SME

Príbeh filmu (1): Zrodenie

Ktorý je váš najobľúbenejší film? Viete, ako vznikol a čo nové svetu priniesol? Denník SME spolu s Film Europe štartuje seriál o histórii filmu, autorom textov je Martin Ciel.

Cesta na mesiac – celovečerný film s dĺžkou 14 minút – mal aj farebnú, teda ručne kolorovanú verziu.Cesta na mesiac – celovečerný film s dĺžkou 14 minút – mal aj farebnú, teda ručne kolorovanú verziu. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Náš seriál vychádza z veľkolepého dokumentu francúzskeho režiséra Marca Cousinsa Príbeh filmu: Odysea, ktorý bol vlani vo Veľkej Británii vyhlásený za kultúrnu udalosť roka. Epizódy nášho seriálu budú časovo naviazané na premietanie jednotlivých častí Cousinovho dokumentu v českých a slovenských kinách, ktoré realizuje Film Europe. Pätnásť týždňov teda môžete sledovať príbeh filmu v kinách, alebo si o ňom čítať vďaka textom renomovaného pedagóga, filmového teoretika a publicistu Martina Ciela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá, úvodná epizóda veľkolepého pätnásťdielneho dokumentárneho seriálu o dejinách filmu Marka Couinsa je sústredená na vznik a začiatky kinematografie.

SkryťVypnúť reklamu

Má príznačný názov Zrodenie kinematografie a sústreďuje sa na obdobie do roku 1920. V rámci nej sa dostaneme do starých filmových ateliérov a uvidíme, ako sa nakrúcali prvé diela tohto zvláštneho, nového umenia.

Dôležité je, ako tu fungovali emócie a vášne. Ako vznikali prvé filmové hviezdy a prvé filmové triky. A ako sa z obyčajného predmestia Los Angeles stal Hollywood, mýtus kinematografie a zábavy.

Partnerské kiná

BANSKÁ ŠTIAVNICA

Kino Akademik

BRATISLAVA

Kino Film Europe, Mladosť, kino Lamač

KEŽMAROK

Kino Iskra

KOŠICE

Kasárne/Kulturpark

MARTIN

Kino Strojár

MODRA

Kino Mier

NITRA

FK Univerziat

NOVÉ ZÁMKY

Kino Mier

PEZINOK

Dom kultúry

TRENČÍN

Artkino Metro

TRNAVA

Kino Hviezda

ŽILINA

Stanica Žilina-Záriečie

Zábavné nemusí byť len veselé

Pri filme predpokladáme jeho zábavnú funkciu viac-menej automaticky. Kinematografia vznikla ako jarmočné umenie, vtedajší distribútori-premietači zaparkovali svoje vozy na trhoch, roztiahli plátno a zábava sa začala.

SkryťVypnúť reklamu

Začal sa oddych od každodennosti vďaka spoluprežívaniu atraktívnejšej a exotickejšej každodennosti iluzívnych hrdinov. Postupom času si kinematografia stanovila určité pravidlá (ktoré vzápätí porušovala) a vyjadrovacie postupy (ktoré vzápätí inovovala).

Zábava začala vyplývať i z formálnych štruktúr, z radosti z rôznych spôsobov rozprávania a z odhaľovania týchto spôsobov.

A, samozrejme, z hry s očakávaným, prípadne z nenaplnenia očakávaného. Kinematografia sa tak stala plnohodnotným umeleckým druhom.

Miera neusporiadanosti sa stále zvyšovala a zvyšuje a všetky pravidlá sa porušujú. Zábava teda neznamená len žánrovú komédiu, ktorá by asi mala byť veselá, ale znamená aj odhaľovanie symboliky vo filmoch Bélu Tarra a Davida Lyncha.

Znamená aj zábavné potešenie zo zvláštnych formálnych štruktúr Bergmanových filmov, ak im, pravda, chceme porozumieť. A ak je teda zábavou sledovať simuláciu reality, odhaľovať možnosti a postupy tejto simulácie je bonusom.

SkryťVypnúť reklamu

Umenie filmu je tak z hľadiska zábavnosti „vyššie“ ako hra. Svojou neuzatvorenosťou otvára širší priestor pre rôzne potešenia. Nie je tu dôležité len „čo“, ale aj „ako“.

Dokumentárne skvosty

S istou dávkou zovšeobecnenia možno konštatovať, že pokiaľ nechápeme kategóriu zábavnosti automaticky ako niečo vyvolávajúce humor, tak táto kategória je neoddeliteľnou súčasťou filmového umeleckého diela. Z uvažovania nad daným problémom vyplýva, že umenie by malo byť zábavné. Ale to v žiadnom prípade neznamená, že musí byť veselé.

Mark Cousins to dokumentuje vynikajúco, pomocou inscenovaných situácií, vtipného a presného komentára a nespočetného množstva archívnych materiálov.

Sústreďuje sa aj na to, ako vznikali prvé možnosti záberovej skladby. Ale i na to, že najlepšími a najviac platenými scenáristami raného obdobia kinematografie boli ženy.

SkryťVypnúť reklamu

Takýchto historických objavov či odhalení je mnoho v každej epizóde tejto nezvyčajnej dokumentárnej série o dejinách filmu, úvodná epizóda je však pozoruhodná aj tým, že divákom umožní vidieť ukážky z filmových diel, ktoré jednoducho nikdy vidieť nemohli a poznajú ich možno len z učebníc či encyklopédií filmu.

Sú tu dôsledne vybraté časti diel, ako povedzme Príchod vlaku na stanicu Louisa Lumiéra z roku 1986, Cesta na mesiac Georgesa Meliésa (1898), povestné a často citované Zavraždenie vojvodu de Guisea (1908), jeden z prvých veľkofilmov Cabiria Giovanniho Pastroneho (1914) či preslávená Intolerancia D. W. Griffitha z roku 1916 a mnoho ďalších scén z filmov, ktoré perfektne dokumentujú búrlivé obdobie začiatkov nového umenia. Pretože šlo o umenie, i keď sa nad touto témou sústredili hádky rôznych teoretikov.

SkryťVypnúť reklamu

Nový umelecký druh

Na začiatku dvadsiateho storočia nebolo celkom jasné, či je film samostatný umelecký druh, alebo len akási odroda divadla alebo výtvarného umenia. To bezprostredne súvisí s pojmom „obraz“ a tento pojem hrá zásadnú úlohu pri vzťahu filmu k realite.

Je to jedna zo zásadných oblastí, okolo ktorej sa točia úvahy filmových teoretikov. Problematika obrazu sa objavuje už v začiatkoch filmovej teórie a dodnes je preverovaná rôznymi špekuláciami. Ide o to, čo najpresnejšie pomenovať, resp. definovať film v stále nových, meniacich sa podmienkach. Či už technologických, alebo metodologických.

História skúmania obrazu tak kopíruje dejiny kinematografie a pomerne presne umožňuje chápať jej vnímanie a zmeny v tomto vnímaní v priebehu celého jej fungovania. Mnoho prvkov základnej charakteristiky obrazu sa opakuje často u viacerých teoretikov, ale je i mnoho bodov, v ktorých sa ich pohľady odlišujú.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, sú i viacerí filmoví vedci, ktorí sa obrazu explicitne nevenujú. Povedzme Vachel Lindsay vo svojej zásadnej knihe The Art of the Moving Picture už v roku 1915 zdôraznil, že film rozpráva predovšetkým silou a krásou obrazu a tvorivý proces sa skladá z kompozície obrazov a ich spájania, ale tieto základné fakty nerozvíjal, resp. použil ich ako dôkaz, že filmu je najbližšie výtvarné umenie.

Nehľadiac na to bol jedným z prvých teoretikov, ktorý definoval a kodifikoval film ako umenie. Pretože film samostatným umeleckým druhom naozaj je. I keď vznikol na pomedzí literatúry, výtvarného umenia a divadla, i keď vznikol vďaka vynálezu fotografie a rádia. I keď v súčasnosti pozornosť médií priťahujú zväčša filmy, ktoré sa za umenie rozhodne pokladať nedajú.

SkryťVypnúť reklamu

Film umením v princípe je, sám osebe obsahuje mnoho umeleckých možností. Pravdaže, záleží na jednotlivých tvorcoch, ako a či vôbec tieto možnosti využívajú. O tom všetkom a o mnohom ďalšom rozpráva Mark Cousins v úvode svojho dokumentárneho cyklu. Rozpráva zábavne, vtipne a bez akéhokoľvek poučovania, s istou mierou nostalgie. A s láskou.

Načítavam video...

Víkend

Súvisiace témy: Príbeh filmu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 955
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 489
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 321
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 861
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 290
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 008
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 771
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 862
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 776
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 046
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 229
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 050
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 755
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu