SME

Porovnanie s Bathory? Môže byť

Nie je to historický veľkofilm, ako sa píše na plagáte. Ale Legenda o lietajúcom Cypriánovi bude možno jediný slovenský film, ktorý sa tento rok dostane do kín.

Herec v hlavnej úlohe Marko Igonda a režisérka Mariana Čengel Solčanská pri nakrúcaní Legendy o lietajúcom Cypriánovi.Herec v hlavnej úlohe Marko Igonda a režisérka Mariana Čengel Solčanská pri nakrúcaní Legendy o lietajúcom Cypriánovi. (Zdroj: SPI)

Tvorcovia filmu Legenda o lietajúcom Cypriánovi očakávali v kinách väčšiu návštevnosť.

BRATISLAVA. Režisérka Mariana Čengel Solčanská Legendu o lietajúcom Cypriánovi ešte v kine nevidela, stres z celovečerného debutu jej to nedovolil. Film mal premiéru koncom júla a aj bez nej sa naň zatiaľ prišlo pozrieť 21-tisíc divákov. Je to v podstate jednoducho vyrozprávaný príbeh o mníchovi, kde vynikajú úvahy o utrpení, túžbe po dobre, duchovnej harmónii a nevyskúšaných možnostiach človeka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu sa nevyhol spájaniu a prirovnávaniu k Jánošíkovi a Bathory, teda k filmom, ktoré boli nakrútené s väčšou formálnou exhibíciou. Zvádzalo k tomu aj avízo na plagáte, na ňom sa píše, že Cyprián je historický veľkofilm. Prečo v ňom však žiadna veľká historická scéna nie je, vysvetľuje producent Eduard Čengel: „Podobnú výčitku som už počul v súvislosti so sprievodnou piesňou. Na plagáte sa píše o hite Zuzany Smatanovej, hoci priamo vo filme neodznie. Lenže reklamná kampaň nemusí byť stopercentne pravdivá, musí prilákať čo najviac ľudí do kina. Môžu nás za ňu kritizovať v médiách, ale verím, že tí, čo nakoniec prídu do kina, nebudú sklamaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.

Hra na filmové profesieVýčitky, že sa na Slovensku nakrútil ďalší film z minulých storočí (zatiaľ čo Česi nakrúcajú o súčasnosti) mu neprekážajú, ani spájanie s Bathory a Jánošíkom. „Jánošíka nakrútila Agniezska Holland, slávna režisérka s oscarovou nomináciou, Bathory zas klasik Jakubisko. Porovnanie s nimi nás teší,“ hovorí. „Je pravda, že sme sa nechali zviesť vlnou ich popularity, ale Cyprián je predsa len aj súčasná téma. Akurát sme si povedali, že radšej ako drámu z Petržalky nakrútime výtvarný film, na ktorý sa bude dobre pozerať.“

Jakubiskov film stál okolo desať miliónov eur, Cyprián 1,5 milióna. Producent Čengel sa pokúsil o stredoeurópsku koprodukciu. Maďarský partner nakoniec nedostal peniaze a v Česku sa rozhodli, že téma sa ich veľmi netýka, preto najtesnejšie spolupracoval s Poliakmi. Hoci poľskí koproducenti nesplnili všetky záväzky, Čengel bol so spoluprácou spokojný a chváli poľských hercov. „Dojalo ma, čo spravil jeden z nich pre svoju tridsaťsekundovú scénu, ktorá sa ani nedostala do konečného strihu. Pred klapkou najprv dvadsať minút behal, aby bol dostatočne spotený a vyzeral hodnoverne.“

SkryťVypnúť reklamu

Čengel vraj nevie, či sa dá čosi podobné čakať aj od slovenských filmárov. S filmom začína a zatiaľ má pocit, že tu sa na filmové profesie len hráme, keďže na filmovú prácu niet veľa príležitostí. „Platí to aj pre producentov, teda aj pre mňa. Pretože producentom je ten, kto má dva filmy vo vývoji, jeden rozkrútený, dva v postprodukcii a jeden uvádza do kín.“

Legenda o lietajúcom Cypriánovi prišla do kín v rovnakom čase ako nový Shrek a Počiatok s Leonardom DiCapriom v hlavnej úlohe. V návštevnosti skončili hneď za nimi, hoci tvorcovia čakali trochu viac. Pôvodne dúfali, že pritiahnu stotisíc divákov, dnes odhadujú, že by sa im mohla podariť polovica.

Možná oscarová nomináciaÚplne prví mohli film vidieť už diváci na Artfilm Feste v Trenčíne, volali ho tam do súťaže, ale Čengel nakoniec odmietol. Hovorí: „Áno, programovému riaditeľovi Petrovi Nágelovi sme sľúbili, že ak sa predtým nedostaneme na veľký svetový festival, radi prídeme na Artfilm. Nakoniec nás však trochu vystrašilo, že by sme šesť týždňov pred distribučnou premiérou prišli o moment prekvapenia a že by to oslabilo našu kampaň. Vyšlo to aj z našej neskúsenosti, čo, myslím si, nakoniec Peter Nágel pochopil.“

SkryťVypnúť reklamu

Film Mariany Čengel Solčanskej je zatiaľ jedinou tohtoročnou slovenskou premiérou. Ak sa do konca roka nestihne dostať do kín film Jozefa Paštéku Mŕtvola musí zomrieť, zrejme to bude náš kandidát na cudzojazyčného Oscara. Eduard Čengel sa pri takej úvahe smeje: „Počítam s tým!“

Prečo sa stať producentom

Eduard Čengel zaplatil film svojej manželke, hoci vedel, že sa mu tie peniaze nikdy nevrátia.

Producent Legendy o lietajúcom Cypriánovi Eduard Čengel hovorí, že jeho manželka, režisérka Mariana Čengel Solčanská za ním najprv prišla len preto, aby jej dal pečiatku a ona mohla žiadať grant v mene jeho reklamnej agentúry. Financovanie sa však ukázalo byť komplikované, a tak sa z neho stal producent.

Z celkového rozpočtu 1,5 milióna eur tvorila tretinu štátna podpora (ešte z programu Audiovízia). Čengel tvrdí, že prvé peniaze dostali až na tretí pokus. „Predkladali sme projekt s hotovým scenárom, do ktorého sme už vtedy sami investovali pol milióna korún a žiadali sme podporu na výrobu. Dlho nám vraveli, že by sme mali väčšie šance, keby sme najprv žiadali a dostali peniaze na vývoj. My sme už ale film mali vyvinutý, a úplne som nechápal tú logiku.“

SkryťVypnúť reklamu

Program Audiovízia nahradil minulý rok Audiovizuálny fond, Čengel o ňom vraví: „Nemyslím si, že fond by mal vyhľadávať talenty a podporovať projekty vo vývoji. O štátnu podporu by mali žiadať také projekty, ktoré sú už vypracované a našli si producenta, ktorý im verí, a preto už do nich dostatočne investoval. Doteraz to u nás neplatilo, a preto už štát podporil veľa filmov, ktoré nikto nikdy nevidel.“

Z fondu dostal Čengel ešte 69­tisíc eur na distribúciu Lietajúceho Cypriána. Hoci tvrdí, že vložené peniaze sa im nikdy nevrátia, dnes spolu s manželkou uvažujú nad novým filmom: „Samozrejme, aj my sa budeme znovu uchádzať o podporu.“

(kk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 184
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 031
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 874
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 909
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 666
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 304
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 179
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 215
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 566
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 905
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 884
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 894
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 895
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 284
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 700
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu