SME

Tatarkovo sprítomňovanie ľudskej pamäti

KNIHA TÝŽDŇA / NAVRÁVAČKY Životný autobiografický príbeh, ako ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, ale aj príbehom poďakovania, nadšenia a pátosu

KNIHA TÝŽDŇA / NAVRÁVAČKY

Životný autobiografický príbeh, ako ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, ale aj príbehom poďakovania, nadšenia a pátosu

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku Navrávačiek (Artforum, 2013) sa nám oslovením toho druhého sprítomňuje celá situácia nahrávania a navrávania, ktorá určuje dianie celého textu. Vzťahu, v ktorom sa v okamihu mení VY na TY a na vzťah medzi JA a TY, na oslovenie, rešpektovanie a akceptovanie toho druhého v jeho inakosti a individuálnosti, obozretne by sme mohli povedať na situáciu radikálneho humanizmu lévinasovskej filozofie toho druhého.

SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená Tatarkov novotvar navrávačky, pendant slova písačky, ktoré použil Dominik Tatarka už kedysi v roku 1943 v liste priateľovi z čias pražských štúdií Jaroslavovi Pavelkovi? Zračí a zrkadlí sa v ňom spoločný prazáklad hybnosti hovorenia, nahrávania a písania ako sprítomňovania vnímania, zraku, sluchu a dotyku, zážitku, skúsenosti a zároveň základný rozdiel dvoch médií sprítomňovania, ktoré je raz spojené s písmom a tichom a druhý raz s hlasom a zvukom.

Lebo o to ide v Tatarkových navrávačkách – o sprítomnenie hovoreného slova, oral story do podoby písaného príbehu oral history. Navrávanie je štepné slovo - znamená niekomu niečo vravieť, niečo mu hovoriť, niečo mu nahovárať, nahovárať ho na niečo, nahovárať si ho, uchádzať sa o človeka, ale zároveň si ho aj získavať a tak trochu ho aj navádzať a zavádzať, vodiť na vôdzke vlichocujúceho sa slova.

SkryťVypnúť reklamu

Vedomie okrajového človeka

Dominik Tatarka označoval sám seba raz za karpatského pastiera, inokedy za moderného človeka. Jeho životný autobiografický príbeh, ako nám ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je však najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, v ktorom a ktorým sa Tatarka zreteľne identifikuje s príbehom iného karpatského pastiera, rumunského sochára Constantina Bráncuşiho a s jeho premenou na jedného z najvýznamnejších moderných výtvarných umelcov dvadsiateho storočia.

V tejto premene však spočíva aj Tatarkovo vedomie okrajového človeka. Stáva sa ním v okamihu odchodu z dedinského prostredia a jeho uzavretosti do slastného idylického chronotopu, keď sa z neho vylučuje, lebo sa v ňom stáva výlučným. Okrajovým sa však stáva aj v modernom svete, pokiaľ si v ňom chce uchovať identitu, individuálnosť, ojedinenie slobodného človeka a svojprávneho občana v suverénnom štáte.

SkryťVypnúť reklamu

Dominik Tatarka bol moderný prezviedavý človek. Mal rád jedinečné odevy, jedlá, nápoje, prístroje. Začiatkom sedemdesiatych rokov, v prenatálnych časoch magnetofónov, mu jeden taký kúpil syn Oleg a už vtedy mu skrsla v hlave myšlienka nahrávania, ktorú potom uskutočnil o pätnásť rokov neskôr vo forme navrávania s Evou Štolbovou a sprítomnil v jazyku a písme prostredníctvom citlivého prepísania Martina M. Šimečku a Jána Langoša.

More, teraz ma kolíš

Dominik Tatarka bol človekom vnímavosti, naladenia na situáciu a jej atmosféru, ktorej dobovou súčasťou sa stala v tom istom čase aj oral history ako záznam traumatických zážitkov a svedectiev tých, čo prežili holokaust. Nie náhodou sa Tatarka obracia k dvom pôvodným skúsenostiam, svojej vlastnej, slovenskej, a židovskej, ktorá sa stala traumou dvadsiateho storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Treba však povedať aj niečo iné. Základnou podmienkou navrávania bolo pre Tatarku potešenie, vzrušenie, nadšenie. V tomto zmysle sú jeho Navrávačky aj príbehom poďakovania a nadšenia, pátosu v pôvodnom zmysle slova, v ktorom ešte neznamenalo vzletnosť, ale empatiu, schopnosť vcítiť sa do toho druhého.

Navrávačky sú príbehom sprítomnenia, znovuzažívania zažitého a jeho premenou na slovo a písmo. Ich príbeh je trojjedinosťou pôvodného spojenia reči tela s telom reči, zrady tohto pôvodného sveta, pocit traumatickej, ale napokon vypovedanej fyzickej a metafyzickej viny a záverečné spočinutie v oceánickom pocite splynutia so svetom imaginatívnym súzvukom s okolím a s celým vesmírom, ako ho sprítomňujú posledné vety Navrávačiek: „Vystrel som sa, prehol ruky, nohy roztiahol. More, teraz ma kolíš. A som si pomyslel. Tvoje telo je pokryté tenkou blankou, nie kožou, ale blankou, tenkou blankou, ktorá sa rozpustí a ty splynieš.“ Toľko na úvod do čítania Navrávačiek.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie knihy

Démon súhlasu

Artforum, 2009

Démon súhlasu (spolu s „rozprávkou“ O vládcovi Figurovi) bol dôležitým textom v čase svojho vzniku a knižného vydania a je – ako to už pri ozajstným prózach býva – dôležitý aj dnes. Lebo aj teraz je svet plný figúrok, ktoré ostošesť, zaštítené ochranou stáda a bez schopnosti predvídať a mať zásady, súhlasia s hocičím. Figúrka je nebezpečný človek, pretože si myslí, že za nič nemôže, že tamhore vyššie sú činitelia, ktorí za neho myslia, rečnia, plánujú, za neho rozhodujú, za neho nesú zodpovednosť... No a tade – vedie cesta priamo do pekla.

Prútené kreslá

Artforum, 2009


Rozprávač Bartolomej Slzička z krajiny nikoho, teda z Československa rokov 1938 a 1939, ocitá sa na štúdiách v Paríži, spoznáva cudzincov i krajanov, diplomatov, mesto, ale najmä platonickú lásku, parížsku kolegyňu Danielu.

SkryťVypnúť reklamu

Písačky pre milovanú Lutéciu

Literárne informačné centrum, 2013

Kniha nie je románovým dielom v pravom zmysle slova. Zachytáva erotický a duchovný vzťah medzi zakázaným starnúcim spisovateľom a Lutéciou (meno je emblematickým latinského prepisu mesta Paríž – Lutetia). Pomyselný Paríž sa stáva synonymom slobody vzťahu vo všetkých podobách - od slobody fyzickej po slobodu vyjadrovania, myslenia i cítenia. Monologizované listy mladej žene umožnili Tatarkovi formou i obsahom vyjadriť najautentickejšie polohy ľudskej intimity a odkryť duchovné postoje voči moci a mocenským praktikám ostrakizovaného autora.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 698
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 228
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 385
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 235
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 998
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 600
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 483
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 915
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 841
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 055
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 387
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 722
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 459
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 18 017
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 922
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu