BRATISLAVA. Ešte pred mesiacom písali médiá o hroziacom krachu galérie moderného umenia Danubiana v bratislavskom Čunove. Dnes sa o nej rozpráva ako o budúcej slovenskej obdobe Kunsthalle.
Minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) v pondelok prišiel s „vianočným darčekom pre kultúru“, ktorého súčasťou má byť aj sedem miliónov eur pre súkromnú galériu.
Danubiana si za ne postaví nový pavilón, kde vznikne Slovenské centrum vizuálnych umení. Po dvadsiatich rokoch prejde budova aj zbierka do vlastníctva štátu.
Krajcer s Miklošom sa zabudli poradiť, píše Konštantín Čikovský
Treba to?
Fakty
Danubiana
- galéria vznikla s podporou holandského zberateľa Gerarda H. Meulensteena,
- otvorili ju 9. septembra 2000,
- stojí 15 kilometrov južne od centra Bratislavy.
Rozhodnutie ministerstva kultúry kritizovali viacerí výtvarníci, rezort podľa nich zachraňuje vybranú súkromnú galériu na úkor iných.
„Chýba mi verejná diskusia a analýza, či to je teraz skutočne najpotrebnejší projekt v kultúre,“ pridáva sa aj šéf Transparency International Gabriel Šípoš.
„A ak takéto centrum potrebujeme, prečo na zámer nebola vypísaná súťaž, v ktorej by zvíťazil najlepší a najlacnejší?“
Ministerstvo kultúry tvrdí, že peniaze im odobrila vláda ešte v lete na návrh ministerstva financií.
Položka sa nezáväzne spomína v júlovej predbežnej informácii o vývoji štátneho rozpočtu, ministerstvá o zámere mlčali.
Chceli dať viac
Pôvodná investícia štátu mala byť podľa vládneho materiálu ešte o päť miliónov vyššia.
„V priebehu rokovaní došlo k výraznej úspore,“ vraví hovorkyňa ministerstva kultúry Eva Chudinová. Architekt Danubiany ustúpil a projekt prerobil.
Ministerstvo financií včera Krajcerove vyjadrenia o Kunsthalle korigovalo.
„Zrejme došlo k nedorozumeniu. Nešlo o to, že by si štát vymyslel projekt centra moderného umenia a ten bez súťaže priklepol Danubiane,“ napísal hovorca rezortu Martin Jaroš.
„Táto investícia bola od začiatku o záchrane Danubiany ako už existujúceho centra moderného umenia.“
Vstup štátu do Danubiany podľa ministerstva kultúry neohrozí ani projekt multifunkčného kultúrneho centra v Hurbanových kasárňach v centre Bratislavy.
„Na tomto zámere ďalej pracujeme,“ vraví Chudinová.
Šéf galérie: Štát získa miesto i značku
Štát investíciou do Danubiany ušetrí, vraví jej šéf VINCENT POLAKOVIČ.
Čo štát za milióny získa?
„Sú to peniaze na výstavbu nového pavilónu, v ktorom bude pôsobiť Slovenské centrum vizuálnych umení. Majiteľ galérie Gerard Meulensteen vstupuje do projektu budovou, poskytuje na 20 rokov svoju zbierku, aj značku a know-how Danubiany.“
Čo bude po 20 rokoch?
„Z neziskovej organizácie vystúpi a budova aj zbierky zostanú štátu.“
Nedávno ste hovorili o hrozbe zániku galérie, kde sa zrazu našlo sedem miliónov?
„Danubianu 11 rokov financuje iba zakladateľ Gerard Meulensteen. Ten má svoj vek, bol operovaný na srdce. Nie je možné stavať budúcnosť inštitúcie iba na príjmoch jedného človeka. Pokiaľ má Danubiana, ktorú ročne navštívi 30-tisíc ľudí, ďalej fungovať, musia do projektu vstúpiť aj štát, mesto a kraj.“
Je správne, že štát zachraňuje vybraný subjekt?
„Projekt sme pripravovali ako súkromná spoločnosť a nevedeli sme, či do toho pôjde štát, alebo získame súkromné zdroje. Reakcia štátu bola pozitívna, takže sme nemuseli hľadať iné zdroje.“
Je to pre štát výhodné?
„Štát získa miesto i značku, ktoré sme budovali 11 rokov. Keby to chcel vybudovať na zelenej lúke, stálo by to možno 20 miliónov. Ponúkli sme, aby Slovensko malo už v roku 2013 jedno krásne múzeum moderného umenia.“
Kunsthalle hľadajú už roky
Priestor na výstavy sa v hlavnom meste nedarí nájsť dlhodobo. Vytypované už boli rôzne miesta.
BRATISLAVA. Diskusia o vybudovaní Kunsthalle sa na Slovensku spustila už v decembri 1997, keď skupina teoretikov a výtvarníkov spísala výzvu za jej vznik.
Priestor na výstavy najnovších smerov vizuálneho umenia, kde na rozdiel od klasických galérií nevytvárajú trvalé zbierky, má veľká časť európskych hlavných miest.
Na Slovensku jej úlohu čiastočne zastupujú rôzne galérie.
V roku 1999 bol prípravou projektu na ministerstve kultúry poverený Branislav Rezník. Veci sa však pohli až v januári 2001, keď minister Milan Kňažko navrhol zriadenie Kunsthalle v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave.
V roku 2003 sa stretli zástupcovia Slovenskej sekcie asociácie kritikov umenia AICA s vtedajším ministrom Rudolfom Chmelom. Dom umenia chceli vyňať z kompetencie Národného osvetového centra.
O dva roky vznikla Rada pre projekt Domu umenia, no výberové konania na riaditeľa sa skončili spochybnením jej personálneho obsadenia.
V roku 2006 prišli úvahy o spojení Slovenského centra dizajnu a Domu umenia. Programové vyhlásenie vlády obsahovalo úlohu
„Iniciovať vznik chýbajúceho dokumentačného, metodického a informačného centra pre výtvarné umenie“.
Vlani ministerstvo získalo Hurbanove kasárne v centre Bratislavy a zverejnilo zámer využiť ich ako multifunkčné centrum, kde by bola aj Kunsthalle.
Teraz minister Daniel Krajcer zo SaS vraví, že funkciu má plniť Danubiana.
(her)
Anketa
Daniel Krajcer vyhlásil, že zo súkromnej galérie Danubiana sa stane Kunsthalle. Súhlasíte s tým?
Rudolf Sikora, výtvarník
Myslím, že je to nedorozumenie. Išlo v prvom rade o záchranu Danubiany ako budovy na vystavovanie výtvarného umenia, ktorá by inak už bola dnes stratená úplne. Nevnímam Danubianu ako budúcu Kunsthalle, tú treba vybudovať inde. A do tretice treba rekonštruovať SNG.
Roman Ondák, výtvarník
Absolútne nesúhlasím. Danu-biana so svojím profilom nikdy v živote nebude Kunsthalle. Je nad rámec kompetencií ministra kultúry, aby si dnes dovolil takto rozdeľovať peniaze. Ak navyše hovorí, že prvým riaditeľom bude ten terajší „za zásluhy“, to už sa nerobí nikde, možno iba v Ázii. Keď už, na riaditeľa mal byť medzinárodný konkurz.
Svätopluk Mikyta, výtvarník, aktivista, víťaz Ceny Oskara Čepana
Je urážkou všetkých profesionálov, že zrazu príde takéto oznámenie, ktoré minister nazve „vianočným darčekom“. Nechceme ten darček. Kunsthalle by mala byť živou, nie strednoprúdovou inštitúciu a mala by sídliť v centre mesta, ako je to v iných krajinách.
Mária Rišková, kunsthistorička a teoretička
Tento spôsob rozhodnutia ministra kultúry -považujem za netransparentný. Nie je pritom dôležité, či ide o Danubianu, alebo o nejakú inú súkromnú -galériu. Považujem to za zneužitie konkrétnej dlhoročnej potreby výtvarnej obce pre osobné záujmy.
Richard Gregor, kunsthistorik a galerista
Za: o 20 rokov bude budovu vlastniť štát, dotácia je dostatočná na to, aby sa tam urobili štyri kvalitné projekty ročne a riaditeľ je skúsený manažér. Len by sa nemal venovať výberu projektov a diel.
Proti: neprítomnosť stálych odborníkov, ktorí by výhľadovo formovali štýl inštitúcie, trochu odťažitá poloha mimo centra a kolísavá história činnosti.