Pred štyrmi rokmi nám do redakcie prišla z Cannes fotografia režisérky Zuzany Liovej. Držala na nej cenu Krzysztofa Kieszlovského, ktorú dostala za svoj chystaný scenár Dom. Dnes už má film hotový a o dva dni s ním pôjde na veľký svetový festival opäť. Pred Vianocami jej producent povedal, že Dom sa bude premietať v hlavnom programe, v nesúťažnej sekcii Forum.
V oficiálnom katalógu napísali, že v Dome sa prejavili naše spoločenské zmeny a bolestivé pokusy, ako sa s nimi vyrovnať. „Tým sa film Zuzany Liovej stal príkladom mladej a inteligentnej kinematografie z východnej Európy.“
Je tam čosi bytostné
Zuzana najprv nakrútila televízny film Ticho. Berlínčania to napísali správne, už to bol prejav citlivej a zrelej osobnosti. Dom je jej debutovým filmom pre kiná a aj v ňom zostala pri téme, teda pri rodine. Tá filmová funguje len zdanlivo. „Rozprávam o otcovi a jeho dcérach, a o ich rozpadnutých, ochladnutých vzťahoch,“ hovorí. „Je to zároveň film o rešpektovaní slobody a osobnosti druhého a aj o schopnosti prejaviť lásku.“
V katalógu vymysleli porovnanie, ktoré sa k tomu hodí. Liová vraj generačný konflikt a aj tú najdrobnejšiu postavu vyrozprávala takým detailným a jemným jazykom, až sa zdá, že za tým musí byť Ken Loach alebo Mike Leigh. „Áno, je to realistický film o obyčajných ľuďoch,“ opatrne reaguje na pochvalu Zuzana. „Možno je tam pre každého čosi bytostné, pretože všetci sme najprv deti, a potom sa z nás zas stávajú rodičia.“
V českej verzii
Liová film nakrútila v slovenskočeskej koprodukcii (napríklad úlohu otca dostal Čech Miroslav Krobot) a vyrobila dve jazykové verzie. V Berlíne sa bude premietať pravdepodobne tá česká: „Keď nám z Berlína zavolali, nemala som ani čas, ani sily na žiadne emócie. Samozrejme, som rada a na festival sa veľmi teším, ale najprv som musela myslieť na to, aby sme do Berlína stihli poslať kópiu do určeného dátumu. Museli sme posunúť termíny zvukového mixu a keďže českú verziu sme mali rozpracovanú viac, dokončili sme ju prvú.“
Festival v Berlíne sa začína zajtra, Dom bude mať premiéru v sobotu a spolu päť projekcií. Zuzana vraví, že na tento film mala viac času ako pri Tichu a že mala teda viac možností, ako si ho vizuálne premyslieť. Viac však povie na workshope True Story – tam má porozprávať, čo všetko sa od festivalu v Cannes v jej tvorivom procese stalo.