SME

Gangstri sa mi páčili v puberte

Grand Prix z Cannes – film Prorok ide do našich kín. Väzenského bossa v ňom hrá Niels Arestrup.

Niels Arestrup (61), francúzsky herec a režisér. Nedávno sme ho videli aj vo filme Skafander a motýľ.Niels Arestrup (61), francúzsky herec a režisér. Nedávno sme ho videli aj vo filme Skafander a motýľ. (Zdroj: OUTNOW.CH)

Minuloročným festivalom v Cannes otriasol film Prorok, strhujúce rozprávanie o tom, ako vie človek manipulovať človekom. Vtedy získal Grand Prix, pred niekoľkými týždňami bol favoritom na cudzojazyčného Oscara a zajtra ho do našich kín v predpremiére uvádza prehliadka Febiofest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednou z jeho hereckých hviezd je NIELS ARESTRUP. Hrá starého a rešpektovaného bossa Césara, otrokára, ktorý si medzi svojimi spoluväzňami vyberá otrokov. Tú postavu by sme mohli považovať za bohatú a príťažlivú, on na nej však nemá čo obdivovať, pretože na to má vraj príliš veľa životných skúseností. V Paríži poskytol rozhovor pre SME - niekoľko týždňov predtým, ako za svoju úlohu dostal národnú cenu César.

SkryťVypnúť reklamu

Ako u ľudí vzniká túžba po moci, manipulácii, ovládaní tých druhých?

„Zvyčajne som pri nakrúcaní sedel na lavičke, a len tak pozoroval, ako sa správajú naši komparzisti. Boli nimi skutoční bývalí väzni a poviem vám, bol som ohromený. Režisér Jacques Audiard ich vyzval, aby sa správali presne tak, ako sa zvyčajne správali vo väzení - a mne ten obraz pripomenul školu v prírode, vzťahy a hry, ktoré som zažil už ako malé dieťa. Bolo v tom aj čosi výrazne animálne, pretože to bol vlastne výjav zo života svorky. Je to asi prejav našej prvej signálnej, v hraničných situáciách preváži nad všetkým ostatným. Zúfalé, však? Ale, bohužiaľ, tak to je.“

Vo väzení sú ľudia zbavení časti svojej dôstojnosti. Prečo aspoň necítia medzi sebou súdržnosť, prečo sa musia stavať proti sebe?

SkryťVypnúť reklamu

„Neviem, nebol som vo väzení, ale jeden väzeň mi čosi porozprával: tam si musí každý rýchlo nájsť svoju skupinu, miesto, kam bude patriť. Podľa rasy aj podľa veku. Ak by zostal sám, zvyšok okolia by dráždil a narobil by si uňho problémy. Väzňovi sa to musí podariť do desiatich minút po tom, čo prvý raz vstúpi na dvor. Inak je stratený. Malik, hlavný hrdina nášho filmu, si myslel, že bude môcť zostať sám - a potom pochopil, ako veľmi sa mýlil.“

Čo sa tam deje s citmi? Váš César Malika vzdeláva, ale len preto, aby ho mohol využiť. Udržiava si k nemu výlučne mocenský vzťah.

„César sa snaží len o to, aby mal z Malika svoju predĺženú ruku a aby mal vďaka nemu väčší vplyv. A Malik, ten zase používa Césara ako svoju ochranu. Navzájom jeden druhého využívajú. Myslím si, že neha možno aj je kdesi vo väzení prítomná, určite však nie je viditeľná v prvom pláne.“

SkryťVypnúť reklamu

Je otrokársky systém pre ľudstvo stále prirodzený?

„Samozrejme.“

Je teda naivné si myslieť, že smerujeme k čomusi ušľachtilejšiemu?

„Ale nie, nie je to až také naivné. No len či aj láska nakoniec nie je formou otrokárstva! Ak niečo možno využiť, využijeme to, aj keď sa pritom správame milo. Čo znamená, keď sa šéf správa pekne k svojej sekretárke? Čo znamená, keď sa sekretárka správa pekne k predavačovi, ktorý jej predáva šunku? Všade nájdete nejaký vzťah sily a podradenosti.“

"Je možné, že raz zvolíme za prezidenta niekoho, kto bude pochádzať z Maroka alebo Alžírska. Ale verme, že to nebude ani z rasových, rodových ani etnických dôvodov. Alebo z pomsty, aby sa raz aj belosi cítili vylúčení."

V kine sa nám neraz stane, že s gangstrami sympatizujeme, v skutočnom živote ich zatvárame do väzenia. Ako si vysvetľujete ten paradox?

SkryťVypnúť reklamu

„Áno, také typy obdivujeme... No v mojich očiach až takú príťažlivosť nemajú. Nemám rád násilie. Myslím si, že prejavom ľudskej odvahy je skôr vzďaľovať sa násiliu. Silu nepokladám ani za úspech, ani za zmysel ľudskej existencie. Áno, keď som bol v puberte, gangstri sa mi páčili a zdali sa mi krásni. Ale neskôr som nejakých aj naozaj stretol, spoznal som ľudí, čo boli zapletení do zločinu a videl som, akí boli zlomení. Už ma nemalo čo fascinovať.“

Pred francúzskymi prezidentskými voľbami ste nakrútili film Kandidát. V ňom ste ukázali, že v politickom súboji nevyhrávajú práve tí, čo sú morálne a psychicky najsilnejší. Aký by mal byť človek vo vysokej funkcii?

„K politikom mám špeciálny vzťah - pretože som herec. Naučil som sa hrať, takže vidím, keď hrá aj niekto iný. A pochopil som, že pre nich je politika džobom. Bolo by chybou myslieť si, že si svoju príslušnosť k ľavici alebo pravici vyberajú z presvedčenia. Vyberajú si ju podľa toho, čo má najväčšiu budúcnosť, napokon, sami to aj pokojne priznajú. Takže k nakrúcaniu filmu Kandidát ma priviedla vlastná pochybnosť. Pýtal som sa, ako by sa niekto, kto je čistý a úprimný, mohol pokúsiť kandidovať za prezidenta. A za akú cenu by, prípadne, mohol vo svojom pokuse uspieť.“

SkryťVypnúť reklamu

Vášho kandidáta znervózňovali televízne debaty.

„Hm, televízie sú zaujímavým prvkom. Majú veľký vplyv a výrazne zmenili požiadavky na kandidáta. Ak chce byť dnes niekto prezidentom, musí dobre pôsobiť. Je jedno, čo si myslí, dôležitejší je obraz. Väčšina kandidátov pochopí, že ak chcú uspieť, musia byť prefíkaní. Voliči sa nerozhodujú podľa toho, kto ich má ako rád.“

Keď Američania zvolili Obamu, vo Francúzsku sa rozprávalo o tom, či by aj tam mohol byť prezidentom černoch alebo Arab. Čo si o takých úvahách myslíte?

„Vidím v tom isté nebezpečenstvo. Myslím si, že Obama je sám osebe dobrým prezidentom, zdá sa mi, že sa snaží robiť to najlepšie, čo môže. Ale znepokojuje ma, keď počujem Afroameričanov hovoriť: To je náš prezident! On nás reprezentuje! Akoby hovorili, že ho budú voliť znovu, čokoľvek by za tieto štyri roky urobil. Rozumiete, prečo mám z toho zimomriavky?“

SkryťVypnúť reklamu

Odmietate také kategorizovanie.

„Áno, odmietam. Pozrite sa, som napoly Francúz, napoly Dán. Keď sa raz vo francúzskych prezidentských voľbách ukáže polovičný Dán, mám ho preto voliť? To by znamenalo, že ani nemusím počúvať, čo bude v kampani hovoriť. Mal som pocit, že niečo podobné vidím, keď kandidovala Ségolene Royal. Niekedy sa správala úplne hystericky, ale časť žien z nej neprestávala byť nadšená. Stačilo im, že je protiváhou mačizmu, a ktovie, možno aj mali pravdu. Ale predsa, kdesi v suteréne som cítil nebezpečenstvo. Je celkom pravdepodobné, že raz zvolíme za prezidenta niekoho, kto bude pochádzať z Maroka alebo z Alžírska, ale verme, že to nebude ani z rasových, rodových, ani z etnických dôvodov. Alebo z pomsty, aby sa raz aj belosi cítili vylúčení.“

SkryťVypnúť reklamu

Vo filme Prorok však vidno, ako sú také kategórie stále pre ľudí dôležité. Césara charakterizuje príslušnosť ku Korzičanom, Malika k moslimom.

„Režisér nám, Taharovi a mne, povedal: Ty hráš Araba, ty Korzičana. Ale nechcem, aby ste hrali Araba a Korzičana. Hrajte Malika a Césara! To znamená, že pre nás bol dôležitejší človek, indivíduum.“

Predsa len, čo to pre vás znamenalo, hrať niekoho z iného sveta, ako vy sám poznáte?

„V istom zmysle to malo svoju dôležitosť, pretože som hovoril cudzím jazykom. Sama musíte vedieť a cítiť, že iný jazyk vás zmení. Ja som trošičku nesvoj, dostávam sa do iného rytmu, inej hudby. Keď som povedal niekoľko viet po korzicky, zistil som, že sa mi zmenila tvár. A spomenul som si na svoju priateľku, ktorá ma raz počula hovoriť po anglicky. Spýtala sa ma: Prečo sa nesprávaš normálne? Prečo sa meníš a stávaš sa niekým iným?“

SkryťVypnúť reklamu

Vašej postave sa podarilo stať sa vo väzení bossom. Viete si predstaviť, ako to dosiahol?

„Nemyslím si, že sa ním stal, on už ako šéf do väzenia vstúpil. Na to netreba svaly, treba na to peniaze a vonkajšie vzťahy, ktoré vám pomôžu vnútri. To je pre tento priestor vlastne charakteristické - človek v ňom naďalej dokáže páchať zlo, hoci je zatvorený a izolovaný. Akurát v našom filme ten boss pomaličky svoju schopnosť stráca. Sám si vychoval niekoho, kto je zrazu silnejší ako on.“

Malik má evidentne budúcnosť, váš César nie...

„Áno, to je život. Preto hovorím, že César dostal dvojitý trest. Prvým sú roky, ktoré musí stráviť vo väzení, a tým druhým roky, ktoré mu definitívne uplynuli. Aj keby vyšiel von, nemohol by dúfať, že ho ešte čosi čaká.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 427
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 991
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 540
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 086
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 840
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 640
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 282
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 089
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 979
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 768
  4. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 307
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 124
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 070
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 535
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 123
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu