SME

Dirigent Juraj Valčuha: Strach z chýb? Ten zabíja inšpiráciu

Dirigentský talent Juraj Valčuha hovorí, že vedieť oceniť dobrú hudbu je ťažšie, ako vedieť oceniť dobré víno

Juraj Valčuha (1976) pochádza z Bratislavy. 19-ročný využil štipendium, dostal sa na školuv Petrohrade, neskôr do Paríža a odvtedy pôsobí v zahraničí. Dnes vedie Štátny symfonický orchester RAI v Turíne, hosťuje po celom svete.Juraj Valčuha (1976) pochádza z Bratislavy. 19-ročný využil štipendium, dostal sa na školuv Petrohrade, neskôr do Paríža a odvtedy pôsobí v zahraničí. Dnes vedie Štátny symfonický orchester RAI v Turíne, hosťuje po celom svete. (Zdroj: BHS)

Dirigenti, ktorí majú za sebou koncerty s Berlínskou aj Newyorskou filharmóniou a vedú v zahraničí vlastný orchester, väčšinou nie sú tridsiatnici. Šanca, že niektorý z nich pochádza zo Slovenska, je ešte viac teoretická. Zmenil to JURAJ VALČUHA. Povesť talentovaného univerzálneho dirigenta potvrdil aj pred pár dňami na festivale Bratislavské hudobné slávnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Krátko za sebou ste viedli dva orchestre, s ktorými ste predstavili úplne odlišné skladby. Ako sa dá za tri dni prejsť od baletnej hudby Ravela k Verdiho Rekviem?

SkryťVypnúť reklamu

„Je fakt, že to nie je úplne to isté, ale som na to zvyknutý. Veď takmer každý týždeň dirigujem niekde inde. Sú také skladby, ktoré potrebujú hlbšiu úvahu a viac času, ale toto nebol ten prípad. Ravel a špeciálne Respighi, ktorého hudba tvorila druhú časť prvého večera, sú autori, ktorí pre taliansky orchester Santa Cecilia nemajú žiadne tajomstvo, Slovenská filharmónia má zase dlho v repertoári Verdiho Rekviem.“

Do akej miery je program záležitosťou dirigenta a orchestra a do akej miery objednávkou festivalu?

„Stane sa, že od orchestra alebo festivalu príde návrh programu, a ja k tej hudbe nemám žiadny vzťah. Vtedy sa snažíme nájsť spoločnú cestu. Samozrejme, zasa nemôžem ponúknuť niečo, čo pre nich nebude nejakým spôsobom lákavé. Repertoár treba obmieňať. Sú geniálne diela, ktoré sa, pochopiteľne, hrávajú často, ale snažím sa zaraďovať do programu aj tie, ktoré nie sú až také známe.“

SkryťVypnúť reklamu

Keď má dirigent tridsať, považuje sa za začínajúceho. Vy už ste viedli renomované orchestre. Mali ste pocit, že vás hráči špeciálne pozorujú alebo skúšajú?

„Vždy sa pozorujeme. Je to o výmene hudobných názorov, o vzájomnej inšpirácii. Samozrejme, keď som prvýkrát dirigoval Beethovenovu Symfóniu č. 9 v Mníchove alebo Webera v Berlíne, bolo to náročné. Najmä vtedy, keď si človek uvedomí, kto všetko už pred tými orchestrami stál a ako dirigoval. Ale je to podobné, ako keď ide nejaký spevák spievať taliansku operu do La Scaly. Nemôže sa zničiť takýmito myšlienkami. Keby to prekročilo istý rámec, na pódium by ani nevyšiel.“

Orchester má niekoľko desiatok hráčov a symfónie trvajú niekoľko desiatok minút. Riziko, že sa niekto pomýli, je dosť veľké. Ako riešite chyby?

SkryťVypnúť reklamu

„V hudbe sa stáva všeličo. Aj vynikajúci sólisti zahrajú zlú notu, aj dirigent sa pomýli. Nie je to taká tragédia, aká by sa mohla stať, keby niekto prešiel križovatku na červenú. Hudobník to určite neurobil naschvál. Jednou z najnepríjemnejších vecí je strach urobiť chybu, lebo ten zabíja inšpiráciu. Vtedy sa hudobník nedostane nad takzvanú administratívnu úroveň. Z chýb sa dá poučiť. Keď vzniknú pri hraní, treba ísť jednoducho ďalej. A živá hudba má svoje čaro aj pre tie občasné chybičky.“

Kedy si poviete, že toto bol dobrý koncert?

