SME

Niekedy sa môže aj zem vyliať z brehov

V bratislavskom Dome umenia je do 26. septembra sprístupnená výstava Otisa Lauberta Zvláštny výber.

Príjemné varenie. Na ďalších snímkach Súrodenci, Bicykel a Mám 122 programov. Z výstavy Otisa Lauberta.Príjemné varenie. Na ďalších snímkach Súrodenci, Bicykel a Mám 122 programov. Z výstavy Otisa Lauberta. (Zdroj: Peter Procházka)

Hoci autor v snahe ukázať najmä doteraz nepoznanú tvorbu vynechal množstvo najznámejších diel, pripravil výnimočnú výstavu.

Keď niekto povie, že prečítal len polovicu knihy, je to všetkým jasné. No keď toto povie Otis Laubert, teda „povie" svojím výtvarným prejavom, ponúka vám knihu, rozrezanú po výške na polovicu. Ľahko si domyslieť, ako potom u neho vyzerá „čítať dve knihy naraz". Modlitebná knižka má zasa obal z tenkých sviečok, a ďalší smiech už počuť od vedľa, kde pod názvom Čo kniha, to skvost je vo výtlačku známeho povinného čítania schematického diela z budovateľských čias vyrezaný otvor a v ňom vložený falošný drahokam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Legendárny depozit

Humorom sršiaca početná ukážka týchto artefaktov (z neznámych dôvodov doteraz „neobjavená" organizátormi tematických výstav knihy ako objektu) je jednou z mnohých sérií výstavy Zvláštny výber v bratislavskom Dome umenia. Prvýkrát sú tu vystavené sondy do 60. rokov, do Laubertových výtvarných začiatkov, keď sa k vizuálnemu umeniu postupne prepracoval od pôvodných literárnych ambícií. („Potrebujem tri písacie stroje. Na jednom chcem písať, jeden chcem rozmlátiť a jeden pomaľovať," zaznamenal si v máji 1968.)

Jeho tvorba je spojená s magickým slovkom depozit, ktorý predstavujú stovky a stovky systematicky zoradených škatúľ s neodhadnuteľnými tisíckami odhodených, stratených a nájdených vecí. Hrdzavé kľúče, formičky na pečenie, gombíky, topánky, kúsky látok, zápalkové škatuľky, vrchnáky z fliaš, gramofónové platne, kufre, servítky, vrecúška, okuliare, perá. Na čo si len spomeniete.

SkryťVypnúť reklamu

Orient a formičky na pečenie

Laubert s neomylnou intuíciou zbiera nepotrebné veci, ktorým dáva v neočakávaných kombináciách nový význam. Vďaka tomuto odpadu, ktorý je materiálnym aj inšpiračným zdrojom jeho jedinečnej tvorby, sa často zaraďuje k tvorcom takzvaného odpadového umenia (junk art). No on ide ešte ďalej, nielen využíva a oživuje nájdené veci, zvýznamňuje bezvýznamné, ale ich povyšuje do sfér vizuálnej poézie.

O tom, ako virtuózne možno zúročiť depozit, svedčí aj pripomienka imitácií baroka (s nimi slávil úspech na dávnejšej monumentálnej barokovej expozícii v Slovenskej národnej galérii) alebo orientálne koberce, kde Laubert pomocou formičiek na pečenie, plieškov, sklenených drahokamov a ďalšieho „odpadu" vytvoril diela s oslnivými bohatými ornamentmi.

SkryťVypnúť reklamu

Hra s predstavivosťou

Okrajovo sa venujem aj fotografii, tak nazval exponát, kde spinkami pozošíval do vertikálneho pásu množstvo odstrihnutých okrajov fotografií. Každé z jeho diel sa hrá s predstavivosťou človeka a nielen svojím názvom ponúka možnosti interpretácie či hravé asociácie, odznelo na vernisáži. V tomto prípade názov aj uvádza (či uzatvára) sériu fotografických prác z 80. rokov.

K všeobecne obľúbenému zasahovaniu do fotiek pristupuje Laubert svojským kombinovaním materiálov, ktorým prekrýva anonymné tváre na starých čiernobielych snímkach. A tak nevyspytateľné hracie kocky namiesto očí u „šťastného" súrodeneckého páru či tradičná kytica kvetov, pripevnená na svadobnom portréte, buď vytvárajú novú symboliku, alebo tú notorickú spochybňujú, či ironizujú.

SkryťVypnúť reklamu

Modré pevniny

Rozsah i pestré spektrum tém výstavy zvádza v prvej chvíli k domnienke, že ide o retrospektívu. „V žiadnom prípade," tvrdí autor. „Nechcel som urobiť dobrú výstavu, ale ukázať to neznáme zo svojej tvorby," vysvetľuje Zvláštny výber. Nuž, celkom mu to nevyšlo, urobil totiž skvelú výstavu. Aj napriek takému luxusu, že na ňu nezaradil diela vari najznámejšie, saká, poštové umenie, zbierky či inštalácie vrátane legendárneho Aucájdera, ktorý výrazne prispel k Laubertovmu prieniku do zahraničných galérií. Pravda, až po roku 1989, veď dovtedy pôsobil v rámci slovenskej neoficiálnej umeleckej scény.

K tej neznámej najnovšej tvorbe patrí napríklad séria Mapy, kde pri exponáte Tance si nemožno nespomenúť na Entropu Davida Černého a jeho charakteristiky jednotlivých krajín - Laubert dva roky pred ním z gramoplatní vyrezal obrysy štátov a pomenoval ich podľa tanca, typického pre danú krajinu. A o kus ďalej visí na stene veľká mapa sveta, na ktorej však niečo nie je v poriadku - to len autor pozliepal pevniny z výstrižkov modrých morí a naopak. Zem sa vyliala z brehov, pridal k tomu Laubert ďalší zo svojich rozkošných názvov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 450
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 232
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 130
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 826
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 463
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 160
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 923
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 161
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 069
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 040
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 057
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 608
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 869
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 429
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu