Súčasný tanec má rôzne prejavy a podoby. Najnovšia premiéra v Banskej Bystrici bola pre nezorientovaného diváka asi prekvapením. Hodinové predstavenie Veselosti minulosti v choreografii Milana Tomášika, pôsobiaceho v Belgicku, sa začalo netradične.
Ľudské telá sa šmýkali po chrbte a údermi rôznych častí tela vytvorili zvukovo efektný polyrytmický úvod. Bizarné obrázky v dynamike pohybov umocnila aj intenzita reprodukovanej hudby. Skladateľka Katarína Máliková ju poskladala z atmosféry veselosti aj minulosti, z hudobných klastrov, minimalistických postupov, štylizovanej renesancie, v kombinácii s ľudským aj inštrumentálnym jedno–, dvoj– a viachlasom.
Kumulovaná súčasnosť a história mala niekoľko tanečných blokov. Anglický rozlúčkový tanec „pána Parsona“ (Parson's Farewell) zo zbierky Johna Playforda The Dancing Master (1651) bol témou párového tanca. Priestorové kolektívne variácie boli jeho kreatívnou modifikáciou v kombinácii so súčasnými tanečnými premenami v podobe ticha, dýchania a spomienok. Päť tanečníkov v bielych kostýmoch Mareka Šafárika sprítomnilo krehkú poéziu lásky, zamilovania aj milovania. Pohybová agresivita bola transformovanou neláskou a tance mali príchuť inonárodných i folklórnych prvkov.
Netanečnou zmenou boli ticho a tma v hľadisku, ako aj využitie nejaviskového priestoru priamo pod nohami divákov. Pohyb tanečníka dal do pohybu sediacu divácku masu a jej prejavy boli odrazom aktívneho prežívania aktuálnej sekvencie. Inou variáciou bol dych tanečníka v kombinácii s jeho pulzujúcou frekvenciou a dosahom na tanečný výkon. Veselosti minulosti sú ukážkou tímovo profesionálne zvládnutej dvojtémy. Pre súbor bola vtipnou a hravou konfrontáciou uchopenia tancujúcej príležitosti. Všetko sa pritom realizuje v aktuálnom čase a za podmienok, ktoré dlhodobo profiluje dominantná osobnosť divadla a jeho riaditeľka Zuzana Hájková.
Dokladom ambicióznosti celého umeleckého kolektívu je pohľad na programovú skladbu s preferenciou pôvodnej tvorby. Konfrontačný priestor prinášajú a vytvárajú aj bývalí tanečníci divadla, pôsobiaci najmä v zahraničných tanečných súboroch.
Autor: Mária Glocková