„Niekedy, keď nie som spokojný ja, všetci okolo sú spokojní, a naopak, môj dobrý pocit sa niekedy nedostane do publika. Vám sa môže všetko páčiť, no prídete s niekým na koncert a on má úplne iný názor. Je to ešte zložitejšie ako pri víne. Kto vínu rozumie, vníma ho úplne inak ako človek, ktorý ho ochutná prvýkrát. Pritom ani dobré víno nemusí chutiť každému.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je teda hlavnou úlohou dirigenta?

„Najdôležitejšie je, aby sa snažil istú myšlienku z partitúry jasne preniesť do živej podoby. Z možností, ktoré má pred sebou, sa musí snažiť dostať to najlepšie, čo sa dá. Niekedy sa to podarí, niekedy nie. Symfónia je o vzťahoch. Je o vzťahu prvej časti k druhej, druhej k tretej, tretej k prvej, o tempách, o motívoch. Je to celý komplex, ktorý sa snažím skĺbiť. Nedá sa to robiť tak, že sa človek koncentruje iba na Adagio, aj keď existujú skladby, ktorých jadrom je len jedna časť. Väčšinou treba brať do úvahy celkový obraz. “

Uplynulo 200 rokov od narodenia Verdiho. Vy žijete v Taliansku, tam sa to asi skloňuje ešte intenzívnejšie než kdekoľvek inde.

„Žijem vo Francúzsku, ale v Taliansku pôsobím často. Pokiaľ ide o Verdiho, samo〜zrejme, patrí nielen k najvýznamnejším skladateľom, ale bol to aj politicky angažovaný človek, ktorý sa výrazne podieľal na založení Talianskej republiky. Takže nielen hudobný génius, ale stelesnenie talianskeho génia. Nie som odborník na Verdiho, ale sú napríklad opery, ktoré by som si rád zadirigoval. Mám rád jeho neskorú tvorbu, to znamená Otello, Falstaff, a sem spadá aj Rekviem. Vzťah k hlasu a spevnosti v Taliansku je mi blízky, lebo sa premieta aj do symfonickej hudby. To je rozdiel, ktorý počujeme pri porovnaní talianskych orchestrov s inými.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás ešte láka ako výzva okrem Verdiho?

„Stále je čo objavovať. Sústreďujem sa na začiatok 20. storočia, ale rád robím aj súčasnú hudbu. Mojím cieľom nie je zadirigovať všetko, napríklad urobiť kompletne Mahlerove symfónie. Dôležité je naberať postupne a naberať správne. Niekedy chvíľu počkať znamená viac ako hneď sa do niečoho bezhlavo vrhnúť.“

Tento rozhovor robíme v Slovenskej filharmónii, teraz máte veľa ponúk zo zahraničia. Viete si predstaviť, že sa raz stanete šéfdirigentom tu?

„Viem si predstaviť všeličo. Ale nikde nie je napísané, že šéfdirigent Berlínskej filharmónie musí byť Nemec, La Scaly Talian a Slovenskej filharmónie Slovák. Niekedy je možno aj lepšie, keď to je takto.“

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 517
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 015
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 126
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 664
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 551
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 165
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 966
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 2 957
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nom. SNS) a riaditeľka Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana Petra Flach počas otvorenia výstavy Príbeh ilustrácie v Bibiane 7. augusta.

Diela na súťažnú prehliadku neprihlásili.


Režisér Jim Jarmusch.

Ocenená snímka skúma dysfunkčné rodiny prostredníctvom troch príbehov.


TASR

Je nominovaný za špeciálne vizuálne efekty v epizóde seriálu Severance.


TASR

Vypočujte si tipy na filmové novinky.


a 1 ďalší 1
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 505
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 103
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 474
  4. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 9 434
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 078
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 353
  7. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 5 222
  8. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 364
  1. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  2. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  3. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  6. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  7. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  8. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
SkryťZatvoriť reklamu