SME

Ako fotil džentlmen zo starej školy

Slovenská národná galéria otvorila veľkolepú retrospektívnu výstavu fotodokumentaristu Viliama Malíka.

Výstava Viliama Malíka 1912 - 2012 potrvá v Slovenskej národnej galérii do 14. júla 2013. Jej kurátorom je Aurel Hrabušický.Výstava Viliama Malíka 1912 - 2012 potrvá v Slovenskej národnej galérii do 14. júla 2013. Jej kurátorom je Aurel Hrabušický. (Zdroj: VILIAM MALÍK)

Nebol ani prvý, ani jediný a veľmi dlho ostávali jeho unikátne fotografie v tieni dejín. Viliam Malík bol však výnimočným dokumentaristom, vďaka ktorému si nemusíme minulosť iba predstavovať.

Narodil sa v Rakúsko-Uhorsku, zažil obe vojny, február 1948 aj novembrovú revolúciu. Fotografoval dunajské nábrežie s rybármi a ženičky, čo prišli do hlavného mesta predávať zeleninu, otvorenie obchodného domu Bohuslav Brouk v roku 1936, do ktorého sa hlava­nehlava tlačili zvedaví zákazníci, aj sochu Štefánika pred nákupným centrom Eurovea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zachytil bombardovanie Bratislavy, oslavy Veľkej noci na vidieku, následky kalamity v Tatrách aj Geraldine Chaplinovú na festivale v Trenčianskych Tepliciach.

Vlani by bol mal Viliam Malík, hlavný predstaviteľ modernej fotografie na Slovensku, krásnu oslavu stých narodenín – Slovenská národná galéria pripravovala jeho retrospektívu.

Nanešťastie sa jej už nedožil, zomrel v januári. Výstava sa posunula, a hoci je jej autor prítomný už iba na fotografiách, je to ohromný zážitok.

sm-0419-014-jablonice.rw_res.jpg

Kroj z Jablonice I., 1936. Slovenská národná galéria, Bratislava

sm-0419-014-aucafe.rw_res.jpg

Au Café Petržalka, 1935 – 1938

sm-0419-014-slnko.rw_res.jpg

Slnko svieti i pre chudobných. (Arvácska),1935 – 1936. Slovenská národná galéria, Bratislava

Amatér priekopník

Viliam Malík začal s fotografiou v 30. rokoch ako fotoamatér v združení YMCA, no ako prízvukuje Aurel Hrabušický, kurátor výstavy – bolo to obdobie, keď boli amatéri priekopníkmi. A presne to bol prípad Malíka – „nebol jediný z tých, čo dali základy modernému fotografickému dokumentarizmu a reportáži, ale zo všetkých autorov na konci 20. a začiatku 30. rokov bol práve on tým jediným, čo rozvíjal fotografický dokument najdôslednejšie,“ vraví Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvý si uvedomil, že nestačí niekam ísť iba raz a odfotiť to, ale že sa tam treba vracať, že sa na to miesto, situáciu či tému dá pozrieť z iného uhla a s odstupom času.

Zároveň mal vlastnosť, bez ktorej sa dobrý dokumentarista nezaobíde: „Viac fotografií zdôrazňuje situáciu na prelome, keď niečo staré odchádza a nové prichádza. Z množstva vecí, ktoré sa diali, dokázal vybrať tie situácie a javy, ktoré boli pre dané obdobie typické a vystihovali ho,“ hovorí Hrabušický.

A čo je azda ešte dôležitejšie – v jeho fotografii nie je prítomná tendenčnosť. Akoby všetkými obdobiami a politickými režimami preplával so cťou džentlmena zo starej školy.

Tak ho opisuje aj kurátor, ktorého tiež prekvapilo Malíkovo členstvo v komunistickej strane.

„Niekedy neviem, či ma na ňom viac fascinujú peripetie jeho života, alebo spôsob jeho fotografovania,“ vraví s úprimnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Faktom však je, že súbor Malíkovho diela, z ktorého je na výstave iba malý zlomok (160 fotografií a 8 krátkych dokumentov) je pre Slovensko akousi vizuálnou databázou naprieč storočím od jedného autora, čo u nás naozaj nemá obdobu.

sm-0419-014-apolka.rw_res.jpg

Apolka horí, Bratislava. 16. 6. 1944, Bratislava, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-sanitas.rw_res.jpg

Dunajské nábrežie (Sanitas), Bratislava. Okolo, 1940, Viliam Malík - dedičia

To najdôležitejšie

Výstava a aj publikácia, na ktorej Aurel Hrabušický spolupracoval s Filipom Vančom, sa zameriavajú najmä na obdobie 30. – 40. rokov, ktoré sú z hľadiska prínosu Malíka slovenskej fotografii najdôležitejšie.

Výstavu však prirodzene chronologicky dopĺňajú aj fotografie, ktoré Malík vytvoril v ostatných rokoch. Najmä po novembri 1989 sa vrátil k intenzívnemu fotografovaniu. Pomocou panoramatického kinofilmu zachytil aj ničivú kalamitu vo Vysokých Tatrách, kam sa presťahoval začiatkom 50. rokov. „Tie zábery potvrdzujú, o čo mu išlo celý život – nebola to iba snaha zaznamenať situácie či ľudí, ale čo najviac priestoru. Väčšina jeho fotografií vyžaruje schopnosť zachytiť veľký až kozmický priestor,“ dodáva kurátor.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem fotografií sú na výstave aj Malíkove krátke filmové dokumenty a dokument o ňom, ktorý nakrútila Viera Čákanyová.

Publikáciou o Malíkovej tvorbe sa začala aj spolupráca s Photoportom a vydavateľstvom Slovart, z ktorej by postupne mali vzísť ďalšie monografie významných slovenských fotografov. Okrem Malíka je už hotová aj monografia o Antonovi Podstraskom.

sm-0419-014-zhromazdenie.rw_res.jpg

Zhromaždenie na Firšnáli (dnešné Námestie Slobody), Bratislava, 1938, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-deti.rw_res.jpg

Deti pri Čiernom mori, okolo 1960, Viliam Malík - dedičia

krivan_res.jpg

Slávnostná výzdoba pod Kriváňom, 1970 – 1985, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-propaganda.rw_res.jpg

Propagandistická inštalácia, Bratislava. 1975 – 1980, Viliam Malík - dedičia

kalamita_res.jpg

Následky kalamity vo Vysokých Tatrách, 2005, Viliam Malík - dedičia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 037
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 851
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 893
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 680
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 307
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 219
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 908
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 886
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 899
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 916
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 046
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 700
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu