SME

Príbeh filmu (8): Nová vlna šesťdesiatych rokov

Epizóda s názvom Noví režiséri, nové formy je jedna z najzaujímavejších.

James Stewart a Kim Novak v Hitchcockovom filme Vertigo.James Stewart a Kim Novak v Hitchcockovom filme Vertigo. (Zdroj: FOTO - PROFIMEDIA)

Nie že by bol ôsmy diel nejako inak nakrútený – Mark Cousins i tu používa, podobne ako v predchádzajúcich častiach, fascinujúco komponovanú skladačku archívnych materiálov, vybraných scén z citovaných filmov, rozhovorov, komentárov a inscenácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výnimočný je preto, lebo sa sústreďuje na jedno z najzaujímavejších období kinematografie. Legendárny kameraman a režisér Haskell Wexler divákom ukáže, ako dokumentárny film a jeho špecifické postupy ovplyvnili hranú tvorbu, zoznámime sa s fascinujúcimi ranými dielami Andreja Tarkovského, Romana Polanského a Nagisa Ošima. Ale hlavným bodom programu bola v tomto období, samozrejme, francúzska nová vlna, ktorá zmenila nazeranie na skutočnosť.

SkryťVypnúť reklamu

profimedia-polanski_res.jpg

Roman Polanski. FOTO - PROFIMEDIA

Koniec starých filmov

Francúzska nová vlna nebola jednotným hnutím, nebola školou štýlovo či filozoficky zjednotenou. Bolo to obdobie popierania konvencií a hľadania, trochu anarchistické vzhľadom na minulosť a nesmierne inšpiratívne vzhľadom na budúcnosť.

Koncom päťdesiatych rokov dospieva k vrcholu nechuť filmovej kritiky k dovtedajšej oficiálnej francúzskej kinematografii. Píšuci redaktori časopisu Cahiers du Cinéma vyčítajú filmom v prvom rade neúprimnosť, nepôvodnosť. Strnulosť v tematizácii a banálnosť vo vyjadrovaní.

Mladí kritici veľmi dobre vedia, že hraný film sa dá robiť aj inak, poučení neorealizmom a experimentálnymi výbojmi v dokumente. Novú vlnu „zakladajú“ práve títo filmoví novinári a režiséri krátkych filmov. Sú rozhodnutí bojovať proti konvencii; prostriedkami sú prirodzenosť, využívanie vlastných, autentických zážitkov. Nie rutinérstvo, ale láska k filmu ako k hračke/hre, ktorou sa dá mnoho vyjadriť. Jednoducho autorský film.

SkryťVypnúť reklamu

Vzorom sa stáva Roberto Rossellini a Alfred Hitchcock: Nová vlna je v mnohom obdobím syntézy. Dokazuje, že aj profánne námety je možné spracovať bez tisíckrát použitých klišé, formálne zaujímavo, že netreba zľavovať z najvyšších kritérií, nie je nutné upadnúť do sterility stereotypu pre snahu o komerčný úspech.

Hlavne netradične

Neorealizmus ovplyvnil novú vlnu zmyslom pre autenticitu, Hitchcock dôrazom na formu, na jej detailné rozpracovanie, aj čo sa týka montáže. Ukázalo sa to ako cesta úspechu, aj u divákov: príbehy nie exkluzívne a exotické, ale zväčša obyčajné, vyrozprávané však neobyčajne a nekonvenčne. Netradične.

Režiséri rušia kauzalitu, logickú postupnosť rozprávania. Negujú zabehnuté schémy. Strih je agresívny, formálna stránka si často vynucuje záujem. Občas sa použijú aj medzititulky, autorský či iný komentár mimo obrazu.

SkryťVypnúť reklamu

Dovtedy existujúca prácna snaha o vybudovanie ilúzie, nútenie diváka stotožniť sa s dejom na plátne – to všetko prestáva byť najdôležitejším. Mnohé filmy novej vlny práve ilúziu rušia, nestačí im ju len vybudovať. Narúšajú ju scudzovacími efektmi rôzneho druhu – vystúpením postavy z deja, rozprávaním priamo do kamery, nakrúcaním na uliciach pri bežnej prevádzke nič netušiacich okoloidúcich… Nakrúca sa v reáli – nikdy nie v ateliéroch.

Vplyv neorealizmu a dokumentarizmu je tu evidentný. Nová vlna pridáva hravosť a radosť z hry. Zároveň sa mení hlavný hrdina, alebo skôr prestáva byť až takým hlavným. Záujem sa sústreďuje aj na pre dej zdanlivo nedôležité postavy, motívy. Často je im venované množstvo priestoru a času – napríklad nesmrteľná cesta listu v potrubnej pošte z filmu Nikto ma nemá rád.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Filmy režisérov

Vytvárajú atmosféru, vytvárajú pocit, že kamera nič nevynecháva a zaznamenáva život - príbeh totálne, vo všetkých súvislostiach. A súčasne z trochu ironického odstupu.

Vznikol film režisérov. Nová vlna narušila jednoznačnosť dominancie hviezdneho systému. Diváci chodili do kina na „svojho“ herca alebo herečku, teraz začínajú chodiť na „svojho“ režiséra.

Nová vlna je výrazne intelektuálne hnutie. Režisér transparentne predvádza formu, nitky, ktorými hýbe postavami. A aj divákmi. Je to príjemná hra.

Koncom päťdesiatych rokov sa okolo Cahiers du Cinéma pohybovali Claude Chabrol, François Truffaut, Jean-Luc Godard, Jacques Rivette, Eric Rohmer.

V dokumentárnom filme zároveň pracovali budúce esá ako Agnes Vardová, Alain Resnais, Chris Marke. V hranom dlhometrážnom filme to celé odštartoval Claude Chabrol filmom Krásny Serge (Le Beau Serge, 1958).

SkryťVypnúť reklamu

Vzápätí nakrúca François Truffaut svoj debut Nikto ma nemá rád (Les 400 coups, 1959) a Alain Resnais film Hirošima, moja láska (Hiroshima, mon amour, 1959). Tieto filmy vzbudili veľký záujem – kritikov aj divákov, festivalových porôt, novinárov.

profimedia-na-konci_res.jpg

Jean Seberg a Jean-Paul Belmondo vo filme Na konci s dychom.
FOTO - PROFIMEDIA

Nouvelle vague

Vznikol všeobecný pocit, že osviežujúce filmy mladých režisérov by mohli skutočne priniesť náboj energie do stojatej vody vtedajšej kinematografie; a kultúry vôbec. Začal sa používať termín Nouvelle vague. Navyše filmy boli nakrútené nesmierne lacno. Aj to bol dôvod, ktorý dal podnet pre taký neuveriteľný záujem producentov.

V rokoch 1959 a 1960 vzniklo 67 (!) francúzskych hraných debutov. Takýto masový generačný nástup nemá v kinematografii konkurenciu. Existovala však veľká individuálna rozdielnosť. Režiséri novej vlny si boli podobní vekom a popieraním dovtedajších konvencií vyjadrovania; každý z nich však mal viac-menej svoju cestu, po ktorej šiel.

SkryťVypnúť reklamu

Vznikali filmy ako Na konci s dychom Jeana-Luca Godarda, preferujúceho neskôr princíp koláže, sociologické (Vydatá žena) či anarchistické (Vojačik, Bláznivý Petríček) ladenie, rozbíjajúc všetky platné kánony žánrov (Alphaville).

Na druhej strane Alain Resnais nakrúca preslávený film Vlani v Marienbade (1961), zložitú skladačku vnútorných svetov inšpirovanú intelektuálnym „novým románom“, vyrozprávanú v pomalom (na rozdiel od Godarda) tempe.

François Truffaut v roku 1961 uviedol film Jules a Jim s výrazným existenciálnym podtextom a Agnes Vardová v tom istom roku nakrútila Cléo od 5 do 7, precízny záznam dvoch hodín chorej speváčky. A tak ďalej. Šesťdesiate roky – doba, v ktorej sa stále chodilo do kina.

profimedia-alphaville_res.jpg

Alphaville.
FOTO - PROFIMEDIA

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 078
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 445
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 293
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 008
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 809
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 192
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 082
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 024
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 778
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 638
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 412
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 537
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 806
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 082
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu