Keď sa upálil Jan Palach, československá spoločnosť žila. Keď sa o mesiac neskôr upálil Jan Zajíc, bola už mŕtva. Čo sa stalo medzi tým, hovorí seriál Horiaci ker. HBO ho začne vysielať v nedeľu.
PRAHA. Večer 20. augusta 1968 boli českí a slovenskí dvadsiatnici bezstarostnými študentmi, lenže keď nadránom odchádzali z diskotéky, svet už bol iný a ich čakali dni plné vzrušenia aj nepokoja, neistý zápas za slobodu.
Keď ich odhodlanie, viera a sila slabli, na Václavskom námestí sa upálil Jan Palach: „Vzhľadom na to, že naše národy sa ocitli na pokraji beznádeje, rozhodli sme sa vyjadriť svoj protest a povzbudiť ľud tejto krajiny nasledujúcim spôsobom. Naša skupina sa skladá z dobrovoľníkov, ktorí sú odhodlaní pre našu vec sa aj upáliť. Ja som mal tú česť vyžrebovať si jednotku, a tak som získal právo napísať prvé listy a nastúpiť sťaby prvá pochodeň,“ odkázal.
V Prahe vtedy študovala aj poľská režisérka Agnieszka Holland, nádejné i tragické udalosti prežívala mimoriadne vážne a vraj bola pripravená bojovať, keby jej dal niekto do ruky zbraň.
Pre mladého scenáristu Štěpána Hulíka a producentov z HBO nebolo nič prirodzenejšie ako ísť za ňou a požiadať ju, aby o Palachovi nakrútila film. A pre ňu zasa nebolo nič prirodzenejšie ako povedať áno.
Vznikol Horiaci ker, napínavý a emotívny trojdielny seriál, v Česku a na Slovensku ešte nič také komplexné a citlivé o normalizácii nevzniklo.
Palach sa upálil 16. januára 1969, 19. januára zomrel, 25. mal pohreb. A na túto nedeľu naplánovalo HBO svoju televíznu premiéru.
Život s toxickým odpadom
„Všetci sa ma pýtajú, kto hrá Jana Palacha,“ hovorí Agnieszka Holland. A hovorí to s úsmevom, pretože v tomto filme Jana Palacha skoro niet.
Obeť dvadsaťročného študenta filozofickej fakulty je len jeho začiatkom. Palach vyvolal vlnu solidarity, odhodlanie, odpor, bojovnosť – ktoré už o pár týždňov vystriedali strach, rezignácia, normalizácia. Keď sa vo februári 1969 upálil Jan Zajíc, spoločnosť už bola vlastne mŕtva.
Horiaci ker je film o tom, aký dokonalý mechanizmus štátna moc naštartovala, aby sa na extrémny čin mladého chlapca zabudlo.
„To, čo vtedy nastúpilo, bolo rozhodne najhorším obdobím československej histórie. Miera strachu a ochoty robiť kompromisy nebola nikdy vyššia,“ hovorí Agnieszka Holland.
Keď jej z HBO poslali scenár, myslela si, že ho napísal jej rovesník – keď ho pozvala na návštevu, zistila, že ledva skončil vysokú školu. No vlastne ju to neprekvapilo: „Moja generácia si v sebe nesie toxický odpad, je logické, že bolo treba počkať na takú, ktorá o tom môže a dokáže rozprávať čestne.“
Spoločnosť HBO označila Horiaci ker za svoj najambicióznejší projekt, do prípravy zapojila český Ústav pre štúdium totalitných režimov.
Historik Petr Blažek hovorí, že v seriáli je veľa detailov, ktoré sa naozaj stali, a že ako celok zodpovedá skutočnosti.
Keby ho nakrúcali iba Česi, možno by si dávali pozor, aby zostal najmä civilný a nebol zbytočne patetický, Agnieszka Holland sa v Poľsku naučila, že niektoré emócie prosto netreba skrývať.
Ona je režisérkou a ona Jana Palacha zažila, preto mala právo tento seriál nakrútiť tak, aby zodpovedal jej životnej skúsenosti a citovým spomienkam.
„V Prahe som zažila najkrajšie prejavy hrdinstva a videla som aj to, čo človek dokáže urobiť, keď má strach. To všetko ovplyvnilo môj pohľad na svet a ľudský rod,“ hovorí Agnieszka Holland.
Myslí si, že ľudia nie sú stvorení na to, aby boli hrdinami, len zopár jednotlivcov sa tak prejaví.
Bez – nádejný prípad
„Nie som samovrah,“ šepkal Palach lekárom pri prevoze do nemocnice. Poslanec Vilém Nový mal väčší vplyv a na jednom komunistickom zjazde ho vyhlásil za blázna.
Palachova mama a brat sa ho rozhodli žalovať a našli aj advokátku, ktorá tento beznádejný prípad vzala, pretože jej to nadiktovala slušnosť, česť, túžba po spravodlivosti.
Hrá ju slovenská herečka Táňa Pauhofová. Spoluvytvára srdce príbehu, ktorý sa začal nádejne rozuzľovať až po dvadsiatich rokoch, keď sa z mladej právničky stala ministerka spravodlivosti.
Kto tvoril Horiaci ker
Na trojdielnom filme pracovali Poliaci, Česi aj Slováci.
Agnieszka Holland bola už trikrát nominovaná na Oscara – s filmami Angry Harvest, Europa, Europa a vlani s drámou V tme.
Študovala na FAMU a bola blízkou spolupracovníčkou režisérov Krzysztofa Kieslowského a Krzysztofa Zanussiho.
Nakrúca po celom svete (napríklad s Leonardom DiCapriom Úplné zatmenie) a na Slovensku režírovala Jánošíka.
Táňu Pauhofovú vybrali na festivale Berlinale medzi herecké „Shooting star“. V seriáli Horiaci ker hrá hlavnú úlohu, advokátku rodiny Jana Palacha Dagmar Burešovú.
„Neviem, či to bude moja prelomová úloha, rozhodne je však zásadná,“ hovorí.
„Nebolo to pre mňa len tak, že som ju dostala. Cítila som veľkú zodpovednosť a čo som vedela a mohla, to som do nej vložila.“
Martin Huba vytvoril postavu chladnokrvného poslanca Viléma Nového, ktorý sa v médiách snažil presadiť teóriu, že Jan Palach sa nechcel upáliť.
Vraj len plánoval zahrať divadlo s takzvaným „studeným ohňom“ a nevedel, že mu niekto na poslednú chvíľu vymenil chemikáliu za horľavinu. Proti jeho vplyvu nemali Burešová a Palachovci na súde šancu.
Kristína Kúdelová, fotografie: HBO/Dušan Martinček, Kamil Rodinger; SITA/AP