, ktoré až s náboženskou úctou kladú pred seba na stôl. Ak sa však vyberiete na knižný veľtrh Bilbiotéka v bratislavskom výstavisku Incheba, možno začnete uvažovať o opaku. Kniha sa na ňom stáva tovarom, ktorý leží na preplnených pultoch stánkov. Okolo nich sa tlačia ľudia hľadajúci v kope zlacnených výtlačkoch práve ten svoj. Chýbajú už len lokše a kapusta.
Súčasťou Bibliotéky však nie je len knižný biznis: preložené, vypredať aj posledné skladové ležiaky. Jej súčasťou je už tradične oceňovanie dobrej literatúry - aj domácej autorskej fantastiky.
Žánrová literatúra je pritom zvláštny svet. Má svojich zapálených čitateľov i autorov. A na Slovenskú má dokonca aj jednu celkom etablovanú každoročnú súťaž, ktorej výsledkom je nielen ocenenie najlepších fantastických, sci-fi či hororových poviedok roka, ale aj následný zborník s desiatimi najlepšími textami.
Tento rok však bola Cena Fantázia, ktorej partnerom je aj internetový portál kultura.sme.sk, čímsi zvláštna. Súčasťou ocenení sa stala aj hororovo zameraná Cena Béla. Jej držiteľom sa stal Jozef Karika s textom Samota.
Samotnú Cenu Fantázie, o ktorej v prvom kole rozhodovala odborná porota a v druhom čitatelia SME, získala Lucia Droppová s textom Hladný tovar. Daňová kontrola sa totiž vždy môže nejako zvrhnúť. Najmä, ak je podľa editora výsledného zborníku a porotcu súťaže Ivana Pullmana napísaná „vkusne a vecne".