SME

Peter Krištúfek: Nemyslím, že by som mrhal témami

Peter Krištúfek hovorí, že v Blížencoch a protinožcoch sa asi najviac prejavilo jeho filmárske povolanie.

Peter Krištúfek.Peter Krištúfek. (Zdroj: Noro Hudec)

Blíženci a protinožci sú vraj prvou vážnou knihou PETRA KRIŠTÚFKA. Dá sa tomu ľahko veriť, veď príbeh prostitútky a narkomanky Nory, ktorá chce o sebe vydať knihu a požiada o jej napísanie spisovateľa Adriána, nie je typickou humoristickou témou. Napriek tomu autor tvrdí, že humor v knihe nechýba, aj keď má trochu inú podobu. A dodáva, že dnes je ľahšie čitateľa rozosmiať, ako ho úprimne rozplakať. Ale o to v knihe nejde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Váš Adrián v súvislosti s narodeninami považuje za zvrhlé pripíjať si na fakt, že roky pribúdajú, keďže ony vlastne ubúdajú. Vnímate to tak aj vy?

SkryťVypnúť reklamu

„Predovšetkým neznášam tie nanútené pripíjania si a oficiálne sviatky, čo platí, samozrejme, aj o narodeninách. Určite ich teda nevnímam nijako fatálne, aj keď si pribúdajúce roky, prirodzene, uvedomujem. No vo svojom veku sa teraz cítim oveľa lepšie ako v dvadsiatke, keď som bol často otrávený či depresívny. Už akoby som sa naučil sám so sebou existovať.“

O AUTOROVIPeter Krištúfek sa narodil v roku 1973 v Bratislave

je autorom troch poviedkových zbierok – Nepresné miesto (2002, prémia Ivana Kraska), Voľným okom (2004) a Mimo času (2009) – novely Hviezda vystrihnutého záberu (2005) a súboru scenárov o Rote pomalého nasadenia (2006, spolu s Dadom Nagyom)

jeho prvý román Šepkár (2008) bol za Slovensko nominovaný na Cenu európskej knihy Prix du livre Européen a na cenu Anasoft litera 2008. Úryvok bol publikovaný v americkej antológii Best of European fiction 2010 a pripravuje sa jeho preklad do ruštiny. Román Blíženci a protinožci (2010) sa prekladá do bulharčiny a nemčiny

SkryťVypnúť reklamu

je trojnásobným finalistom literárnej súťaže Poviedka (2000, 2002, 2004),

poviedky a krátke texty publikuje v novinách a časopisoch na Slovensku a v Česku a v rozličných zborníkoch

nakrútil vyše dvadsať autorských televíznych dokumentárnych filmov, celovečerný televízny film Dlhá krátka noc (2003), dlhometrážny dokument o Dežovi Ursinym Momentky (2008) a psychologickú drámu Viditeľný svet (2011) s českým hercom Ivanom Trojanom v hlavnej úlohe

za svoju režijnú tvorbu získal viacero ocenení

O Blížencoch a protinožcoch ste povedali, že je to vaša prvá vážna kniha.

„Vážna... Možno preto, že v tých predošlých bolo veľa štylizácie, irónie a čierneho humoru. Ale ten je nakoniec aj v tejto knihe, no tentoraz je to humor oveľa osobnejší, humor samotnej postavy. Teda si neuťahujem z nejakých situácií, do ktorých sa tá postava dostane, ale snažím sa čo najautentickejšie komentovať veci, ktoré prežíva. V tom je ten humor a takto vnímam ,vážnosť’ knihy.“

SkryťVypnúť reklamu

V každom prípade v doterajších knihách, osobitne v úspešnom Šepkárovi, ste sa prejavovali ako autor, ktorý aj rád zabáva. Vraví sa, že humor sa rodí ťažšie ako vážne veci, ako je to u vás?

„Veľmi rád polemizujem s týmto názorom, lebo si myslím, že sme dospeli do štádia, keď spoločnosť vážne neberie skoro nič. Všetko vidíme cez úvodzovky a iróniu. Dnes, keď sa prejavy citov považujú za niečo až zavrhnutiahodné, je ľahšie človeka rozosmiať, ako mu úplne vážne, bez irónie niečo povedať a úprimne ho rozplakať. Hoci to nebolo zámerom tejto knihy. Ale paradoxne, Šepkár vznikal ťažšie, no to bolo preto, že som dlho hľadal formu. Je zložitejšie písaný, štylizovaný, zvláštne kolážovito vyskladaný.“

Ale koláž je aj v Blížencoch, použili ste tam dokonca až sedem textových línií.

SkryťVypnúť reklamu

„Koláž mám veľmi rád, no v tomto románe išlo o jej iný spôsob. Kniha možno pôsobí zložito, keď ju má človek pred sebou a číta, ale v rámci písania to pre mňa nebolo až také komplikované. Dokonca som sa pri tom bavil viac ako pri Šepkárovi. V Blížencoch sa asi najviac prejavilo moje filmárske povolanie, texty som rozstrihával a kombinoval tak, že jeden dopovedá druhý, až sa vyskladajú do celku, do jedného príbehu. Zúročil som svoju prax zo strižne.“

Dá sa takýto román písať kontinuálne, alebo niektoré línie boli kostrou, okolo ktorej ste skladali mozaiku?

„Často mi výslednú formu napovie až samotné písanie, málokedy to viem dopredu. Bavilo ma rozvíjať v prvom rade denníkové zápisky Adriána v kombinácii s výpoveďami Nory. To som robil paralelne, a potom mi napadlo, že do toho by som mal vložiť nejaké texty, ktoré sú úplne iné, štylizované. Veľmi ma fascinovala rozdielnosť štýlov jednotlivých textov.“

SkryťVypnúť reklamu

Dominujú hovorová reč Nory a Adriánov denník.

„Kedysi som pracoval ako moderátor v rádiu a v rámci toho som robil aj rozhovory s ľuďmi z okraja spoločnosti. Odkladal som si ich bez nejakého konkrétneho zámeru, a až keď som rozmýšľal nad knihou, našiel som tie pásky a začal som byť posadnutý hovorovou rečou. Povyberal som z nich určité epizódy, ktoré som potom prepísal. Nie je to však reč z tých pások, hoci vyzerá autenticky. Ale je nimi veľmi inšpirovaná.“

Aj denníkové zápisky mali svoju predlohu?

„Píšem si denník, je to výborná vec na vyrovnanie sa samého so sebou. Niektoré Adriánove úvahovité pasáže sú z neho vybraté, odzrkadľujú mnohé moje názory, ale samotný príbeh nie je môj.“

Súčasťou knihy sú aj spomínané štylizované texty – poviedka a fragmenty z Adriánovho nedokončeného románu. Toľko nápadov by niektorí využili na napísanie ďalšej knihy, nemáte pocit, že mrháte témami?

SkryťVypnúť reklamu

„V knihe tie texty majú svoju funkčnosť, takže si nemyslím, že by som témami mrhal. Nerozmýšľam nad tým, čo ešte všetko treba urobiť, čo odložiť, na druhej strane však určite nemôžem povedať, že sa mi píše nejako mimoriadne ľahko.“

V pomerne krátkom čase ste vydali dva romány. Vrátite sa ešte k poviedkam, ktorými ste začínali?

„Už si ich chystám na ďalšiu zbierku. Poviedka mi veľmi vyhovuje, je to skvelý, vzrušujúci žáner, ktorý umožňuje vyjadriť sa zhustene a úderne na malej ploche. Rozhodne to nie je u mňa nejaká postupnosť od poviedky k románu, ale paralelná vec. Poviedky a román považujem za absolútne rovnocenné. O tom, ktorý žáner dostane prednosť, rozhoduje téma.“

Volala sa N a ešte nejako

(úryvok)

Adriánov denník

16. apríl 1998

Takže človek predsa len ešte sem-tam zažije nejaké prekvapenie! Popoludní niekto zvonil pri dverách. Šiel som otvoriť a stála tam žena – mladá žena, okolo dvadsať, dvadsaťdva. Ani to neviem odhadnúť. Po tom, čo mi porozprávala, by som tvrdil, že je skôr staršia. Celkom pekná, i keď nejako zvlášť ma nezaujala. Myslel som, že sa pomýlila, no spýtala sa, či som to ja. Povedala, že sa volá N a ešte nejako. A hneď vybalila, ešte si ani poriadne nesadla, že mi chce nadiktovať svoj príbeh, aby som ho spísal, pretože plánuje vydať knihu. Chcel som vedieť, kto jej vravel, že niečo také robím. Vraj ma skrátka niekto odporučil, niekto ju na mňa upozornil. Teda fakt neviem, kto to mohol byť?! Ľudia ako IM alebo ET takéto niečo držia v tajnosti, tak potom...? Fakt záhada! A že keď jej ten dotyčný povedal moje meno, spomenula si, že kedysi objavila vo výklade kníhkupectva jednu moju knihu, Prah bolesti. A že sa jej páčil názov a kúpila si ju.

SkryťVypnúť reklamu

Stále som sa pýtal, o čo presne ide, a ona sa len krútila, aj kávu som jej spravil, bavili sme sa o hlúpostiach (medzitým prišiel zo školy M) a už som sa jej pomaly chcel zbaviť. A potom vypálila, že od šestnástich rokov sa živila ako (ehm) prostitútka, vo viacerých veľkých mestách, a spýtala sa, či je to na nej vidieť. Bol som z toho zmätený. Pokrútil som hlavou – na také niečo by som ju teda netipoval. Aj bola mladá, aj vyzerala tak – nepoužito –, uf, to je výraz! Robila to niekoľko rokov a potom to išlo dolu vodou, lebo sa stala závislou od heroínu a zopárkrát to vyzeralo, že má smrť na jazyku (takto to povedala, preto to takto píšem, ľudia používajú strašne veľa fráz...). Teraz sa zo závislosti dostala a chcela by o všetkom, čo ju postretlo, napísať knihu, ibaže nič podobné nikdy predtým neskúšala, takže ani nevie ako na to. Rovno sa spýtala na podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Napísali o kniheAutor viac ako kedykoľvek predtým koketuje s prvkami populárnej literatúry. Vzťahy medzi postavami a dejové situácie odkazujú k archetypálnym modelom. Obe postavy – Adrián a Nora – čitateľa uchvacujú akousi mýtickou silou. Adrián svojou zneuznanosťou, či skôr znechutenosťou, Nora rolou dievčaťa z detského domova, ktorú životné okolnosti priviedli na ulicu a k drogám. Zároveň sa do príbehu premietajú viaceré dobové reálie, aktuálne spoločenské problémy a premeny životného štýlu (Adriánovo opakované zúfanie a nostalgia za čistým, prírodným, mestskou civilizáciou neskazeným svetom detstva.), ktoré sa prelínajú s nadčasovými témami. Čitateľskú príťažlivosť zvyšuje aj neustála blízkosť smrti.

Miriam Suchánková, Romboid

Už keď knihu chytíte do rúk, musíte zabudnúť na konvenciu. Peter Krištúfek opäť prišiel s experimentom, ktorý má na Slovensku premiéru. Nemusí byť každému po chuti, ale svojich priaznivcov si určite nájde. V žiadnom prípade si nesadajte s knihou do kresla, ak čakáte veľké dejové ohúrenie. Veď už prebal knihy hovorí, že Blíženci a protinožci je román o vzťahoch a sexualite, o stretávaní a prelínaní mužských a ženských svetov, ale aj o spomínaní a vášni, o autentickosti a sebapredávaní. Pôjde teda o mainstream. Komu už Krištúfkova tvorba nie je veľkou neznámou, vie, že by sa neuspokojil iba s prvoplánovým nájazdom na tuctového čitateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Marek Mittaš, iLiteratura.cz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 402
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 541
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 571
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 658
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 138
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 190
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 909
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu