FÓRUM
Čosi sa nemení, čosi dôležité zostáva konštantné: uhol odvahy

Vydané 9. 8. 2013 o 11:39 Autor: Gabriela Rakúsová

KNIHA TÝŽDŇA / MILAN PAŠTÉKA – UHOL ODVAHY

Milan Paštéka bol intelektuálny maliar, ktorý osudovo premyslel i precítil rozdiel medzi figuratívnou maľbou a abstrakciou

     „Čosi sa (...) nemení, čosi dôležité zostáva konštantné: uhol odvahy.“ To je výrok Milana Paštéku (1931 – 1998) z roku 1969, ktorý je podtitulom knihy Juraja Mojžiša Milan Paštéka – Uhol odvahy (Galéria Nedbalka 2013) i názvom výstavy o tomto umelcovi. Podľa Mojžiša mal Paštéka veľký podiel na intelektualizácii slovenského moderného umenia, „chcel a vedel vášnivo povedať svoju osobnú, výtvarnú pravdu“.

     Juraj Mojžiš zvolil zaujímavú verbálnu i vizuálnu kompozíciu knihy – hneď na prvých stranách sa prelínajú ukážky z maliarovej tvorby s úryvkami zo spomienok jeho brata Jozefa. Milan Paštéka, rodák z Trenčína, študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u Ľudovíta Fullu a Jána Želibského, bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu, v roku 1966 sa stal  nositeľom Ceny Cypriána Majerníka a v roku  1968 ako štipendista pobudol v Paríži. Juraj Mojžiš uvádza podrobnú bibliografiu Paštékových výstav (samostatných i skupinových) doma aj v cudzine, jeho realizáciu gobelínov, spoluprácu s filmom i s architektmi. „Výtvarné dielo Milana Paštéku sa stalo integrálnou súčasťou toho najkvalitnejšieho slovenského moderného umenia.“

Aristokrat mlčania?

     Podľa Mojžiša bol Paštéka nezvyčajne senzitívny a intelektuálny zároveň. Čítaval práce filozofov, rád sa stretával napríklad s Miroslavom Marcellim a Miroslavom Petříčkom, mal podiel na preklade knihy J. F. Lyotarda Čo maľovať? Podnetom pre Paštékove úvahy o vizualite, o motíve, o farebnej škvrne, o kompozícii... bolo dielo Paula Cézanna. Paštékove články, výroky, ankety, jeho Záznamy, rozhovory majú šírku a hĺbku a Mojžiš sa vyslovuje: „Napriek tomu – čertvie prečo – nazvali ho aristokratom mlčania.“

Na druhej strane je pravdou, že „téma ticha bola veľkou témou maliara Milana Paštéku“. Mojžiš rozdelil svoj text o Milanovi Paštékovi do siedmich kapitol, obohatil ho ukážkami z umelcovej tvorby, no popri nich vkomponoval do knihy fragmenty výtvarnej výpovede niektorých inonárodných tvorcov, ktorí mohli byť a niekedy aj boli pre Paštéku inšpiráciou (Hofmann, Bacon, Giacometti, Antes, Turner a iní). Pri hodnotení maliarovho diela berie relevantne do úvahy významného interpreta jeho tvorby – Rudolfa Filu.

O Paštékovej výtvarnej ceste hovorí Mojžiš ako o hľadaní vizuálneho jazyka. Prepája ju s biografiou, komparuje jednotlivé výtvory v chronológii tvorby, v slovenskej a českej výtvarnej scéne, v galandovskom definovaní moderného umenia, v ideológii doby, aby, ako píše, „sa maliar Milan Paštéka stal maliarom pre maliarov“. Vysvetľuje, prečo „bol rešpektovaný dokonca aj medzi otvorenými odporcami galandovcov“, hoci napríklad v roku 1959 jeho autorskú výstavu Obrazy v predvečer vernisáže zatvorili.

Stavy melanchólie sa pretavili do tvorby

V čase normalizácie zažil útoky na svoju tvorbu i osobu, ale vo svojom ateliéri sústredene pracoval a vznikalo dielo – myslenie kresbou, maľbou, filozofická aktivita, zamyslenia nad sklamanými nádejami. Mojžiš uvádza, ako sa stavy melanchólie pretavili do Paštékovej tvorby. „Veď nič viacej neusvedčovalo normalizáciu z nenormálnosti ako irónia inteligentného znevažovania.“

Mojžiš zakomponoval do knihy predovšetkým autorove olejomaľby, ale „jeho kresby farebnými ceruzami, pastelmi, farebnými tušmi, akvarelmi a ich kombináciami sú sebestačné výtvarné diela.“ Svoj pohľad na Paštékovu tvorbu dopĺňa aj citáciami z jeho textových Záznamov, ktoré pomáhajú odkryť a pochopiť umelcovo myslenie a zámer, túžbu dešifrovať svet. A skepsu. „Milan Paštéka bol intelektuálny maliar a osudovo premyslel i precítil rozdiel medzi figuratívnou maľbou a abstrakciou.“   

V knihe Juraja Mojžiša sledujeme „príbeh“ Paštékovho výtvarného diela prepojený s príbehom jeho predčasne uzavretého života (tragickú dopravnú nehodu neprežil). A hoci kniha prináleží k odbornej literatúre, čítame ju ako epické umelecké dielo, doplnené vizuálnym efektom, ktorý poskytujú Paštékove výtvarné výpovede. Mojžiš ani v tejto knihe nezaprel svoju schopnosť fabulovať dojmy z umeleckých diel. A nemožno nespomenúť i nápaditý grafický dizajn knihy (Julo Nagy) a precízne fotografie (Peter Paško).    

Hlavné správy

Z DOMOVA

Fico stavil na nižšiu DPH na chlieb či mlieko (opatrenia druhého balíčka)

Zníženie DPH na 10 percent na chlieb, mlieko, mäso či maslo. To je najväčšie prekvapenie druhého sociálneho balíčka, ktorý predstavil premiér Robert Fico.

ZAHRANIČIE

Spoplatnený obsahMy sme v civile? Divili sa ruskí vojaci zajatí na Ukrajine

Zajatí Rusi tvrdia, že na Ukrajinu ich poslala armáda. Potvrdili to aj pred ľuďmi z OBSE.

ČO NEVIETE O ČÍSLACH

Dvanásť, dvadsať, šesťdesiat. Tri čísla a čo o nich (asi) neviete

Rozhádali vedcov alebo sú základom sústav, ktoré nás dodnes sprevádzajú.

KULTURA.SME.SK

Spoplatnený obsahAko chce Google zmapovať umenie

Existuje miesto, kde sú na rovnakej čiare londýnska Tate, newyorská MoMA a kaštieľ v Strážkach.

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní