BRATISLAVA. K jeho najznámejším dielam patrí celovečerný hraný film Citová výchova jednej Dáše či televízny seriál Mesto Anatol. TASR o tom informovala Mariana Jaremková zo Slovenského filmového ústavu.
Ján Zeman sa narodil 13. februára 1944 vo Zvolene. Juniorský držiteľ československého rekordu v skoku o tyči začínal ako zvukový technik v divadle Nová scéna v Bratislave. V rokoch 1967-1974 vyštudoval filmovú réžiu na pražskej FAMU. Ešte počas štúdia nakrútil pre Československú televíziu Bratislava hraný televízny film Babie leto čas smútku (1969).
Stále sa domnievam, že diváka netreba vodiť za ručičku. Filmový divák sa rozhodne kúpiť si lístok na predstavenie, je ochotný vyvinúť aktivitu v tom zmysle, že chce pochopiť filmovú formu a prehrýzť sa ňou, na rozdiel od diváka čisto televízneho, ktorý je navyknutý večer čo večer dosť pasívne konzumovať dejovo jednoducho postavené televízne programy," vyjadril sa podľa Jaremkovej ešte v roku 1980 v jednom rozhovore Ján Zeman.
V posledných rokoch sa venoval réžii slovenského znenia zahraničných programov. Získal napríklad Zlatú slučku v kategórii najlepšie nadabovaný seriál za réžiu TV seriálu Sopranovci.
V rokoch 1971-1976 sa venoval tvorbe dokumentárnych filmov v štúdiu krátkych filmov Bratislava Dezider Milly (1971), Bumerang (1972), Jarmok márnosti (1974), Správa o smrti mladého muža (1975). V roku 1979 nakrútil svoj debutový celovečerný hraný film Hra na telo, príbeh muža, ktorý prežíva hlbokú vnútornú krízu. Film sa v roku 1982 premietal na 18. Medzinárodnom filmovom festivale Chicago, kde získal hlavnú cenu Zlatý Hugo za plagát k filmu. Nasledovali snímky Citová výchova jednej Dáše (1980), vo svojej dobe provokatívny príbeh o mladých ľuďoch, ich vstupe do dospelosti a komplikovaných vzťahoch medzi rodičmi a deťmi, psychologický film Na konci diaľnice (1982), kriminálny príbeh Úsmev diabla (1987) a film V rannej hmle (1990).
V 80. rokoch intenzívne spolupracoval s Československou televíziou Bratislava, pre ktorú vytvoril niekoľko ocenených televíznych filmov a inscenácií Kľúče od mesta (1982), Hra s ohňom 12 (1986), Mesto Anatol 1-3 (1988), Zlatý chlieb (2001) a ďalšie.
Od roku 1993 sa venoval aj divadelnej réžii. V Spišskej Novej Vsi inscenoval Brechtovu hru Pán Puntila a jeho sluha Matti, neskôr Offenbachov Parížsky život v Mahenovom divadle v Brne (2000) a iné.