SME

Je to komédia? Je to tragédia?

Román Pes na ceste od Pavla Vilikovského zachytáva zážitky a reflexie literárneho redaktora. Vo svete reprezentuje to, čo podľa neho nikto nechce – slovenskú literatúru.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Nová Vilikovského kniha nás zavádza k rakúskym susedom a Thomasovi Bernhardovi.

Dalo by sa to očakávať od oveľa mladších spisovateľov, ale zlým mužom slovenskej literatúry sa po novom románe stáva Pavel Vilikovský. Evidentne ho k tomu inšpirovalo čítanie rakúskeho spisovateľa Thomasa Bernharda, ktorý do vienka dostal veľa talentu a ešte viac nasratosti. Iné slovo by jeho postoj k Rakúsku a Rakúšanom iba zbytočne zjemňovalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na rozdiel od svojich doterajších zvykov sa z Vilikovského stáva prekvapivo plodný autor, nová próza prichádza iba rok po vydaní rozsiahlejšej a politickejšej knihy Vlastný životopis zla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Rozprávačom útleho románu Pes na ceste je vydavateľský redaktor. Jeho meno je len ďalšou kapitolou v podivnej slovenskej tradícii dávať literárnym hrdinom kŕčovité mená, volá sa Iks Ypsilon.

Na pracovných cestách, kde sa nečakane ocitá v úlohe profesionálneho Slováka, sa dostáva najmä do nemecky hovoriacich krajín. Najpodrobnejšie sa venuje Rakúsku a v intímnej polohe aj jednej Rakúšanke.

Vilikovský v inom svojom románe (Posledný kôň Pompejí) pornografiu rozoberal z teoretickej stránky, tentoraz prišlo k praxi. Pozoruhodná je otvorenosť, s akou opisuje sexualitu staršieho muža, resp. jej zvyšky.

Existencializmus.sk

Za odkaz k predchádzajúcej tvorbe sa dá považovať aj ústredná téma knihy. V próze Večne je zelený Vilikovský sformuloval myšlienku, že Slováci za svoju najväčšiu dejinnú zásluhu považujú to, že nezanikli. Cítime sa ako hrdinovia len preto, že sme celé storočia pretrvali, a to by malo stačiť.

SkryťVypnúť reklamu

„Slováci sú plachí ľudia,“ rozvíja autor túto tému. „Ak má Slovák premôcť rozpaky, tak sa ožerie, nech radšej premáhajú rozpaky všetci ostatní. O slovenských spisovateľoch to platí dvojnásobne, veď je známe, že umelci sú citlivejší.“

Viacerí naši spisovatelia sú literárnymi agentmi s teplou vodou, na rôznych zahraničných fórach reprezentujú krajinu a jej kultúru. Hoci o ňu nie je veľký záujem ani doma, zanovito sa pokúšame o jej export. Zvyčajne to platí štát, a tak sú mnohí až príliš lojálni.

Prózu, akú práve vydal Vilikovský, by mohli napísať desiatky slovenských autorov, zážitkov určite majú dosť. Tí takzvane národne orientovaní ich však nemôžu spracovať, lebo nedokážu priznať, aká je ich snaha smiešna.

Zbytočnou príťažou Vilikovského prózy je práve jeho polemika s nimi, poučenie z krízového vývoja v posledných dvadsiatich rokoch hovorí, že najlepšou reakciou na zakomplexovaný hejslovácky svetonázor je úplná ignorácia.

SkryťVypnúť reklamu

Tehotný literatúrou

Okrem Vilikovského sa za posledné roky kultúrnemu exportu venoval Michal Hvorecký v groteskne ladenej divadelnej hre Slovenský inštitút, ktorá sa tiež odohrávala v Rakúsku. „Rakúšania asi nerozmýšľajú o sebe ako o národe, skôr ako o vyššej, fajnovejšej spoločenskej vrstve,“ píše Vilikovský o geograficky blízkej, ale kultúrne stále dosť vzdialenej krajine.

Opakovane sa vracia k Bernhardovi a jeho postoju k svetu, ktorý berie ako osobnú urážku. Rozprávač knihy v jednej z mnohých úvahových pasáží prichádza k záveru, že Bernhard bol Rakúšanmi taký zaujatý najmä preto, že na nich stále narážal. „Keby sa ustavične potkýnal o Slovákov, určite by ho srali ešte viac.“

Vilikovského rozprávač je sčítaný, no v jeho myslení sa objavuje zvláštny paradox – miestami prózu až príliš zahlcujú citáty (čo by sa dalo ospravedlniť jeho profesiou), inde prekvapí používanie klišéovitého jazyka („Aký požičaj, taký vráť“, „Nemôžem sa chváliť cudzím perím“), čo sa ospravedlňuje oveľa ťažšie.

SkryťVypnúť reklamu

Kniha z literárneho prostredia je priam tehotná literatúrou, obsahuje odkazy k desiatkam iných textov a neraz pre esejistické pasáže úplne zabúda na príbeh. Napriek tomu je z nej stále cítiť predovšetkým jej autora, v ktorom sa spája spisovateľ s publicistom. Tam, kde má prvý menovaný navrch, je kniha najlepšia.

Román Pes na ceste vyšiel až na konci minulého roku, a tak sa nestihol objaviť v anketách o knihu roka. Na záver tohto roku by mohol mať istú šancu, konkurencia u nás nikdy nebola príliš silná .

Recenzia / kniha

Pavel Vilikovský - Pes na ceste

Vydal Kalligram 2010, 160 strán

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 815
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 816
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 741
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 130
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 029
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 3 288
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 260
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 266
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 977
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 12 542
  3. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 554
  4. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 8 997
  5. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 8 704
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 202
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 863
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 385
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  2. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  3. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  5. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  6. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  7. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  8. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
SkryťZatvoriť reklamu