SME

Príbeh filmu (14): Ako vyzerá Koniec sveta

V predposlednej epizóde seriálu o dejinách filmu sa Mark Cousins venuje hravosti a kolosálnosti dnešných filmov.

Z Tarantinovho Pulp Fiction sa stal kultový film.Z Tarantinovho Pulp Fiction sa stal kultový film. (Zdroj: outnow)

Čo nové priniesol tarantinovský dialóg a v čom zmenil žánrovú kinematografiu? A o čo šlo vo vyhrotenom a ostrom humore bratov Coenovov v ich prvých filmoch? Práve v tomto diele seriálu o dejinách filmu dostanete odpoveď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Edward Neumeier sa v zábavnom puzzle zloženom z archívnych a inscenovaných záberov, rozhovorov a komentárov vyjadrí k irónii Verhoevenových filmov Hviezdna pechota a Robocop, ku ktorým písal scenár. V Austrálii uvedie svoje filmy Rómeo a Júlia a Moulin Rouge osobne Baz Luhrman. A zároveň sa autor tohto seriálu Mark Cousins vrhne do digitálneho sveta nových technológií, ktoré navždy zmenia podobu kinematografie. Ale nehľadiac na digitalizáciu a ironizáciu sú filmové diela, ktoré si idú svojou cestou a stále vymedzujú, kadiaľ sa bude kinematografia posúvať, kinematografia chápaná a reprezentujúca film ako umelecké dielo, ako špecifický umelecký druh.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Tri veľké premiéry

V roku 2011 sa uskutočnili slávnostné premiéry troch veľkých filmov. Zhodou okolností všetky tri rozprávajú o konci. A stále sa o nich veľa rozpráva či píše. Stali sa v istom zmysle „populárnymi“. Sú skrátka súčasťou kinematografického diskurzu.

Turínsky kôň, (Béla Tarr, MFF Berlin 2011), Melanchólia (Lars von Trier, MFF Cannes 2011) a Strom života (Terrence Malick, MFF Cannes 2011). Prvý má 146, druhý 130 a tretí 138 minút.

Terminológiou Vachela Lindsaya, skvelého teoretika začiatku dvadsiateho storočia, možno všetky tieto tri filmy formálne charakterizovať ako „Photoplay of Splendour“, teda filmy, ktoré Lindsay prirovnáva k eposu a z hľadiska výtvarného umenia ich vymedzuje ako „architektúru v pohybe“.

S istou, ale neveľkou mierou zovšeobecnenia je témou všetkých koniec interpretovaný ako koniec sveta, civilizácie, života, reality. Koniec toho, čo sme doteraz poznali. Koniec všetkého. Táto téma dnes pochopiteľne rezonovala. Dôvody sú zrejmé. Evidentná ekonomická kríza. Často proklamovaná, i keď nie až tak evidentná kríza hodnôt, morálna a etická. V neposlednom rade aj debilná fixácia na „predpovede“ o konci sveta v roku 2012, čo je však len jedna z konšpiračných teórií a ako všetky ostatné konšpiračné teórie nemá zmysel. No nehľadiac na to, aj ona ovplyvnila aktuálny súbor predstáv o realite.

SkryťVypnúť reklamu

profimedia-0173095346_res.jpg

Turínsky kôň. FOTO - PROFIMEDIA

Turínsky kôň

Téma konca teda reprezentuje súčasné obavy ľudstva. Ako teda túto tému riešia traja odlišní režiséri? Akými stratégiami vytvárajú mentálnu konštrukciu konca? A aký koniec prognózujú?

Béla Tarr vo svojom fascinujúcom Turínskom koňovi predvádza desivú apokalypsu, i keď sa to možno na prvý pohľad tak nezdá. Ale na druhý áno. Jeho predstava konca je kruh. Opakovanie. Mikroanalýzou drobných opakujúcich sa situácií dospieva k interpretácii zániku sveta ako niečoho, keď prestanú fungovať fyzikálne zákony, časopriestor sa úplne deštruuje a nebude možný únik. Nebude vlastne možná žiadna cesta. Nikam. Otec a dcéra, jediné dve postavy jeho filmu (ak teda nepočítame koňa), sa síce snažia odísť, ale zase sa dostávajú len na to isté miesto. Úplné peklo a zmar bez úniku, bez života a bez smrti.

SkryťVypnúť reklamu

Tarkovského povestný film Stalker (1979) o ceste nikam je v porovnaní s Turínskym koňom v podstate optimistickým akčným dielom.

Načítavam video...

Melanchólia

Lars von Trier prichádza v Melanchólii s iným riešením. A je oveľa konkrétnejší. Kým u Tarra sú súvislosti nedourčené a viac-menej voľne interpretovateľné, Trier vytvára naratívnu štruktúru na základe fiktívnej situácie obáv zo zrážky akéhosi vesmírneho telesa so Zemou.

Film rozpráva o strachu z konca sveta. O strachu zo smrti. Predvádza dve možnosti prístupu. Na jednej strane vytrvalé popieranie a keď to už nie je možné, panická samovražda (manžel). Na strane druhej je to postupné zmierenie a odovzdanie sa smrti. Splynutie s ňou (manželka). Toto riešenie je režisérovi bližšie. Snaží sa povedať, že nezvratnosť osudu treba prijať dôstojne a kontemplatívne.

SkryťVypnúť reklamu

profimedia-0174077717_res.jpg

Kirsten Dunst vo filme Melanchólia. FOTO - PROFIMEDIA

Načítavam video...

Strom života

Tretí prístup ponúka Terrence Malick. Je ním očistec a odpustenie. Zmierenie. Malick je tak z trojice najoptimistickejší. Výrazne si pomáha náboženskou symbolikou a štrukturuje realitu ako navzájom previazané línie pradávnej minulosti, nedávnej minulosti, súčasnosti a budúcnosti. Budúcnosťou je harmonické splynutie postáv z rôznych línií. Po konci prestáva mať čas význam. Prichádza láska. V zobrazení minulosti protagonistu je Malick režijne najsilnejší, ostatné línie sú štylisticky veľmi problematické. Podobne ako v Melanchólii, kde je Trier skvelý vo výstavbe prvej, „realistickej“ časti venovanej svadbe a potom zobrazenie trochu hysterizuje.

Na rozdiel od nich je Tarrov film štylisticky konzekventný. Ale to teraz nie je dôležité.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatné totiž je, že traja špičkoví intelektuáli, nepochybne pozoruhodní umelci, nám v roku 2011 ukázali tri rôzne možnosti, ako skončíme, keď Zem začne pripomínať kúsok horiaceho igelitu.

Buď sa budeme donekonečna motať v strašidelnom ‚bezčasí‘, alebo jednoducho s úsmevom zhoríme spolu s ostatnými a hotovo. Alebo nás čakajú bezútešné prechádzky po plážach spolu s našimi drahými zosnulými? Peklo, nič alebo raj? Vyberte si. Tak či tak ostáva smutnou iróniu života to, že ho nikto neprežije.

A čo sa stane s kinematografiou? Na to odpovedá v nasledujúcich epizódach Príbeh filmu Mark Cousins.

zlata-palma-pro-film-strom-zivota_res.jpg

V Strome života si zahral aj Brad Pitt.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 535
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 042
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 188
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 137
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 604
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 398
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 496
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 208
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Režisér Jim Jarmusch.

Ocenená snímka skúma dysfunkčné rodiny prostredníctvom troch príbehov.


TASR 1

Je nominovaný za špeciálne vizuálne efekty v epizóde seriálu Severance.


TASR 1

Vypočujte si tipy na filmové novinky.


a 1 ďalší 1
Milan Ondrík v hlavnej úlohu filmu Otec.

Filmový festival v Piešťanoch prinesie dobré filmové zážitky.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 251
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 227
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 9 661
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 349
  5. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 6 933
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 389
  7. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 5 333
  8. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 454
  1. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  2. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  3. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  4. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  5. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  6. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  7. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  8. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
SkryťZatvoriť reklamu