Prvá premiéra opernej sezóny v Košiciach spojila dramaturgickú ambíciu s divadelnou.
Už dlhé roky platí košická opera za najkonzervatívnejšiu zo slovenských scén. Staronový šéf súboru Karol Kevický otáča kormidlo, prevetráva repertoár aj zaužívané divadelné poetiky. V marci sa tam chystá slovenská premiéra Poulencových Dialógov karmelitánok, v májovom Rigolettovi absolvuje slovenský operný debut činoherný režisér Peter Gábor.
Pucciniho jednoaktovky Plášť a Gianni Schicchi patria k redšie uvádzaným dielam inak preferovaného skladateľa. Zároveň sú prvou slovenskou opernou prácou uznávaného českého režiséra Jana Antonína Pitínského. Zámery vedenia košického súboru sú poctivé a chvályhodné. Operný kumšt však z veľkej miery funguje na chémii. A v tomto prípade reakcia miešaných ingrediencií nevyšla.
Plášť je Pucciniho najživočíšnejšou operou. Manželskú lásku Micheleho a Giorgetty zabila smrť dieťatka a ubíjajúci život v prístavných dokoch. Giorgetta hľadá únik z rutiny v náručí mladého robotníka Luigiho, ten preto umiera pod Micheleho plášťom.
Príbeh zničujúcich vášní si žiada dramaticky a emocionálne sýte javiskové zhmotnenie, štylizácia mu nesedí. Jan Antonín Pitínský však pracoval práve týmto princípom, takým charakteristickým pre jeho režijné i autorské kusy.
Výsledkom je inscenácia, ktorá nechytí za srdce. Rovnakú vinu ako v symboloch prekombinovaná réžia nesie i chudokrvné hudobné naštudovanie Ondreja Olosa a spevácke výkony, z ktorých viaceré boli korektné (Marián Lukáč, Arpád Sándor), no ani jeden štýlovo autentický.
Druhej časti večera, jednoaktovke Gianni Schicchi, Pitínského rukopis svedčil lepšie. Hoci ani tu režisér celkom neutrafil žáner predlohy, keď hyperbolizovaním groteskných momentov a plošným karikovaním postáv premenoval burlesku na frašku. Posolstvo výkladu je však zreteľné a výtvarná aktualizácia má výpovednú hodnotu: mamonárstvo, chamtivosť, nepoctivosť sú dnes rovnaké ako v renesančnej Florencii.
V tomto prípade orchester vystihol atmosféru príbehu priliehavejšie než v Plášti, no stále nedosiahol úroveň, ku ktorej ho v nedávnej minulosti doviedli Paolo Gatto či Robert Jindra. Rovnako spevácky súbor poznáme aj v lepšej kondícii.
Prvá bitka košickej sezóny celkom nevyšla. Vojna však ešte zato nemusí byť prehratá.