SME

Porovnanie s Bathory? Môže byť

Nie je to historický veľkofilm, ako sa píše na plagáte. Ale Legenda o lietajúcom Cypriánovi bude možno jediný slovenský film, ktorý sa tento rok dostane do kín.

Herec v hlavnej úlohe Marko Igonda a režisérka Mariana Čengel Solčanská pri nakrúcaní Legendy o lietajúcom Cypriánovi.Herec v hlavnej úlohe Marko Igonda a režisérka Mariana Čengel Solčanská pri nakrúcaní Legendy o lietajúcom Cypriánovi. (Zdroj: SPI)

Tvorcovia filmu Legenda o lietajúcom Cypriánovi očakávali v kinách väčšiu návštevnosť.

BRATISLAVA. Režisérka Mariana Čengel Solčanská Legendu o lietajúcom Cypriánovi ešte v kine nevidela, stres z celovečerného debutu jej to nedovolil. Film mal premiéru koncom júla a aj bez nej sa naň zatiaľ prišlo pozrieť 21-tisíc divákov. Je to v podstate jednoducho vyrozprávaný príbeh o mníchovi, kde vynikajú úvahy o utrpení, túžbe po dobre, duchovnej harmónii a nevyskúšaných možnostiach človeka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu sa nevyhol spájaniu a prirovnávaniu k Jánošíkovi a Bathory, teda k filmom, ktoré boli nakrútené s väčšou formálnou exhibíciou. Zvádzalo k tomu aj avízo na plagáte, na ňom sa píše, že Cyprián je historický veľkofilm. Prečo v ňom však žiadna veľká historická scéna nie je, vysvetľuje producent Eduard Čengel: „Podobnú výčitku som už počul v súvislosti so sprievodnou piesňou. Na plagáte sa píše o hite Zuzany Smatanovej, hoci priamo vo filme neodznie. Lenže reklamná kampaň nemusí byť stopercentne pravdivá, musí prilákať čo najviac ľudí do kina. Môžu nás za ňu kritizovať v médiách, ale verím, že tí, čo nakoniec prídu do kina, nebudú sklamaní.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.

Hra na filmové profesieVýčitky, že sa na Slovensku nakrútil ďalší film z minulých storočí (zatiaľ čo Česi nakrúcajú o súčasnosti) mu neprekážajú, ani spájanie s Bathory a Jánošíkom. „Jánošíka nakrútila Agniezska Holland, slávna režisérka s oscarovou nomináciou, Bathory zas klasik Jakubisko. Porovnanie s nimi nás teší,“ hovorí. „Je pravda, že sme sa nechali zviesť vlnou ich popularity, ale Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.“

Jakubiskov film stál okolo desať miliónov eur, Cyprián 1,5 milióna. Producent Čengel sa pokúsil o stredoeurópsku koprodukciu. Maďarský partner nakoniec nedostal peniaze a v Česku sa rozhodli, že téma sa ich veľmi netýka, preto najtesnejšie spolupracoval s Poliakmi. Hoci poľskí koproducenti nesplnili všetky záväzky, Čengel bol so spoluprácou spokojný a chváli poľských hercov. „Dojalo ma, čo spravil jeden z nich pre svoju tridsaťsekundovú scénu, ktorá sa ani nedostala do konečného strihu. Pred klapkou najprv dvadsať minút behal, aby bol dostatočne spotený a vyzeral hodnoverne.“

SkryťVypnúť reklamu

Čengel vraj nevie, či sa dá čosi podobné čakať aj od slovenských filmárov. S filmom začína a zatiaľ má pocit, že tu sa na filmové profesie len hráme, keďže na filmovú prácu niet veľa príležitostí. „Platí to aj pre producentov, teda aj pre mňa. Pretože producentom je ten, kto má dva filmy vo vývoji, jeden rozkrútený, dva v postprodukcii a jeden uvádza do kín.“

Legenda o lietajúcom Cypriánovi prišla do kín v rovnakom čase ako nový Shrek a Počiatok s Leonardom DiCapriom v hlavnej úlohe. V návštevnosti skončili hneď za nimi, hoci tvorcovia čakali trochu viac. Pôvodne dúfali, že pritiahnu stotisíc divákov, dnes odhadujú, že by sa im mohla podariť polovica.

Možná oscarová nomináciaÚplne prví mohli film vidieť už diváci na Artfilm Feste v Trenčíne, volali ho tam do súťaže, ale Čengel nakoniec odmietol. Hovorí: „Áno, programovému riaditeľovi Petrovi Nágelovi sme sľúbili, že ak sa predtým nedostaneme na veľký svetový festival, radi prídeme na Artfilm. Nakoniec nás však trochu vystrašilo, že by sme šesť týždňov pred distribučnou premiérou prišli o moment prekvapenia a že by to oslabilo našu kampaň. Vyšlo to aj z našej neskúsenosti, čo, myslím si, nakoniec Peter Nágel pochopil.“

SkryťVypnúť reklamu

Film Mariany Čengel Solčanskej je zatiaľ jedinou tohtoročnou slovenskou premiérou. Ak sa do konca roka nestihne dostať do kín film Jozefa Paštéku Mŕtvola musí zomrieť, zrejme to bude náš kandidát na cudzojazyčného Oscara. Eduard Čengel sa pri takej úvahe smeje: „Počítam s tým!“

Prečo sa stať producentom

Eduard Čengel zaplatil film svojej manželke, hoci vedel, že sa mu tie peniaze nikdy nevrátia.

Producent Legendy o lietajúcom Cypriánovi Eduard Čengel hovorí, že jeho manželka, režisérka Mariana Čengel Solčanská za ním najprv prišla len preto, aby jej dal pečiatku a ona mohla žiadať grant v mene jeho reklamnej agentúry. Financovanie sa však ukázalo byť komplikované, a tak sa z neho stal producent.

Z celkového rozpočtu 1,5 milióna eur tvorila tretinu štátna podpora (ešte z programu Audiovízia). Čengel tvrdí, že prvé peniaze dostali až na tretí pokus. „Predkladali sme projekt s hotovým scenárom, do ktorého sme už vtedy sami investovali pol milióna korún a žiadali sme podporu na výrobu. Dlho nám vraveli, že by sme mali väčšie šance, keby sme najprv žiadali a dostali peniaze na vývoj. My sme už ale film mali vyvinutý, a úplne som nechápal tú logiku.“

SkryťVypnúť reklamu

Program Audiovízia nahradil minulý rok Audiovizuálny fond, Čengel o ňom vraví: „Nemyslím si, že fond by mal vyhľadávať talenty a podporovať projekty vo vývoji. O štátnu podporu by mali žiadať také projekty, ktoré sú už vypracované a našli si producenta, ktorý im verí, a preto už do nich dostatočne investoval. Doteraz to u nás neplatilo, a preto už štát podporil veľa filmov, ktoré nikto nikdy nevidel.“

Z fondu dostal Čengel ešte 69­tisíc eur na distribúciu Lietajúceho Cypriána. Hoci tvrdí, že vložené peniaze sa im nikdy nevrátia, dnes spolu s manželkou uvažujú nad novým filmom: „Samozrejme, aj my sa budeme znovu uchádzať o podporu.“

(kk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 504
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 379
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 286
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 694
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 471
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 535
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 800
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 079
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 772
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 289
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 625
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 011
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 928
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 875
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 335
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu