Svetové médiá nepíšu o dianí na Slovensku často. Operná novinka, ktorá mala začiatkom novembra premiéru v Slovenskom národnom divadle, ich však zaujala a rovnako aj ďalšie premiéry.
Denník The New York Times zverejnil recenziu diela Dorian Gray skladateľky Ľubice Čekovskej. Píše, že skladateľka sa s ľahkosťou zmocnila disonantného štýlu, ktorý doplnila lyrickými vokálnymi líniami. Rytmickými pasážami sa jej podarilo vytvoriť napätie, niekedy však bola až priveľmi krotká pre divoký Wildov príbeh. Recenzent však pripomína, že v opere bola aj scéna s tureckým chlapcom, ktorého takmer znásilnila skupina mužov.
Libreto Kate Pullingerovej zhodnotil ako solídne spravené, réžiu Nicoly Raabovej ako vcelku presvedčivú, ale pokazenú rozhodnutím mať namiesto obrazu len prázdny rám. Táto – teoreticky odvážna myšlienka nebola podľa recenzenta adekvátne zrealizovaná.
Čekovská však hudobne presvedčivo podáva znetvorenie obrazu cez chlapčenské hlasy, ktoré čoraz viac strácajú svoju čistotu. Tento motív by si však podľa neho žiadal aj vizuálne naplnenie.
Článok si všíma žiarivý soprán Kataríny Juhásovej-Štúrovej či orchester SND, ktorý hral dobre pod vedením Christophera Warda.
Premiére novej opery Dorian Gray sa už venovali aj nemecké portály Klassik.com a klassikinfo.de, na Čekovskej skladateľskom rukopise cítia vplyv Janáčka aj Brittena.
Recenzent The New York Times však okrem večera v Opere SND okomentoval aj výkon Slovenskej filharmónie pod vedením dirigenta Zsolta Nagya, aký predviedol na koncerte venovanom súčasnej slovenskej a fínskej hudbe. Počas pobytu na Slovensku totiž videl aj premiéry orchestrálnych diel ďalších slovenských autorov - Romana Bergera, Petra Kolmana, Jozefa Malovca či Jany Kmiťovej.
Článok pripomína, že išlo o súčasť Dní novej hudby ISCM – putovného festivalu, ktorého tradícia siaha do 20. rokov minulého storočia a k Arnoldovi Schönbergovi. Tento rok sa konal v Košiciach, Bratislave a vo Viedni.