SME

Fotili, ako žiadal socializmus. Niektorí sa však podvolili s krásou

V Slovenskej národnej galérii otvorili výstavu dokumentárnych fotografií z päťdesiatych rokov.

Juraj Šajmovič: Vojnová generácia, 1952, SNG.Juraj Šajmovič: Vojnová generácia, 1952, SNG. (Zdroj: SNG)

Sú tam mladé ženy na štarte spoločných pretekov so šatkami na hlavách, ženy v montérkach, ale aj v bikinách na bratislavskom Lide.

Sú tam usmievajúci sa baníci, čo si spolu pred šichtou svorne čítajú dennú tlač, prvomájové sprievody, ale aj situácie, ktoré by sa do vtedajšieho vydania novín len tak nedostali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kurátori Bohunka Koklesová a Aurel Hrabušický sústredili na jedno poschodie galérie viac než tristopäťdesiat fotografií.

Priznávajú, že boli sami prekvapení. „V tomto období vzniklo množstvo fotografií, v ktorých sa prejavilo nezávislé myslenie autorov,“ hovorí Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Keď budeme raz robiť revíziu našich dejín fotografie, na 50. roky sa budeme musieť pozrieť bližšie než doteraz.“

Ján Cifra: 1. máj v Petržalke, 1957, Bratislava, SNG

Čierna, biela a sivá

Zaujatí krásou

  • Trvanie: 8. 11. – 23. 2. 2014

  • Miesto: SNG, Bratislava.

  • Kurátori: A. Hrabušický, B. Koklesová

  • Autori: J. Cifra, K. Kállay, L. Csáder, M. Gregor, I. Grossmann, E.Havetta, V. Malík, I. Matejka, L. Roller a ďalší.

  • Kurátorské výklady: 20. 11. o 17.00 h a 4. 12. o 17.00 h

Spočiatku sa nazdávali, že by mohli výstavu vytvoriť z dvoch paralelných línií – fotografií, ktoré oficiálne demonštrovali politickú situáciu v krajine, a z tých, ktoré vznikali mimo tohto prúdu.

„Potom sme prišli na to, že je ťažké hovoriť iba o bielej a čiernej, lebo tu existuje veľmi široké pásmo sivej,“ hovorí Aurel Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu

Myslí pritom na množstvo autorov, ktorí sa k požiadavke fotografovať život pracujúceho človeka s „perspektívou krásnych cieľov socializmu“ postavili po svojom.

„Povedali si možno, že keď to už musia robiť, tak nech to robia aspoň pekne,“ hovorí o estetizujúcom pohľade na svet, ktorý je v ich fotografiách neprehliadnuteľný.

Prečo to robili?

„Možno to bude znieť trochu zvláštne, ale mám pocit, že možno mali na seba vyššie nároky, než máme dnes. Začínali sa etablovať na scéne ako profesionálni fotografi. Mali pritom chuť a dokázali robiť to, čo od nich bolo požadované, no zároveň chceli robiť vlastné veci,“ vysvetľuje Hrabušický.

Anton Šmotlák, SNG, 1957, súkromná zbierka.

Ivan Kozáček: Zaujaté krásou, 1960, Bratislava, SNG.

Žiadne dvojzmysly

Popri nich, samozrejme, existovala aj oficiálna scéna agentúrnych fotografov, ktorí zásobovali médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Bohunka Koklesová vybrala na výstavu snímky z archívu bratislavskej pobočky ČTK, ktorú dnes spravuje TASR. Pochádzajú najmä z prvej polovice 50. rokov.

„Špecifikom agentúr bolo vytváranie stereotypu,“ hovorí. Bežnou praxou bola tiež inscenácia situácií – napríklad, ako baníci pred zmenou čítajú noviny.

„Najväčším rozdielom v porovnaní s neoficiálnou scénou však bolo to, že museli priniesť správu o situácii bez akýchkoľvek dvojzmyslov či významových náznakov,“ hovorí Koklesová.

Fungovala u nich aj akási autocenzúra – všímali si, aké fotografie noviny uverejňujú, a podľa toho robili na ďalších.

Štefan Petráš: V Bratislave otvorili Pioniersky palác, 1951, Bratislava, ČTK.

Od masy k človeku

Na výstave sa tieto dve scény prelínajú. Napokon, fotografi ako Karol Kállay či Magdaléna Robinsonová dokázali fotiť aj oficiálne snímky, aj fotografie pre seba.

SkryťVypnúť reklamu

Divák postupne prechádza trinástimi tematickými okruhmi – od budovateľských obrazov a ceremoniálov až po sledovanie vzťahov a osudov jednotlivcov. Kurátori zvolili túto postupnosť zámerne. „Nechceli sme ukázať často omieľané podoby oficiálnej fotografie, skôr nás zaujímali mikropríbehy,“ vysvetľuje Hrabušický.

Aj záver výstavy sa preto dotýka konkrétnej osoby. Vedľa veľmi pôsobivého portrétu básnika Ivana Kraska od Karola Kállaya sú slová básne, v ktorej sa lúči, vyrovnáva so svetom.

„Jeho osobné zúčtovanie sa so svetom mi pripadalo ako prirovnanie k zúčtovaniu sa s celou érou. Akoby osobné pocity jednotlivca nesúviseli s tým, ako sa ktoré obdobie chce vidieť, ani s tým, ako sa navonok prezentuje.“

Anton Šmotlák: Dievčatá z Lida, 1959, Bratislava, TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Anton Šmotlák: Družstevníčky pri mori, 1957, SNG.

Ján Cifra: Z cyklu Bratislavské motívy, 1957, Bratislava, SNG.

Jozef Nový: Čitatelia Práce, 1953, Súkromný majetok

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 704
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 546
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 341
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 206
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 876
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 706
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 189
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 122
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 965
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 395
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 780
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 393
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 880
  6. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 401
  7. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 103
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 018
  1. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  2. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  3. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  4. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  6. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
SkryťZatvoriť reklamu