Tým, že sa študenti VŠMU do tvorby pre deti príliš nehrnú, sa režisér a dramaturg Rudolf Urc nikdy trápiť nezvykol.
„V tom veku snívajú o niečom vážnejšom a dramatickejšom,“ hovorí. „Netreba im to vyčítať. Viem, že keď raz budú mať deti, sami sa k večerníčkom vrátia.“
Napríklad Katarína Kerekesová. Najprv nakrútila Kamene, myšlienkovo aj formálne náročnú animovanú operu o láske v manželstve.
A potom začala pracovať na večerníčku, hoci v tom čase už z jeho tradície nezostalo u nás skoro nič. So scenáristkou Katarínou Molákovou pripravili seriál Mimi a Líza, ktorý RTVS začína vysielať už v pondelok.
Vidieť a učiť sa vidieť
„Moje deti síce nepozerajú večerníčky, ale snažím sa, aby každý večer uzavreli deň tým, že si nejakú rozprávku vypočujú, pozrú alebo prečítajú. Je to dôležitý rituál, láska k príbehom ich môže veľa naučiť,“ hovorí.
Mimi a Líza sú kamarátky zo susedstva. Jedna má doširoka roztvorené oči, ale predsa ešte niektoré veci príliš nevníma. K tým ju naučí byť citlivejšou tá druhá – ktorá má oči celkom zatvorené, lebo nevidí.
„Vo väčšine večerníčkov vystupovali dvojice. Veľký a malý, tenký a tlstý, múdry a ešte múdrejší,“ hovorí Rudolf Urc. „Mimi a Líza je iný prípad. Autorky sa pustili na neznámy a náročný terén, rozvíja tému o inakosti a tolerantnosti. Som nadšený, vznikol moderný, súčasný film.“
Katarína Kerekesová hovorí, že verí v psychologickú silu animovaných seriálov, že deti potrebujú pravidelne vídať svojich hrdinov a zakaždým s nimi niečo vyriešiť.
Nevidiace dievčatko nerobí z Mimy a Lízy smutnú rozprávku, je napísaná tak, aby deti netrápila citovým vydieraním alebo moralizovaním. Je to dobrodružná cesta, a zväčša vedie k objavom.
S dievčatami to bude risk
Seriál Mimi a Líza vznikol v spolupráci s RTVS a s podporou Audiovizuálneho fondu. V západnej Európe sa jedna minúta animovaného filmu vyrába približne za osemtisíc eur, vo východnej časti to ide – alebo treba – urobiť za polovicu.
Kerekesová hovorí, že aj v takýchto podmienkach je výroba seriálu únosná. „Vyžaduje si však od celého tímu srdcovú a priateľskú angažovanosť. Možno práve to sa potom odrazí na výsledku.“
Ak sa spriatelení animátori dobre zorganizujú a prepoja, mohli by vraj súčasne vznikať aj tri či štyri takéto seriály súčasne.
„Ideme do veľkej konkurencie vizuálnych podnetov. Musíme byť iní a výnimoční, ak chceme zaujať. Riskujeme, lebo to vôbec nemusí dobre dopadnúť,“ hovorí režisérka.
V kinách a televíziách sa dnes už často vysielajú celovečerné rozprávky, veľké epické a dramatické príbehy. Ale keď Katarína Kerekesová písala svoju doktorandskú prácu, z výskumu jej vyšlo, že deti stále najlepšie rozumejú Maťkovi a Kubkovi. Ocenili aj obyčajný príbeh, podstatné pri nich bolo, že spel odniekiaľ niekam.
„Zdá sa, že v rozprávkach je skrytá aj naša identita,“ hovorí Kerekesová. „Deti jej rozumejú, napriek obrovskej sile reklamy, ktorá ich tlačí niekde inde.“
Mimi a Líza
Bude mať 13 častí. Zatiaľ je hotových sedem, prvý sa vysiela v pondelok. Zvyšných šesť sa dokončí budúci rok.
Ich režisérkou je Katarína Kerekesová, spoluscenáristkou Katarína Moláková. Autorom výtvarných návrhov je spolu s režisérkou Boris Šíma. Hudbu zložil Marek Piaček.
Rozprávky majú aj rozhlasovú verziu. Postavy nahovorili Ema Mercová, Grétka Fedora Homzová, Táňa Radeva, Roman Féder, Jana Oľhová, Petra Polnišová, Oľga Belešová, Zuzana Kronerová, Boris Farkaš
Text knihy Mima a Líza napísala Alexandra Salmela, tím ilustrátorov doplnila Ivana Šebestová.