Ako sa hľadá šéf SND

Vydané 30. 5. 2012 o 16:00 Autor: Zuzana Uličianska, Oliver Rehák

Dva dni trvalo výberové konanie na post generálneho riaditeľa SND. Bol to už druhý konkurz za necelé tri mesiac a komisia sa na tri výnimky vymenila. Výsledkom je druhé kolo s termínom 13. jún, v ktorom sa stretnú Marián Chudovský a Anton Popovič. Ponúkame vám zostručnený zápis toho, čo komisii ako svoju koncepciu postupne v abecednom poradí predstavili ôsmi kandidáti.

BRATISLAVA. Konkurz na miesto riaditeľa SND rozvrhnutý na dva dni sa odohrával v pokojnej atmosfére. Na rozdiel od predchádzajúceho, ktorý vypísal ešte minister kultúry Daniel Krajcer sa už v podmienkach pre kandidátov neobjavila aktívna znalosť cudzieho jazyka na vysokej komunikačnej úrovni. Predchádzajúce vypočúvanie kandidátov, ktoré sa konalo tesne pred parlamentnými voľbami totiž ukázalo, že to s tou znalosťou u mnohých kandidátov nie je ideálne.

Ľubomír Gregor

Ako prvý svoju prezentáciu v pondelok začal bývalý šéf divadla Astorka Korzo´90 a jeden zo zakladateľov televízie Markíza. Z predchádzajúceho konkurzu bol vylúčený kvôli administratívnej chybe. Komisiu pobavil prirovnaním SND k jablku sváru, používal aj športové analógie, pretože vo futbale sa vraj odráža celý život tejto planéty. Podľa neho by SND mohlo byť aj akciovou spoločnosťou s prevahou štátu, po presadení zákona o „donátorstve“ by už nechcel pýtať od štátu prostriedky.

SND by podľa neho mohlo ísť aj cestou atomizácie, či fungovať ako družstvo. „Musíme pomáhať štátu, aby nemal toľko starostí so štátnou kultúrou,“ vyjadril sa. Pripustil, že táto cesta skolabuje, ale rozhodne to podľa neho stojí za pokus. Zaviedol by aj väčšiu diferenciáciu vstupeniek, k tým drahším by sa pridávali aj „kalíšky“ nápojov, aby bola s návštevou SND spokojná aj manželka mafiánskeho bosa. Pripustil však, že niekto môže nad takýmto prístupom ohrnúť nos. O svojich plánovaných spolupracovníkoch nechcel netakticky hovoriť, uistil, že ich mená sú kvalitné. Chcel by využiť fakt, že v SND pôsobí veľa profesorov a rád by pri SND založil vlastnú školu.

Marián Chudovský

Operný režisér si svoju účasť na konkurze mal možnosť vyskúšať už niekoľkokrát. Aj tentoraz viac hovoril o minulosti ako o budúcnosti. Komentoval hlavne rozhodnutia doterajších šéfov, od roku 2006 nie je podľa neho SND riadené tak, ako by malo. „Potreboval som zhrnúť minulosť, zanalyzovať doterajší stav a poukázať na svoju rozvojovú víziu, vysvetlil.

Zasadzoval sa o termínované zmluvy pre umelcov, hoci ich dnes zákon neumožňuje, spomenul prestarnutie súborov. Pripustil, že je ťažké robiť v SND radikálne personálne rozhodnutia, starším umelcov by ale ponúkal radšej istú apanáž, či extra dôchodok. Výhľadovo by uvažoval aj o holdingu jednotlivých súborov so 100-percentnou účasťou štátu, ktoré by si objednávali služby u servisnej zložky.

Situáciu v SND označil za chaotickú, disciplína i morálka je podľa neho zvrátená, vo vedení by vraj nemali byť ľudia, ktorí sú dlhodobo viazaní na iných miestach. Chcel by pracovať so svojimi osvedčenými spolupracovníkmi, okrem iného uviedol, že si váži aj dramaturgické názory svojho súpera na najvyšší post v SND Petra Kováča.

Peter Feranec

Dirigent, ktorý svoj projekt prezentoval po druhý raz zopakoval Mahlerovo motto Tradícia znamená udržiavanie ohňa, nie uctievanie popola. Podľa neho má SND viesť umelec s manažérskymi skúsenosťami. Pripomenul svoju prácu pre Veľké divadlo v Moskve, Národnú operu v Ľubľane, či pre Michajlovské divadlo v Petrohrade. Feranec v tomto divadle stále pravidelne hosťuje, mal zároveň pripravenú aj zmluvu na post šéfdirigenta s Národným divadlom Brno, ktorého riaditeľ Daniel Dvořák sedel v konkurznej komisii. Dvořák však naznačil, že o prípadnom zrušení zmluvy podpísanej s brnenským divadlom by musel rozhodnúť predovšetkým on.

"V prípade, keby som sa stal riaditeľ, svoje aktivity znížim na minimum, nebudem každý večer dirigovať a udeľovať si rolovné,“ vyjadril sa pred komisiou Feranec. SND je podľa neho priveľmi zahľadené samo do seba, chcel by ho teda viac otvoriť svetu. Zo sólistov sú mnohí v stave už len z úcty, nie z umeleckých pohnútok. Na konto rozhodnutí súčasného šéfa Opery Petra Dvorského sa vyjadril kriticky, za príklad dával skôr operu v Ostrave, ktorá má progresívnu dramaturgiu.

„Divadlu chýba systém, všetko je robené ad hoc - od dramaturgie, cez výber sólistov, až po finančnú a platovú politiku,“ uviedol Feranec. Zauvažoval aj o možnosti, že by SND sponzorovali ruské železnice či najväčšia ruská banka Sberbank, ktorá nedávno kúpila aj rakúsku Volksbank. V prezentácii spomenul mnohé veľké umelecké mená, s ktorými by chcel rokovať o spolupráci.

Peter Kováč

Bývalý šéf sekcie umenia na ministerstve kultúry prejavil podľa očakávania znalosť legislatívy a divadelného, predovšetkým však činoherného prostredia. Kováč viedol za ministerstvo konkurz, na ktorom bol zvolený Ondrej Šoth. Pripomenul, že viac súborové národné je relikt národnooslobodzovacieho zápasu, môže sa to však podľa neho brať aj ako výhoda. Aj ťažkopádna štruktúra sa dá riadiť efektívne. „Nikto z nás by si nevedel predstaviť, čo by znamenalo delenie súborov,“ pripomenul.

SND by malo využiť relatívny dostatok prostriedkov na svoju činnosť, najmä ak jeho dotáciu 16,5 milióna euro porovnávame so situáciou v regionálnych divadlách. Národné naňho pôsobí málo inovatívne, prevládajúci konzervatívny štýl ide na úkor aktuálnosti tvorby, čo je podľa neho spôsobené aj absenciou intelektuálnej hustoty vo vnútri divadla. Zrevidoval by teda predovšetkým rozhodnutie o zrušení dramaturgov. Marketing by chcel prispôsobiť cieľovým skupinám, rezervy vidí v nasmerovaní divadla na strednú vrstvu aj mimo Bratislavy.

Na otázku k spolupracovníkov pripustil, že sa dnes nedajú nájsť šéfovia, z ktorých by boli všetci v divadle nadšení, ale rád by to v činohre skúsil s Romanom Polákom, a na istý čas by zrejme ponechal na mieste šéfa baletu Andreja Suchanova. Operu by vraj najskôr zveril jednému zo svojich protikandidátov.

Marián Ostatník a Miloslav Oswald

Manažér Marián Ostatník uviedol, že vo vedení SND musí byť človek, ktorý citlivo reaguje na všetky špecifiká, ktoré umelecká činnosť prináša.

Miloslav Oswald pochádza z Bratislavy a zo starej muzikantskej rodiny. Aj on sa zúčastnil posledného konkurzu a teraz zopakoval, že v SND sa „zanedbávajú tradície“. Je dirigentom a umeleckým šéfom Moravského divadla v Olomouci, odkiaľ by rád do SND priniesol „trochu komerčného“ a operetu, ktorá podľa neho v divadelnej ponuke na Slovensku chýba.

Anton Popovič

O najdlhšiu diskusiu sa postaral Anton Popovič. Na úvod priznal, že doteraz pôsobil najmä v privátnej sfére, ale motiváciu pracovať v SND získal ešte počas pôsobenia na ministerstve kultúry za Rudolfa Chmela, kde detailne spoznal novostavbu. Dnes mu v nej chýbajú „predstavenia, na ktoré by sa dalo spomínať“ a ktoré by boli rovnako úžasným zážitkom ako produkcie v neďalekej Viedni.

Zamestnancov divadla nazval „obete doterajších manažmentov“ a tvrdil, že nemá v pláne personálne čistky, len chce urobiť všetko pre to, aby sa SND stalo reprezentatívnou národnou inštitúciou nielen na papieri. Začal by vnútorným auditom, chcel by naspäť posty šéfdramaturgov a tvrdil, že má dohodnutý tím budúcich spolupracovníkov vrátane „špičkového šéfdirigenta, ktorý je skutočnou osobnosťou“. Ten je podľa neho kľúčový, pretože „bez dobrého orchestra sem zbytočne vozíme akokoľvek dobrých sólistov“ a orchester je dôležitý pre Operu aj pre Balet. Chcel by repertoárovú orientáciu a viac klasicistických opier, zaviedol by aj takzvaný systém blokov

O oživenie sa postaral vetou „hrdinovia poslednej chvíle musia zomrieť“, čím narážal na nesystémovosť práce SND a najväčšie rezervy vidí v klesajúcej návštevnosti. Odrazil sa od prieskumov, ktoré hovoria, že do divadla nechodí polovica obyvateľov hlavného mesta, čo je podľa neho aj zlým systémom predaja lístkov. Divákov treba podľa neho presvedčiť a strhnúť kvalitou, akú má divadlo potenciál ponúknuť.

Milan Vajdička

Ako posledný v poradí vystúpil Milan Vajdička. Dlhoročný technicko-prevádzkový riaditeľ bol dočasne poverený vedením celého divadla po odstúpení Ondreja Šotha v septembri 2011. Za osem mesiacov nechcel robiť zásadné rozhodnutia a v tomto trende by pokračoval.

Zmenu potrebuje najmä podľa neho najmä zastaralý organizačný poriadok a väčšinu zvyšného času venoval najmä financiám, ktoré chce získať vďaka liberalizácii trhu s energiami (uviedol úsporu až 90-tisíc eur) a prenájmami Historickej budovy, ktorú v júni SND kompletne prevezme po Slovenskej filharmónii. „Peniaze sú najsilnejší nástroj riadenia,“ vyhlásil a dodal, že zamestnanci majú nízke platy a zlý vzťah k divadlu, kde potom „nefungujú medziľudské vzťahy a zodpovednosť“.

Členka komisie Šárka Ondrišová mu oponovala, že po štvrťstoročí v divadle v riadiacich funkciách to mohol sám zmeniť. Aj predsedníčka výberovej komisie, generálna riaditeľka sekcie umenia MK SR Jana Motyčková mu pripomenula, že jeho rozhodnutie delegovať časť právomocí na umeleckých riaditeľov spôsobilo „mimoriadne nevýhodnú“ zmluvu Baletu SND s talianskou agentúrou.

Hlavné správy

Aktualizované 18:40

Spoplatnený obsahPoplatky za platby kartami sa prudko znížia, zákazníci ich nevidia

Výnosy bánk z platieb cez kartové terminály dostanú strop, obchody ušetria milióny.

TECH.SME.SK

Hollywood ustúpil diktátorovi, vyhrážali sa teroristickým útokom

Zažijete nový 11. september, varovali hackeri, pre ktorých zastavili premiéru filmu.

ROZHOVOR

Ridley Scott: Režisér je kapitán futbalového tímu

Britský režisér prichádza do kín s veľkofilmom Exodus: Bohovia a králi.

Z DOMOVA

Snem SAV schválil odvolanie predsedu Pastoreka

Predsedu SAV kritizujú za to, že nebránil rozpočet Ústavu.

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní