SME

Príbeh filmu (6): Konečne sex, Dean a Brando

Zaujímavé je zistiť, prečo to v 50. rokoch bolo práve tak, prečo sa sex nahrádzal náznakmi a jeho zobrazenie rôznymi konvenciami či symbolmi.

Legendárny film Casablanca.Legendárny film Casablanca.

V šiestej epizóde dokumentu o dejinách filmu sa Mark Cousins stále zaoberá 50. rokmi. Názov je tentoraz lákavý: Sex a melodráma. Ale toho sexu veľa nebude

Cousins to ako vždy dôsledne skúma pomocou rozhovorov, inscenovaných záberov, ukážok z archívov či komentárov k scénam z vybraných filmov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základ pre 60. roky

Starší diváci si pripomenú a mladší sa zoznámia s dvoma superhviezdami, s veľkými hereckými osobnosťami tohto obdobia: Jamesom Deanom a Marlonom Brandom, symbolmi rebelstva a umeleckého majstrovstva, civilizmu a autenticity. Ich filmy ako Rebel bez príčiny či V prístave sa stali skoro až povinne citovanými v akýchkoľvek učebniciach o dejinách filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Ale ani v tejto epizóde sa v žiadnom prípade autor nesústredí len na USA. Pozrieme sa do Egypta, Indie, Číny, Japonska, Mexika a Veľkej Británie. Aj tam vznikali filmové diela plné vášne a vzdoru. Plné túžby po láske a prvých protestov voči povojnovému establishmentu.

Už v tomto období vzniká totiž veľmi silný základ pre búrlivé 60. roky. Tento základ ešte vzniká akoby opatrne, nezávislí režiséri sú akýmisi prieskumníkmi, ktorí skúšajú, čo spoločnosť dovolí a akceptuje. Či už v obsahu a téme, alebo pri inováciách formálnych štruktúr.

Nesmierne zaujímavá bola v tomto zmysle práve ázijská kinematografia a Mark Cousins to dobre vie. Uvidíme fascinujúce rozhovory s bývalými spolupracovníkmi povestného indického režiséra Satyajita Raya a s legendárnou japonskou herečkou Kyoko Kagawa, ktorú obsadzovali do svojich filmov preslávení režiséri Akira Kurosawa a Jasudžiro Ozu. Ukážky z filmov Sedem samurajov, Krvavý trón a mnohé ďalšie priblížia veľmi konkrétne a inštruktívne spôsob réžie týchto osobností.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

V neposlednom rade je tu však už spomenuté Mexiko s Luisom Buňuelom a Veľká Británia, ale aj USA so svojím Hollywoodom a tam nakrútenými filmami Orsona Wellsa Dotyk zla či Stopármi Johna Forda. A Afrika. O svoje skúsenosti a spomienky sa s veľkou chuťou a múdrosťou jemu vlastnou podelí prvý veľký africký režisér, Egypťan Youssef Chahine.

Slzotvorný motív

Mark Cousins skúma tentoraz problematiku daného obdobia na materiáli melodrámy. Je to filmový žáner, ktorý je v mnohom pozoruhodný a v 50. rokoch bol veľmi silný. V žánrovej kinematografii takmer každý z filmov využíval nejaký melodramatický motív alebo postupy pre melodrámu príznačné. Komédia má vytvárať smiech a dobrodružné žánre napätie či strach. Melodráma súcit.

A práve komediálne či dobrodružné žánre mienia rozhodne okrem smiechu či napätia vzbudiť i súcit diváka: oslovovať tak čo najširšie spektrum publika. Deje sa tak rôznym spôsobom, či už je to vo filme o zločinne umierajúca gangsterská milenka (alebo umierajúci gangster a plačúca milenka), v hororoch či sci-fi to bývajú zväčša ohrozené mačky alebo deti, ktoré treba zachrániť, v historickom filme romantizujúci motív lásky medzi rozdielne spoločensky situovanými milencami a tak podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Filmová melodráma vzniká z červenej knižnice a nie zo životaschopnej a funkčnej melodrámy divadelnej. Koniec koncov, aká je už lepšia a známejšia melodráma ako Rómeo a Júlia? Lenže tá sa končí smrťou, čo je základná podmienka tradičnej melodrámy. To kinematografii až tak nevyhovovalo a postupom rokov si vytvorila špecifickú zmenu – namiesto smrti hlavného hrdinu happy end. Pochopiteľne, sú výnimky ako film Love Story, kde Jenny v závere umiera. Ale to je už zase rok 1970.

Melodráma po novom

Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že melodráma je zovšeobecňujúca a uhladzujúca rozpory. V rozprávaní používa modely správania, ktoré hodnotí tak, aby toto hodnotenie vyhovovalo väčšine divákov. Vždy obsahuje nejaký slzotvorný motív. V jej interpretácii sveta neexistujú zlí ľudia. Postavy sa môžu takými javiť, ale nakoniec sa ukáže, že vlastne vždy chceli len dobro. Alebo sa mýlili a uvedomili si svoju chybu ako rodiny Rómea a Júlie nad ich spoločnou rakvou.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Konflikt tu nevzniká zo stretnutia dobra so zlom, ale z nepochopenia. Z nedorozumenia. Hrdinka a hrdina bývajú často spoločensky deklasovaní, ale postupne pochopia svoju situáciu, prijmú pomocnú ruku a vyšvihnú sa do establishmentu. Alebo pochopia situáciu a rozhodnú sa pre správnu vec ako Rick v jednej z najlepších a najkrajších melodrám v dejinách filmu v Casablance. Mimochodom, práve Casablanca je filmom, v ktorom základná zápletka vychádza z nedorozumenia: ona si myslela, že on je mŕtvy a preto konala tak, ako by nikdy nekonala.

Melodrámy 50. rokov však boli trochu špecifické. Happy end ešte nebol podmienkou. Legendárne dielo Billyho Wildera Sunset Boulevard z roku 1950 je peknou ukážkou toho, ako melodráma fungovala vo svojej najväčšej sláve: mladý neúspešný scenárista sa náhodou ocitne v bohatej vile starej, ale kedysi slávnej herečky. Tá sa doňho zamiluje, začne žiarliť a zastrelí ho. Sunset Boulevard je film, pochopiteľne, oveľa zložitejší, používa komplikované vyjadrovacie prostriedky a nie jednoducho interpretovateľnú symboliku. Koniec koncov, ide o jeden z najslávnejších amerických filmov všetkých čias.

SkryťVypnúť reklamu

Ale vzhľadom na túto epizódu Cousinsových dejín filmu je podstatné vedieť hlavne to, že použitie žánrových postupov melodrámy neznamená automaticky zníženie kvality výsledného diela. Ani jej zvýšenie. Vždy záleží na tom, ako sú tieto postupy použité.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 104
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 7 828
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 009
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 573
  5. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 4 335
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 962
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 246
  8. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 368
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 288
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 629
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 361
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 863
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 100
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 864
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 371
  1. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  2. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  3. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  4. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  5. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  6. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  8. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
SkryťZatvoriť reklamu