SME

Najviac času mi zaberú strašidlá

Pre Jiřího H. Krchovského je rovnakou radosťou, či svojou poéziou niekoho poteší, alebo naštve.

Jiří H. Krchovský (1960), kultový básnik, ktorý vzišiel z undergroundu 80. rokov.  Jeho poézia bola preložená do mnohých cudzích jazykov. Knižne vydal Noci, po nichž nepřichází ráno (Cena Revolver Revue 1992), Leda s labutí, Dodatky, Vše nejlepší..., PoslJiří H. Krchovský (1960), kultový básnik, ktorý vzišiel z undergroundu 80. rokov. Jeho poézia bola preložená do mnohých cudzích jazykov. Knižne vydal Noci, po nichž nepřichází ráno (Cena Revolver Revue 1992), Leda s labutí, Dodatky, Vše nejlepší..., Posl (Zdroj: Peter Procházka)

„To som pekne dopadol, kedysi mi hrozil postih za písanie, a teraz pre zmenu za to, že som nič nenapísal,“ povedal pri našom poslednom stretnutí pred dvoma rokmi český básnik JIŘÍ H. KRCHOVSKÝ. Myslel tým svoje meškanie s odovzdaním zbierky, na ktorú mu poskytol štipendium Český literárny fond. Jeho obavy i čakanie vydavateľa a čitateľov ešte riadnu chvíľu trvali, no nedávno sa knižka Dvojité dno predsa len zjavila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdá sa, akoby tá knižka vyšla už len pre nátlak literárneho fondu...
„Vďaka tomu nátlaku, dnes už hovorím vďaka. Musel som sa prinútiť písať, a keď sa k tomu pridružila aj zlomenina ruky, tak sa môj aj tak nie príliš pestrý večerný program zredukoval a došlo na poéziu. Vlastne ani nič iné som nemohol robiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako si poet láme ruku?
„Prozaicky. Aj počas minulej zimy som chodil kŕmiť havrany a pri jednej ceste za nimi som spadol. Havrany však za to nemôžu, ani moja obsedantná snaha pomáhať zvieratám, na vine boli rozmlátené cesty po stavbároch.“

Knižku, ktorú vydal brniansky Host, uvádzate slovami, že ide o básne a zápisky veršom. Aký je v tom rozdiel?
„Päť či šesť rokov som nič nepísal, dôsledne a rád, takže po takej odmlke som niektoré básničky písal len ako zápisky, cvičné etudy na rozbeh. Na prekonanie atrofie z nečinnosti.“

„Umírat pro lásku, nebo žít pro zradu... / zkusme to naopak – potmě a odzadu! / Nesmíš se ohlížet (viz žena Lotova) / kdybys mě viděla, byla bys hotová.“ Rozcvička sa zjavne vydarila. Nie je vám ľúto, že ste pár rokov nepísali, nechýbalo vám to?
„Písanie mi vôbec nechýbalo, a už zasa nepíšem a nechýba mi. Poézia je magický priestor, a ten sa musí človeku otvoriť. Pre mňa nie je také lákavé, aby som ten priestor nasilu objavoval. Ak má poézia za niečo stáť, má súvisieť s polohou krajnosti, a prečo ju vyhľadávať, keď sa sama neotvára? A keď človek nie je v medznej situácii, nie je nutné nabiehať na vidly.“

SkryťVypnúť reklamu

No niekedy „musí“ kniha vzniknúť aj inak, nie?
„Samozrejme, to som si uvedomil práve pri tejto zbierke, že do poézie sa dá vstúpiť aj umelo. Trebárs aj pomocou nejakých chemických prostriedkov, alebo v tomto prípade práve tým tlakom štipendia, čo ma prinútilo prekonať lenivosť.“

Čitatelia však rôzne pohnútky k tvorbe asi málokedy tušia alebo objavia. V minulosti ste sa vyjadrili, že sa ich ohlasmi príliš nezaoberáte.
„To je pravda, ale predsa len im chcem povedať, že keď sa bavíme o čítaní básní, platí to isté, čo som hovoril o ich písaní. Ak z tejto zbierky vytiahneme jednu z básní, tak to samo osebe nefunguje. Nikomu to nevnucujem, ale všeobecne je zbierka koncipovaná tak, že má zmysel ju čítať súvisle, lineárne. Je to vlastne rekonštrukcia toho priestoru, do ktorého som vstupoval a ktorý som spoznával pri písaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Erotika, zmar, záhrobná mrazivosť, samota, opar smrti, to sú vaše večné témy, sprevádzané sebairóniou, humorom, grotesknosťou, sarkazmom až cynizmom. Zdá sa, akoby sa tento váš prístup v novej zbierke ešte stupňoval.
„Kým aj predtým som si robil žarty z poézie, básnikov, zo seba, tak tu si, myslím, robím žarty už úplne zo všetkého. Dúfam, že môj postoj k poézii sa tým stal ešte jasnejší. Ak bol niekto náhodou stále v neistote, ako to s poéziou myslím, tak tu ho už azda na pochybách nenechám.“

Literárna kritika vás často označuje ako moderného dekadenta. Súhlasíte?
„Literárna kritika je na to, aby škatuľkovala. Nemám už tridsať rokov, aby som sa vyžíval v dekadencii. Iste, je tam aj tá poloha dekadentná, no zámerne hyperbolizovaná. No sú tam aj básne v hovorovej češtine, ktoré môžu pôsobiť, že sú opísané zo stien pisoárov. A možno sa tam čoskoro objavia.“

SkryťVypnúť reklamu

Vaša poézia svojou atraktívnosťou môže aj inšpirovať k napodobovaniu. Máte veľa epigónov?
„Až príliš veľa. V časopise Host je rubrika, kam ľudia posielajú svoje príspevky, tam vidím tie odkazy, parafrázy, epigónstvo. U týchto autorov sa, našťastie, vyskytujú len tendencie napodobovania, ale potom sú epigóni až takí epigónskí, že sa to nedá uverejniť. Tí mi to, bohužiaľ, potom občas posielajú. Myslia si, že z toho budem mať radosť, ale taká zásielka ma len otrávi. Neznášam písanie listov, okolo odpovede dva týždne krúžim, odkladám to, neviem, čo mám napísať, na pochvalu to väčšinou nie je, a zas niekoho zraňovať odsudkom sa mi nechce.“

O vašom postupnom odklone od štylizácie („tým, ktorí hľadajú iba pobavenie, smrtky a cintoríny, asi tá štylizácia chýba, tí náročnejší, dúfam, objavujú v mojej poézii viac“) svedčia aj obálky kníh.
„Kedysi som výlučne používal svoj štylizovaný fotoportrét od Ivana Pinkavu, zámerne pripomínajúci obrázok z náhrobného kameňa. Dnes mi to už pripadá anachronické, ale nerád by som ho úplne opustil, predsa len to je akési moje logo na mnohých knihách. A tak som pri vydaní tejto zbierky vyslovil želanie nejakým spôsobom ho zmeniť, ale súčasne i zachovať formou siluety, citácie alebo niečoho podobného. Myslím, že sa to podarilo, obálka pôsobí podľa mňa pekne a vtipne.“

SkryťVypnúť reklamu

Napriek vášmu odporúčaniu „vytrhnime“ zo zbierky ešte jednu z básní. Trošku morbídnejšiu, teda tiež typickú. Aj tá je ukážkou vášho, kritikmi tak ceneného zmyslu pre rým i výrazný rytmus: „Máš mě rád? šeptá a blbě si chichotá / Víc než rád! – Lekla se: Ty ale studíš / – Budu tě milovat do konce života! / asi tak ještě čtvrt hodiny tudiž.“ Zrejme nekoketujete s myšlienkou vyskúšať si aj voľný verš?
„Božechráň, to by nešlo. Ja nemám žiadnu disciplínu, vo voľnom verši by sa mi to roztiahlo a nedržalo spolu. Moje písanie je tvarovo čím ďalej úspornejšie a koncíznejšie, a tento tvar, ktorý používam, mi absolútne vyhovuje. Nejaká radikálna zmena, ako sa to stalo napríklad Jaroslavovi Seifertovi, ktorý v pokročilejšom veku opustil viazaný verš a písal už len voľným, čím ďalej rozvláčnejším, mi nehrozí.“

SkryťVypnúť reklamu

Vydanie Dvojitého dna bolo edičným zavŕšením vlaňajšieho „krchovského roku“. Na úspešnú knihu Básně, ktorá prvýkrát vyšla v roku 1998 a obsahovala vašu dovtedajšiu tvorbu, nadviazal Host vydaním titulu Básně sebrané, čím vlastne skompletizoval vaše dielo. A ďalšie brnianske vydavateľstvo Větrné mlýny prišlo s reprintom výberu juvenílií Mladost – Radost. Dobrá úroda k vašej päťdesiatke.
„Nemalo to nič spoločné s mojím jubileom, hoci tá súvislosť sa ponúka.“

Asi nemáte rád jubileá.
„Nemám. Bola to púha okolnosť, žiadny zlom, je to len číslo.“

No Brno sa o vás ako o autora pekne stará, ako o domáceho.
„Nie som Brňan, ako sa často píše, som Pražan, bývajúci v domčeku – ako inak – pri cintoríne, ktorý je zhodou okolností na kraji Brna. Nežijem tu, lebo žiť znamená chodiť všelikam, ale ja v Brne nechodím nikam. Dá sa spočítať na prstoch rúk, koľkokrát za rok zájdem do centra mesta.“

SkryťVypnúť reklamu

A do Prahy chodíte často?
„Ani nie, ale častejšie sa vyskytujem v centre Prahy než v centre Brna, takže moja kontinuita byť Pražanom je v tomto zachovaná.“

Vaše knihy sa spoľahlivo vypredávajú, vychádzajú mnohé dotlače a ich mnohotisícové náklady sú vo vydávaní poézie aj v Česku výnimkou.
„Musím povedať, že mi to poskytuje sekundárny, ale často i primárny zdroj obživy. Prvýkrát, vo svojich päťdesiatich rokoch, nie som, hlavne vďaka vydaniu toho zobraného diela, vyslovene chudobný. Na druhej strane, to množstvo ľudí, ktorí si kupujú moju poéziu, je limitované, ani by som si neprial, aby to vychádzalo donekonečna, aby sa to stalo masovým majetkom. Ja sám si na svoje básne nespomeniem, len občas, keď to niekoho poteší alebo naštve, čo je pre mňa kvalitatívne rovnaká radosť. Inak si riešim doma svoje strašidlá.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo to je riešiť si strašidlá?
„To má asi každý, akurát tomu nehovorí strašidlá. Sú to obsedantné myšlienky, zžieravé predstavy, obavy, strach o blízkych ľudí. Ja asi mám viac času sa tomu venovať, a tým aj trpieť, a možno vďaka tomu som takzvaným básnikom. Či presnejšie, antibásnikom.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 688
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 954
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 060
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 515
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 385
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 458
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 120
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 300
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 378
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 190
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 052
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 669
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 195
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 415
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 098
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 775
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu