logo
Sme.sk | Kultúra | Vizuálne umenie | Melanchólia nad panelákom

Svätopluk Mikyta a Zuzana Bodnárová organizujú umelecké workshopy v prítomnosti náhodných cestujúcich.

Občianske združenie Štokovec už vyše dvoch rokov prevádzkuje kultúrne centrum Banská Stanica Contemporary v Banskej Štiavnici. Centrum sídli v budove železničnej stanice a jeho prvou akciou bol Deň Trate mládeže, pripomínajúci si 60. výročie otvorenia tejto stavby.

Prevádzkové priestory stanice boli premenené na ateliéry a vďaka pomoci dobrovoľníkov aj v rámci pobytov umelcov sa postupne upravuje aj zanedbané okolie budovy. Združenie spustilo rezidenčný program pre umelcov a každoročne organizuje sympózium ÁNO_LINO, zamerané na grafickú techniku linorytu. Zároveň je stanica otvorená aj pre projekty iných organizácií a umeleckých škôl, ktoré tu usporadúvajú vlastné workshopy.

Živé umenie v prostredí dobovej architektúry

Budova železničnej stanice zostala naďalej slúžiť aj svojmu pôvodnému účelu, takže zostáva verejným priestorom. Výstavy vo vestibule prezentujú diela z akcií, čím sa súčasné výtvarné umenie dostáva aj k náhodnému divákovi. Napriek intervencii diel súčasného umenia je dôsledne chránená pôvodná architektúra a dizajn budovy z 50. rokov. Priestor si zachováva svoju nezameniteľnú dobovú atmosféru, ale zmenil sa na živé miesto určené pre širokú verejnosť.

Od júla je ako stála expozícia vo vestibule nainštalované dielo Tomáša Džadoňa. Naklonený panelák, vysoký deväť metrov, si podmaňuje priestor. Je umiestnený priamo v ceste frekventovaného pohybu cestujúcich, čím priťahuje pozornosť aj proti ich vôli. Panelák predstavuje pre autora symbol socialistickej minulosti. Je reflexiou tejto skúsenosti viacerých generácií a jej vplyvu na našu súčasnosť.

Maľovanie metlami

Ďalším dielom, ktoré už niekoľko dní dominuje staničnej hale, je veľkoplošná maľba s názvom Veľká melanchólia od Zuzany Flimelovej. Dielo vzniklo počas jej letnej dvojtýždennej rezidencie. Napriek prvej skúsenosti s monumentálnou maľbou dokázala autorka nájsť aj pre plochu  9x6 metrov presvedčivú maliarsku formu.

Maľovala metlami a aj týmto netradičným nástrojom sa jej podarilo preniesť na veľkú plochu maliarske gesto, ktoré spolu s divokou farebnosťou je dostatočne apelatívne. Podľa autorky znázorňuje motív rozporuplnosť situácie, keď nie práve najmorálnejší človek vystavuje na obdiv skutočné či hrané výčitky svedomia, či skôr sebaľútosť, čím zostáva aj naďalej len v zajatí vlastného ega.

Aktivity Zuzany Bodnárovej a Svätopluka Mikytu zo združenia Štokovec vypĺňajú medzeru v doterajšej kultúrnej ponuke Banskej Štiavnice a prinášajú súčasné umenie priamo k verejnosti.

sobota 3. 9. 2011 | Sabina Jankovičová
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)
© 2011 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

K naklonenému deväťmetrovému paneláku Tomáša Džadoňa, ktorý je umiestnený vo vestibule železničnej stanice, pribudla koncom augusta monumentálna maľba Zuzany Flimelovej Veľká melanchólia.

K naklonenému deväťmetrovému paneláku Tomáša Džadoňa, ktorý je umiestnený vo vestibule železničnej stanice, pribudla koncom augusta monumentálna maľba Zuzany Flimelovej Veľká melanchólia.

Foto: KORZÁR – IVA ŽIGOVÁ

najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní