SME

Pavel Vilikovský: S mojím rozprávačom často nesúhlasím

S prvým finalistom ceny Anasoft litera o jeho knihe Pes na ceste, o Thomasovi Bernhardovi aj o učiteľkinom proroctve.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

PAVEL VILIKOVSKÝ považuje za najzábavnejšie na písaní, že autor poslúchne, čo mu text diktuje. Pointu i názov jeho knihy Pes na ceste mu však nahrala informácia z rozhlasového dopravného servisu. Príjemne a nečakane. Presne tak, ako zapôsobila nedávno na čitateľov správa, že v tichosti a najmä pomerne rýchlo po Vlastnom životopise zla vyšiel „nový Vilikovský“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Protagonistu svojej knihy, slovenského vydavateľského redaktora, neustále konfrontujete s rakúskym spisovateľom Thomasom Bernhardom, ktorého nazývate svojím najobľúbenejším neobľúbeným spisovateľom.

SkryťVypnúť reklamu

„Pokúsil som sa tým nejako stručne zhrnúť protirečivý postoj k nemu. Je naozaj pre mňa čímsi dráždivý, príjemne aj nepríjemne. Pri písaní som vychádzal z neho a potom sa ďalšie témy už k tomu prihadzovali. Išlo skôr o náhodné, než premyslené komponovanie. Pravda, Bernhard je v knihe trochu zdramatizovaný, môj postoj k nemu nie je až taký radikálny.“

On bol ostrým kritikom Rakúska a Rakúšanov, váš rozprávač zasa sarkasticky dáva zabrať svojmu národu. Neobávate sa, že vás budú považovať za slovenského Bernharda?

„Predovšetkým, netreba ma stotožňovať s rozprávačom, ten má mnohé názory, s ktorými zásadne nesúhlasím. Samozrejme, ten rozprávač si občas uvedomí, že je tiež Slovák, a možno má právo naložiť Slovákom, lebo sa s nimi do istej miery stotožňuje. Cíti, že patrí do tej komunity, a tým viac ho to mrzí. Fakty, ktoré vidí ako nepotešiteľné, znáša trpkejšie, než keby bol z iného národa.“

SkryťVypnúť reklamu

O autoroviPavel Vilikovský sa narodil v roku 1941 v Palúdzke

absolvoval Filozofickú fakultu UK, odbor slovenčina – angličtina

debutoval v roku 1965 knihou Citová výchova v marci

dlhé roky pracoval ako redaktor v časopisoch Slovenské pohľady a Romboid a vo vydavateľstve Tatran

v čase normalizácie vydal len knihu s detektívnou zápletkou Prvá veta spánku (1983), až v roku 1989 mu vyšli naraz tri knihy – Eskalácia citu, Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch a Večne je zelený

ĎALŠIE KNIHY

Slovenský Casanova (1991, spolu s Lajosom Grendelom), Peší príbeh (1992), Krutý strojvodca (1996), Okrídlená klietka (1998, spolu s Tomášom Janovicom), Posledný kôň Pompejí (2001), Vyznania naivného milovníka (2004), Čarovný papagáj a iné gýče (2005), Silberputzen. Leštenie starého striebra (2006), Vlastný životopis zla (2009), Pes na ceste (2010)

SkryťVypnúť reklamu

CENY

laureát Ceny Dominika Tatarku za knihu Krutý strojvodca, laureát Ceny Anasoft litera za knihu Čarovný papagáj a iné gýče, laureát Stredoeurópskej ceny (Vilenica 1999)

PREKLADY

z angličtiny Conrad, Faulkner, Woolfová, Aldridge a ďalší

Vďaka situovaniu deja a konfrontovaniu slovenskosti s „rakúskosťou“ sa vaša kniha vyznačuje stredoeurópskym duchom. Vy ste sa kedysi vyjadrili, že stredná Európa nie je ani tak geografický pojem, ako stav mysle.

„Myslím, že čosi z toho stredoeurópskeho ducha je aj dedičstvom Rakúsko-Uhorska, spoločnej minulosti, ktorú sme však my už nezažili. Možno je to na prvý pohľad dosť smiešne, že si ju takto stotožňujeme, ale práve preto, že sme ju nezažili, je otvorená našej fantázii a môžeme si o nej myslieť, čo chceme.“

SkryťVypnúť reklamu

Váš rozprávač reprezentuje v zahraničí našu literatúru, zúčastňuje sa besied o nej, neraz vďaka znalosti nemčiny v úlohe „len“ sprievodcu oficiálnej spisovateľskej delegácie. Jej členovia svojou trápnosťou pripomínajú hrdinu vašich dávnejších poviedok, istého literáta Kúcanského. Sú to jeho dôstojní nástupcovia?

„Kúcanský mal vtedy síce viac priestoru prejaviť sa, ale áno, sú to podobné typy. Sú to ľudia s ambíciami, ktorí si však nevedia priznať skutočnosť, že na to nemajú. No aby som nekrivdil literatúre, netýka sa to len jej, dokonca tie pocity sa vyskytujú u každého. Ide len o to, ako ich spracujeme, či sa s nimi vieme vyrovnať, alebo sa ich snažíme zakamuflovať.“

Aj keď sa netrápite žánrovým škatuľkovaním svojich diel, asi sa zhodneme, že Pes na ceste je esejistickým románom.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to znak úpadku, keď publicistickým jazykom korčuľujem po prozaickom texte, ale, žiaľ, neviem sa tomu ubrániť. Je to moja telesná chyba, ktorú mám od začiatku. Keď som mal na maturite písať úvahu o obraze SNP v literatúre, triedna učiteľka mi pripomenula: Nie, že to zasa bude fejtón, ako vždy. To bola jasnozrivá predpoveď môjho ďalšieho písania, vždy to vypáli fejtonisticky.“

Hovoríte, že pri písaní nepostupujete premyslene, ale platí to aj pri esejach?

„V podstate áno. Napokon, na písaní je najuspokojujúcejšie a najzábavnejšie, že človek poslúchne, čo mu text diktuje. Samozrejme, na rozdiel od príbehu je esejistická časť plne v mojich rukách, v tom zmysle, že viem, čo ňou chcem vyjadriť. Ale aj tam sú krásne prihrávky jazyka, ktoré ma zavedú inam, ako by som si myslel.“

SkryťVypnúť reklamu

S jazykom priamo súvisí aj profesia vášho hrdinu. Čo si myslíte o dnes už neraz absentujúcej účasti redaktora pri vzniku knihy?

„Ako autor, nie ako rozprávač, som sa týmto spôsobom pokúsil solidarizovať s redaktormi. Oni boli prvými čitateľmi autorovho textu a ich pripomienky sa oplatilo zobrať na zreteľ. A, samozrejme, boli garantom čistoty jazyka. Toto dnes upadá, čím sa okrem iného kazí aj myslenie. Zlým jazykom sa zle myslí.“

V názvoch vašich kníh boli už kone i papagáj, teraz pribudol pes...

„Je to čistá náhoda, ale nebránim sa, keď sa mi nejaké zviera vopchá do názvu. V tomto prípade to má na svedomí autentický citát z rozhlasového dopravného servisu, že po diaľnici pobehuje zúfalý pes. Zaujalo ma, odkiaľ vedia, že je zúfalý.“

(úryvok z knihy)

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa Slovák ako jednotlivec ocitne v krajine, kde platia pravidlá, ľahko sa prispôsobí a neraz v tých podmienkach aj vynikne, ale doma ako príslušník národa potrebuje pravidlá len na to, aby mal čo porušovať. Čím viac ich beztrestne poruší, tým väčšmi stúpa jeho sebavedomie a aj hodnota v očiach spoločnosti. Slováci dokážu do každého zriadenia, do každého systému vyvŕtať diery ako červík do syra, takže sa z goudy, eidamu i parmezánu nakoniec stane ementál. V tom, ako vedia vtlačiť režimu národný charakter, je až čosi geniálne – fašizmus, komunizmus či demokracia by sa v slovenskom vydaní mali správne nazývať slošizmus, slomunizmus a slomokracia. Azda práve preto, že sme si tie bývalé režimy uspôsobili na vlastnú mustru, sa dnes s nimi tak ťažko a neradi lúčime – je na nich prischnutý náš pot a pach. Smrdia tak našsky. Nefalšovanou slovenskosťou stihla napáchnuť už aj demokracia. Je to tak: nech nás kŕmia čímkoľvek, vraciame vždy zemiaky s kapustou.

SkryťVypnúť reklamu

Nahlodávanie poriadku v totalitných režimoch by sa mohlo považovať aj za záslužné – obrusovalo im zuby a oštiavalo potemkinovskú fasádu – z odstupu však zreteľne vidieť, že zároveň utvrdzovalo Slovákov v pokútnom obchádzaní pravidiel. Neskrýval sa za tým nijaký vyšší, vznešenejší cieľ, iba kujonstvo či osobný prospech. Dôsledky sa naplno prejavili po nastolení demokratických pomerov. Demokracia je Slovákom osožná ako bezzubému špáradlo. Zvolia si slobodne svoju vrchnosť, a ešte než stihne nastoliť prvé pravidlá, už s ňou začnú vybabrávať. Nerobia to ani veľmi pokútne, neraz sa svojou šikovnosťou aj verejne pochvália – veď máme slobodu a vybabrávanie s pravidlami patrí k základným ľudským právam, nie?

Napísali o kniheVilikovský v inom svojom románe (Posledný kôň Pompejí) pornografiu rozoberal z teoretickej stránky, tentoraz prišlo k praxi. Pozoruhodná je otvorenosť, s akou opisuje sexualitu staršieho muža, resp. jej zvyšky.

SkryťVypnúť reklamu

Ján Gregor, SME

Kniha opisuje to, v čom žijeme tu a teraz, naše komplexy a bezmocnosti. A pritom je to román, v ktorom je presne namieste každá jedna veta a hĺbku má každá jedna myšlienka. Cesta, ktorá evidentne odniekiaľ niekam vedie a na nej stratený, zatúlaný pes. Aj sa snaží byť hrdý na to, že je psom, ale nejde mu to. Ako ten Iks Ypsilon, ktorý sa – hoci za to nemôže – stal Slovákom, starým a možno, že aj zamilovaným Slovákom a nevie, čo s tým.

Juraj Kušnierik, .týždeň

Čo však protagonistovi ostáva po dôkladnej existenčnej skepse? Ako možný svet úľavy sa na chvíľu javí svet umenia. Je to však, ako autor ukazuje, svet, ktorý v dnešnej dobe nemá šancu pretrvávať, pretože podľahne všeobecnej kultúrnej apatii a nivelizácii.

Ivana Taranenková, Pravda

SkryťVypnúť reklamu

Vilikovského hlas neponúka falošné nádeje. Aj keď smúti za svetom, ktorý je pasé, vie sa veľmi schuti zasmiať na tom, ktorý nám ostal. Z totálneho - literárneho okraja a z mierneho nadhľadu pozoruje to rútenie sa po hlavných. Slovenskí sedláci, aj tí literátski, sa tam mihnú práve dosť, aby ste sa pobavili, ale nemali ich pridlho v obývačke. Je to hlas džentlmena. Neunaví vás.

Lucia Piussi, SME

Čo je Anasoft litera

Cena Anasoft litera sa udeľuje za pôvodnú slovenskú prózu vydanú v uplynulom roku. V prvom kole vybrala porota desať titulov (v abecednom poradí). I. Dobrakovová: Bellevue, D. Dušek: Holá veta o láske, J. Juráňová: Lásky nebeské, M. Kompaníková: Piata loď, P. Krištúfek: Blíženci a protinožci, L. Luk: Príbehy Považského Sokolca, P. Macsovszky: Mykať kostlivcami, Z. Mojžišová: Bon voyage, J. Rumpli: Kruhy v obilí, P. Vilikovský: Pes na ceste. Z nich vyberie víťaza, ktorý získa 10-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Slávnostné vyhlásenie bude 22. septembra. Súčasne vyhlásia aj laureáta ceny čitateľov denníka SME, ktorý vzíde z hlasovania na kultura.sme.sk.Doterajšími laureátmi ceny Anasoft litera sú Pavel Vilikovský, Marek Vadas, Milan Zelinka, Alta Vášová a Stanislav Rakús.

Anasoft litera

Ivana Gibová zvíťazila s knihou Babička©.

Na 19. ročníku udeľovania ocenení zvíťazila podobne ako vlani ženská autorka.


6
Súvisiace témy: Slovenskí spisovatelia
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 20 735
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 292
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 378
  4. Ľuboš Fellner otvorene 5 206
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 887
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 4 615
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 689
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 052
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  3. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  4. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  5. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  6. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  7. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  8. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 712
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 23 794
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 798
  4. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 10 934
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 126
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 724
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 348
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 299
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu