Štvrtý diel Pirátov z Karibiku je len jedným z mnohých príkladov, keď filmové štúdiá žmýkajú osvedčenú značku. Tomuto fenoménu sa venujú už aj ekonómovia.
Najznámejšou filmovou sériou nakrútenou na území bývalého Československa sú Kleinovi Básnici. Keby sa držali zaužívaného pravidla „trikrát a dosť“, odišli by zo scény so cťou, po revolúcii však vznikli ďalšie dva diely, pri ktorých sa filmový štáb aj diváci trápili.
Trikrát už nie je dosť
Štvrté a piate pokračovania sa dnes vynárajú aj medzi americkými filmami. Niekedy trochu nasilu, keď záverečný diel ságy Súmrak rozdelili na dva filmy, takže ich bude dokopy päť. Štvrtý diel SpiderMana aj akčného filmu o Bourneovi budú mať nového režiséra aj herca v hlavnej úlohe, čo vyzerá ako strategická chyba, nemusí to však tak byť.
„Ako ukázali štúdie, diváci majú radi pokračovania, ale iba do istého bodu,“ povedal pre stránku Newswise profesor marketingu Suman Basuroy. Pri filmoch s vyšším poradovým číslom však podľa neho diváci ocenia, ak sa zmení príbeh, prípadne aj hlavný predstaviteľ.
Ako vyplýva zo zistení magazínu Journal of Business Studies, nakrúcanie filmových pokračovaní je z finančného hľadiska menej riskantné, ako nakrúcať úplne nový film. Rozhodujúce je pritom načasovanie – o čo menej času uplynie medzi jednotlivými časťami, o to lepšie. Vzorom je trilógia Pán prsteňov, ktorá mala presne načasované uvedenie, vždy v decembri nasledujúceho roka.
Občas funguje aj návrat k starším filmom po desiatich rokoch, ako bol Indiana Jones či Smrtonosná pasca. V oboch prípadoch dokázali značku filmovej série nad vodou udržať herci, ktorých sláva medzičasom neupadla – Harrison Ford a Bruce Willis.
Fabrika na peniaze
Úspešná filmová séria môže štúdiu zarobiť slušné peniaze nielen z premietania v kinách, ale aj na predaji DVD, televíznych práv a rôzneho zábavného materiálu, ako sú tričká a plastové figúrky.
Ako uvádza magazín Slate, vyrobiť silnú značku nie je jednoduché. Každé väčšie štúdio sa drží tej svojej – Disney má práva na pokračovania šiestich pixarovských filmov a Pirátov z Karibiku, Time Warner majú Harryho Pottera a Pána prsteňov, Sony vlastní SpiderMana, DreamWorks zasa Shreka, osobitou kapitolou je George Lucas a jeho práva na Hviezdne vojny.
Existuje presný zoznam pravidiel, ako vytvoriť filmovú značku, ktorej hodnota môže presiahnuť miliardu dolárov. Prvý to dokázal Walt Disney s filmom Snehulienka a sedem trpaslíkov z roku 1937, podobný status dnes majú série o Shrekovi, Nemovi, Príbeh hračiek či Piráti z Karibiku.
Takmer všetky uvedené filmy sú založené na rozprávkach, seriáloch alebo komiksoch, aspoň úvodný film zobrazuje dieťa alebo dospievajúceho. Príbeh máva rozprávkový charakter, z niekoho mladého a bezbranného sa stane hrdina. Zásadou je držať vzťahy medzi pohlaviami v striktne platonickej rovine (extrémom je puritánska sága Súmrak).
Úspešná filmová značka má aspoň vedľajšiu postavu vhodnú na výrobu hračiek, konflikt je v nej štylizovaný a bez krvi, obsahuje šťastné konce (aby mohli nasledovať pokračovania) a má drahé efekty. Často sú to filmy urobené iba na efekt, ale to štúdiám úplne stačí.