SME

Herci sa na televíziu už nemohli pozerať

Herci sa tiež považujú za divákov STV a požadujú transparentnejšie narábanie s peniazmi na pôvodnú tvorbu.

Vedenie Slovenskej televízie nechce iniciatívu hercov komentovať.Vedenie Slovenskej televízie nechce iniciatívu hercov komentovať. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Už tri desiatky hercov podpísali vyhlásenie, ktorým chcú upozorniť na zlé narábanie s verejnými zdrojmi určenými na podporu pôvodnej tvorby.

BRATISLAVA. Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Emil Horváth, František Kovár, Ľuboš Kostelný, Robert Roth. To sú mená niekoľkých z tridsiatky hercov, ktorí žiadajú transparentné rozdeľovanie peňazí na pôvodnú tvorbu v Slovenskej televízii. Vedenie televízie ich aktivitu odmieta komentovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Herci tvrdia, že sú za jasný systém, „ktorý by v nasledujúcich obdobiach zabezpečil prostriedky na výrobu nielen vybranej skupine lobistov a takzvaných podnikateľov, ale financoval by výrobu naozajstnej pôvodnej tvorby."

SkryťVypnúť reklamu

Umelci a protest

Zachráňme kultúru

Najväčšia protestná iniciatíva umelcov po roku 1989 mala názov Zachráňme kultúru. V rokoch 1996 a 1997 sa umelci viackrát postavili proti vtedajšiemu ministrovi kultúry Ivanovi Hudecovi (HZDS) a jeho spôsobu riadenia a financovania kultúry. Najznámejšou akciou bolo obsadenie budovy ministerstva, kam umelcov prišli podporiť aj poslanci vtedajšej opozície.

Verejnosť za verejnoprávnosť

Viacero známych osobností v roku 2005 protestovalo proti tomu, kam údajne smerovala Slovenská televízia pod vedením Richarda Rybníčka. Ich nespokojnosť sa týkala najmä komerčných programov, ktoré nepatria do verejnoprávnej inštitúcie. Dnes sa k iniciatíve takmer nikto z vtedajších signatárov nehlási.

Dokumentaristi

SkryťVypnúť reklamu

Skupina nezávislých producentov a filmových tvorcov vyjadrila v máji tohto roku nespokojnosť s tým, ako začal fungovať Audiovizuálny fond a žiadali zmeny. Sedemdesiat signatárov vo výzve uviedlo svoje znepokojenie nad tým, že v prvom kole programu Podpora vývoja, tvorby a produkcie audiovizuálnych diel dostali takmer pätinu všetkých rozdelených peňazí spoločnosť predsedu rady fondu Patrika Pašša Trigon Production a spoločnosť podpredsedníčky Petry Kolevskej Artreal. asd

Čierna diera na peniaze?František Kovár bol konkrétnejší. „Situácia v STV ma zaujíma ako diváka i ako interpreta," tvrdí.

„Už dlho Slovenská televízia vyzerá ako čierna diera, do ktorej len tečú peniaze. Aj preto by mali byť finančné toky v nej transparentnejšie. Po toľkých rokoch by sme sa my, aj verejnosť mohli o nich niečo dozvedieť."

SkryťVypnúť reklamu

Motiváciou Roba Rotha bolo, že sa nemohol pozerať na „bezostyšné plytvanie našimi peniazmi". Podľa neho sa do STV len lejú peniaze, ktoré miznú v nenávratne.

Okrem výziev na transparentnosť s prideľovaním peňazí na pôvodnú tvorbu v STV a cez Audiovizuálny fond sa umelci v otvorenej výzve postavili za návrh zlúčenia verejnoprávnych médií: „Musíme konštatovať, že za danej situácie považujeme kroky ministerstva kultúry za očistu Audiovizuálneho fondu a zlúčenie STV a SRo za jediné možné."

Gašparovičovi sa zákon nepáčil

Prijatie zákona o vzniku Rozhlasu a televízie Slovenska (RTS) je podľa signatárov nevyhnutnou súčasťou vytvorenia transparentného systému prideľovania peňazí. Zákon najskôr prezident Ivan Gašparovič nepodpísal. Parlament však jeho veto prelomil. Od 1. januára 2011 sa tak Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) zlúčia do jednej inštitúcie.

SkryťVypnúť reklamu

Výzva hercov prichádza sedem mesiacov po tom, ako skupina nezávislých producentov a filmových tvorcov protestovala proti tomu, ako funguje Audiovizuálny fond. Ten nahradil dovtedajší grantový program ministerstva kultúry pre filmárov.

Zuzana Fialová: Vieme, že v STV sa kradne

Je jednou zo signatárok výzvy. Podľa nej chýba v televízii kontrola, čo zneužíva niekoľko producentov.

Vo vyhlásení ste vyjadrili znepokojenie nad narábaním s verejnými zdrojmi určenými na podporu pôvodnej tvorby v Audiovizuálnom fonde a STV na základe Zmluvy so štátom. Čo to konkrétne znamená?

„Znamená to, že do Slovenskej televízie a do Audiovizuálneho fondu idú štátne peniaze, čo je v poriadku, ale neexistuje tam nijaká kontrola. Výsledkom je to, čo môže pocítiť, alebo to už dávno pocítil každý občan tejto krajiny, a to, že pôvodná tvorba neexistuje napriek tomu, že sú na to vyčlenené finančné zdroje štátu. Peniaze sa musia logicky niekde strácať. Myslím, že končia v súkromných rukách na súkromné účely.“

SkryťVypnúť reklamu

Kde sa strácajú?

„Ide o zopár kváziproducentov, niektorí z nich sú poskrývaní aj za mecenášov politických strán. Je to skrátka práčka peňazí, krytá vedením Slovenskej televízie.“

Ste za jasný a transparentný systém. Čo to je?

„Poviem príklad zo súčasnosti, keď môžete ako producent požiadať, vylobovať a získať peniaze, ale nemusíte za to nič nakrútiť. Stačí, ak si ich vyúčtujete. To je jeden z mnohých príkladov netransparentnosti.“

Vo vyhlásení píšete, že zlúčenie STV a SRo považujete za jediné možné. Prečo ste sa postavili na stranu ministra kultúry?

„To je asi najkontroverznejšia časť celého vyhlásenia, pretože o tom, že sa v STV kradne, nikto nepochybuje. Podľa nás nie je v súčasnej STV možné robiť zmeny, musí sa zmeniť právny subjekt. Možno to zlúčenie bolo trochu zle odkomunikované, a preto okolo toho vznikla trochu hystéria. Ale situácia je už tak ďaleko, že buď STV skončí, alebo sa dá ozdraviť iba týmto jediným spôsobom. Aj keď to na prvý pohľad nie je sympatické, má to logiku, budú sa dať riešiť veci, s ktorými sa v tejto chvíli nedá pohnúť.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred piatimi rokmi niektorí ľudia podporili výzvu Verejnosť za verejnoprávnosť, ku ktorej akoby sa dnes nikto nehlásil. Nie je vaša výzva podobná?

„Dúfam, že nie. My, umelci, očakávame od ministerstva kultúry, že veci sa vyriešia do dôsledkov.“

Čo to znamená?

„Je to výzva, aby sa robili veci poriadne, transparentne, s postihmi.“

Čiže ide o to, aby sa dali kontrolovať štátne peniaze?

„Samozrejme, že ide o ne. Ľudia majú právo dozvedieť sa, kam idú. V rezorte kultúry sa stále pracuje s peniazmi na úrovni raného kapitalizmu.“

(tg)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 103
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 196
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 124
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 742
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 700
  6. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 690
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 769
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 745
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 611
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 460
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 861
  4. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 9 509
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 006
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 421
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 326
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 550
  1. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  2. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  3. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  4. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  5. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  6. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  7. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
SkryťZatvoriť reklamu