SME

Príbeh filmu (15): Aké bude kino budúcnosti?

V záverečnej epizóde veľkolepého a zároveň nezvyčajného dokumentárneho seriálu o dejinách filmu sa Mark Cousins zaoberá súčasným stavom kinematografie.

Laura Harring a Melissa George vo filme Mulholland Drive režiséra Davida Lyncha.Laura Harring a Melissa George vo filme Mulholland Drive režiséra Davida Lyncha. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Názov posledného dielu filmovej odysey je Kinematografia dneška a budúcnosti. V závere seriálu je jednoznačne chápaná už ako umelecký druh. Cousins tu dôsledne a podrobne sleduje pomocou svojich špecifických výrazových prostriedkov (komentár, archívne zábery, scény z citovaných filmov, rozhovory a inscenácie) súčasnú fascinujúcu rumunskú filmovú tvorbu, zároveň sa venuje Davidovi Lynchovi, ktorý vytvára svoj nový snový film Mulholland Drive. Podľa Marka Cousinsa je to jeden z najzložitejších interpretačných rébusov dneška.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Žánrovo mainstreamový film Počiatok britského režiséra Christophera Nolana zase akoby menil a premenil túto líniu kinematografie na hru. Divák sa dozvie mnohé nové a pozoruhodné informácie o dnešných hlavných smeroch, štýloch a prúdoch vo filme. Najpodstatnejším je však rozhovor s Alexandrom Sokurovom. Jedným z najvýznamnejších filmových tvorcov súčasnosti.

Načítavam video...
Načítavam video...

Výnimočný režisér

Alexander Sokurov je v mnohom výnimočný režisér. Vždy vedel vyviazať filmový obraz z jeho priameho, lexikálneho významu. Udeliť mu nejaký ďalší, zvláštny zmysel.

A na rozdiel od mnohých svojich kolegov má aj svoj špecifický, osobitný štýl. Ten sa dá zjednodušene charakterizovať ako inovatívne využívanie dlhých štylizovaných záberov a veľkých celkov s mimoriadne prepracovanou kompozíciou, choreografickou mizanscénou a nezvyklým dôrazom na auditívnu zložku. Dokáže tak zdôrazniť také významy obrazu, ktoré by si inak divák nevšimol.

SkryťVypnúť reklamu

Tento štýl uplatňoval s výnimkou (v čase svojho vzniku aktuálnej a konkrétnej) Alexandry vo všetkých svojich dielach. Od Dní zatmenia a Kameňa až po povestnú a svetoznámu jednozáberovú dlhometrážnu Ruskú archu alebo v uchvacujúcej Matke a synovi, tu dokonca vizuálne inšpirovaný flámskou maľbou.

Ale jeho najnovší film Faust je o inom. Na túto filmovú adaptáciu si Sokurov vybral trochu iné formálne riešenia. Faust je vôbec vzhľadom na jeho doterajšiu tvorbu mimoriadne naratívny, tradičný a (pochopiteľne) utáraný film.

20cmprofimedia-0172889688_res.jpg

Ruská archa. FOTO - PROFIMEDIA

V akom svete sme?

Film nezaznamenáva skutočnosť. Vždy ide o jej výklad. Dobrí ruskí režiséri si to vždy uvedomovali, od Sergeja Ejzenštejna až po Andreja Tarkovského. Na filmovom plátne nie je kópia skutočnosti, je tam kópia jedného z jej potenciálnych prejavov. Jedna z jej mnohých tvárí. Fiktívny svet filmu sa tak stáva realizovaným možným svetom svojho autora, v ktorom sa pohybujú postavy – fiktívne konštrukty.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade postavy Fausta ide o protagonistu, ktorý prestal byť súčasťou dôvernej kauzality vzťahov a vecí. Aké má motivácie, to poznajúc faustovský mýtus približne vieme. Ale v akom svete sa bude pohybovať, to určuje režisér.

Postava Fausta je tu v obraze takmer neustále. Kamera sa jej drží a réžia ju posúva neustále do nových situácií. Tie vznikajú a vyvíjajú sa v naratívnej štruktúre jadra filmu lineárne, bez dramaturgicko-kompozičných ozvláštnení. Nenájdeme tu teda retrospektívy či odbočky. Celkový referenčný rámec by sa zdal realistický, keby sme, pravda, nevedeli, že referentom je aj dramatický text s celým svojím rozsiahlym konotačným potenciálom.

Zložitá psychologická hra

Dramatický príbeh Goetheho mentálneho konštruktu s názvom Faust generuje množstvo asociácií. I keď Sokurov proklamuje, že ide o záver jeho tetralógie, na rozdiel od Molocha o Hitlerovi, Taurusa o Leninovi a Slnka o Hirohitovi sú to v tomto prípade asociácie odlišné, odvolávajúce sa na iný zdroj a Sokurovovu proklamáciu spochybňujúce.

SkryťVypnúť reklamu

V predchádzajúcich troch filmoch ide o víziu psychického stavu zvolených historických osôb. O zvizuálnenie duševného rozpoloženia, jemných nuáns vnútorného sveta troch vodcov. O interpretáciu historických súvislostí cez drobné gestá, útržky viet, výbuchy nervozity.

Zobrazením vnútorných stavov na pozadí všeobecne známych historických faktov rozohráva Sokurov s pomocou hercov a kamery sofistikovanú psychologickú hru. A zároveň vytvára špekulatívne metafory o servilnosti, moci, narušenej psychike, o neschopnosti sebareflexie.

Toto sa dá v istom zmysle tvrdiť i o Faustovi. Nehľadiac na to však treba brať Fausta ako samostatný, autonómny film. Ktorý môže stáť a aj stojí sám osebe.

Načítavam video...

Zoznámte sa s Faustom

Začína sa prvým, otváracím záberom. Je to veľký záber. Obrovský. Exteriérový. Takzvane letecký. A dlhý. Z nekonečného modrého priestoru oblohy sa cez sústavy mrakov pohľad čoraz viac upriamuje na hornatú krajinu pri mori. Približuje sa až k mestu chaoticky, ale z takejto diaľky aj idylicky rozloženému na úpätí jedného z vrcholov. Tu sa pohľad zužuje a spresňuje. Strih. Divák je nečakane vrhnutý priamo doprostred pitvy, presnejšie povedané do detailov vnútorností práve pitvanej mŕtvoly. Črevá vytekajú z brušnej dutiny. Sakrálne prechádza do profánneho pomerne dramaticky, radikálne a s využitím emocionálneho šoku.

SkryťVypnúť reklamu

Takto sa zoznamujeme s doktorom Faustom, ktorý opäť pri pitve nenájde žiadnu dušu. S prototypom racionálneho vedca. Zatiaľ presne podľa predlohy. Stretáva „Mefista“. Zamiluje sa do Margarétky. Zmanipulovanou náhodou a nechtiac zabíja Margarétinho brata. „Mefistovi“ to podpíše. S Margarétkou sa vyspí približne v stodesiatej minúte filmu. Potom sa hodiny zastavia. Čas prestane platiť, už nad Faustom nevládne. Prichádza veľkolepý záver. Trochu dlhší ako úvodný záber, ale takisto odohrávajúci sa v exteriéri.

Alexander Sokurov predstaví svoj nový film, divák pochopí jeho režijnú víziu a nahliadne do budúcnosti kinematografie. Bola to posledná epizóda. Definitívny koniec pätnásťdielneho seriálu Príbeh filmu.

Víkend

Ilustračné foto.

Americkí senátori začali predĺžený víkend.


TASR
Jindřich Šídlo

V sobotu popoludní si národ sadá k televízorom a zhruba o piatej je jasné, ako voľby dopadli.


6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 173
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 609
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 043
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 592
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 339
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 303
  7. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 2 990
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 604
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 681
  3. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 9 736
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 726
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 019
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 164
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 978
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 833
  1. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  2. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  3. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  4. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  5. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  6. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  7. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
SkryťZatvoriť reklamu