SME

Príbeh filmu (1): Zrodenie

Ktorý je váš najobľúbenejší film? Viete, ako vznikol a čo nové svetu priniesol? Denník SME spolu s Film Europe štartuje seriál o histórii filmu, autorom textov je Martin Ciel.

Cesta na mesiac – celovečerný film s dĺžkou 14 minút – mal aj farebnú, teda ručne kolorovanú verziu.Cesta na mesiac – celovečerný film s dĺžkou 14 minút – mal aj farebnú, teda ručne kolorovanú verziu. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Náš seriál vychádza z veľkolepého dokumentu francúzskeho režiséra Marca Cousinsa Príbeh filmu: Odysea, ktorý bol vlani vo Veľkej Británii vyhlásený za kultúrnu udalosť roka. Epizódy nášho seriálu budú časovo naviazané na premietanie jednotlivých častí Cousinovho dokumentu v českých a slovenských kinách, ktoré realizuje Film Europe. Pätnásť týždňov teda môžete sledovať príbeh filmu v kinách, alebo si o ňom čítať vďaka textom renomovaného pedagóga, filmového teoretika a publicistu Martina Ciela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá, úvodná epizóda veľkolepého pätnásťdielneho dokumentárneho seriálu o dejinách filmu Marka Couinsa je sústredená na vznik a začiatky kinematografie.

SkryťVypnúť reklamu

Má príznačný názov Zrodenie kinematografie a sústreďuje sa na obdobie do roku 1920. V rámci nej sa dostaneme do starých filmových ateliérov a uvidíme, ako sa nakrúcali prvé diela tohto zvláštneho, nového umenia.

Dôležité je, ako tu fungovali emócie a vášne. Ako vznikali prvé filmové hviezdy a prvé filmové triky. A ako sa z obyčajného predmestia Los Angeles stal Hollywood, mýtus kinematografie a zábavy.

Partnerské kiná

BANSKÁ ŠTIAVNICA

Kino Akademik

BRATISLAVA

Kino Film Europe, Mladosť, kino Lamač

KEŽMAROK

Kino Iskra

KOŠICE

Kasárne/Kulturpark

MARTIN

Kino Strojár

MODRA

Kino Mier

NITRA

FK Univerziat

NOVÉ ZÁMKY

Kino Mier

PEZINOK

Dom kultúry

TRENČÍN

Artkino Metro

TRNAVA

Kino Hviezda

ŽILINA

Stanica Žilina-Záriečie

Zábavné nemusí byť len veselé

Pri filme predpokladáme jeho zábavnú funkciu viac-menej automaticky. Kinematografia vznikla ako jarmočné umenie, vtedajší distribútori-premietači zaparkovali svoje vozy na trhoch, roztiahli plátno a zábava sa začala.

SkryťVypnúť reklamu

Začal sa oddych od každodennosti vďaka spoluprežívaniu atraktívnejšej a exotickejšej každodennosti iluzívnych hrdinov. Postupom času si kinematografia stanovila určité pravidlá (ktoré vzápätí porušovala) a vyjadrovacie postupy (ktoré vzápätí inovovala).

Zábava začala vyplývať i z formálnych štruktúr, z radosti z rôznych spôsobov rozprávania a z odhaľovania týchto spôsobov.

A, samozrejme, z hry s očakávaným, prípadne z nenaplnenia očakávaného. Kinematografia sa tak stala plnohodnotným umeleckým druhom.

Miera neusporiadanosti sa stále zvyšovala a zvyšuje a všetky pravidlá sa porušujú. Zábava teda neznamená len žánrovú komédiu, ktorá by asi mala byť veselá, ale znamená aj odhaľovanie symboliky vo filmoch Bélu Tarra a Davida Lyncha.

Znamená aj zábavné potešenie zo zvláštnych formálnych štruktúr Bergmanových filmov, ak im, pravda, chceme porozumieť. A ak je teda zábavou sledovať simuláciu reality, odhaľovať možnosti a postupy tejto simulácie je bonusom.

SkryťVypnúť reklamu

Umenie filmu je tak z hľadiska zábavnosti „vyššie“ ako hra. Svojou neuzatvorenosťou otvára širší priestor pre rôzne potešenia. Nie je tu dôležité len „čo“, ale aj „ako“.

Dokumentárne skvosty

S istou dávkou zovšeobecnenia možno konštatovať, že pokiaľ nechápeme kategóriu zábavnosti automaticky ako niečo vyvolávajúce humor, tak táto kategória je neoddeliteľnou súčasťou filmového umeleckého diela. Z uvažovania nad daným problémom vyplýva, že umenie by malo byť zábavné. Ale to v žiadnom prípade neznamená, že musí byť veselé.

Mark Cousins to dokumentuje vynikajúco, pomocou inscenovaných situácií, vtipného a presného komentára a nespočetného množstva archívnych materiálov.

Sústreďuje sa aj na to, ako vznikali prvé možnosti záberovej skladby. Ale i na to, že najlepšími a najviac platenými scenáristami raného obdobia kinematografie boli ženy.

SkryťVypnúť reklamu

Takýchto historických objavov či odhalení je mnoho v každej epizóde tejto nezvyčajnej dokumentárnej série o dejinách filmu, úvodná epizóda je však pozoruhodná aj tým, že divákom umožní vidieť ukážky z filmových diel, ktoré jednoducho nikdy vidieť nemohli a poznajú ich možno len z učebníc či encyklopédií filmu.

Sú tu dôsledne vybraté časti diel, ako povedzme Príchod vlaku na stanicu Louisa Lumiéra z roku 1986, Cesta na mesiac Georgesa Meliésa (1898), povestné a často citované Zavraždenie vojvodu de Guisea (1908), jeden z prvých veľkofilmov Cabiria Giovanniho Pastroneho (1914) či preslávená Intolerancia D. W. Griffitha z roku 1916 a mnoho ďalších scén z filmov, ktoré perfektne dokumentujú búrlivé obdobie začiatkov nového umenia. Pretože šlo o umenie, i keď sa nad touto témou sústredili hádky rôznych teoretikov.

SkryťVypnúť reklamu

Nový umelecký druh

Na začiatku dvadsiateho storočia nebolo celkom jasné, či je film samostatný umelecký druh, alebo len akási odroda divadla alebo výtvarného umenia. To bezprostredne súvisí s pojmom „obraz“ a tento pojem hrá zásadnú úlohu pri vzťahu filmu k realite.

Je to jedna zo zásadných oblastí, okolo ktorej sa točia úvahy filmových teoretikov. Problematika obrazu sa objavuje už v začiatkoch filmovej teórie a dodnes je preverovaná rôznymi špekuláciami. Ide o to, čo najpresnejšie pomenovať, resp. definovať film v stále nových, meniacich sa podmienkach. Či už technologických, alebo metodologických.

História skúmania obrazu tak kopíruje dejiny kinematografie a pomerne presne umožňuje chápať jej vnímanie a zmeny v tomto vnímaní v priebehu celého jej fungovania. Mnoho prvkov základnej charakteristiky obrazu sa opakuje často u viacerých teoretikov, ale je i mnoho bodov, v ktorých sa ich pohľady odlišujú.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, sú i viacerí filmoví vedci, ktorí sa obrazu explicitne nevenujú. Povedzme Vachel Lindsay vo svojej zásadnej knihe The Art of the Moving Picture už v roku 1915 zdôraznil, že film rozpráva predovšetkým silou a krásou obrazu a tvorivý proces sa skladá z kompozície obrazov a ich spájania, ale tieto základné fakty nerozvíjal, resp. použil ich ako dôkaz, že filmu je najbližšie výtvarné umenie.

Nehľadiac na to bol jedným z prvých teoretikov, ktorý definoval a kodifikoval film ako umenie. Pretože film samostatným umeleckým druhom naozaj je. I keď vznikol na pomedzí literatúry, výtvarného umenia a divadla, i keď vznikol vďaka vynálezu fotografie a rádia. I keď v súčasnosti pozornosť médií priťahujú zväčša filmy, ktoré sa za umenie rozhodne pokladať nedajú.

SkryťVypnúť reklamu

Film umením v princípe je, sám osebe obsahuje mnoho umeleckých možností. Pravdaže, záleží na jednotlivých tvorcoch, ako a či vôbec tieto možnosti využívajú. O tom všetkom a o mnohom ďalšom rozpráva Mark Cousins v úvode svojho dokumentárneho cyklu. Rozpráva zábavne, vtipne a bez akéhokoľvek poučovania, s istou mierou nostalgie. A s láskou.

Načítavam video...

Víkend

Jindřich Šídlo

V sobotu popoludní si národ sadá k televízorom a zhruba o piatej je jasné, ako voľby dopadli.


6
V sobotu sa koná ďalší ročník dm ženského behu.

V Bratislave budú ženský beh, zhromaždenie aj futbalový zápas.


TASR
Špeciálne vydanie Magazínu Víkend nájdete v stánkoch a obchodoch v piatok 26. septembra 2025.

Špeciálne vydanie Magazínu Víkend s ilustráciami Alexandry Hrehovej.


Súvisiace témy: Príbeh filmu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 460
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 342
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 901
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 059
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 746
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 237
  7. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 188
  8. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 1 843
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 556
  2. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 784
  3. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 12 711
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 216
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 8 208
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 6 892
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 098
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 915
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu