Bláznivý génius Mozart i váhavý intelektuál z pesničiek Jara Filipa. ONDREJ KOVAĽ je všestranným hercom s tanečným i hudobným talentom. V týchto dňoch žije postavou Tóna Brtka v muzikálovej verzii Obchodu na korze.
Necítite nad sebou tieň vynikajúceho výkonu Jozefa Kronera z oscarového filmu?
Len čo na tieň myslíte, objaví sa. Jozef Kroner ma inšpiroval energiou, ktorú dal do postavy. Stvárnenie Brtka na Novej scéne ju výsledkom môjho chápania jeho príbehu.
Majiteľku arizovaného obchodu pani Lautmanovú hrá aj Zuzana Kronerová, zasahovala nejako do procesu skúšania?
Má dar pútavo rozprávať a opisovať situácie. Rozprávala o zákulisí nakrúcania filmu v Sabinove. Som dobrý poslucháč, ľudské príbehy ma fascinujú, zvlášť ak ide o takého herca, ako bol Jozef Kroner.
Obchod na korze nie je jeho prvým muzikálom. Spieval už v Krysařovi na Novej scéne, v Grékovi Zorbovi v DAB Nitra či v inscenácii Štúrovci – koncert zrušený v SKD Martin. Na foografii so Zuzanou Kronerovou v úlohe Lautmanovej.
FOTO - CTIBOR BACHRATÝ
Tóna Brtka alternujete s Csongorom Kassaiom, ako vám išlo spoločné skúšanie?
S Csongorom sme veľmi dobrí kamarát, robili sme v muzikáli Krysař, mali sme dokonca aj vlastnú kapelu. Brtko je naše spoločné dielo, akoby bol medzi nami hrnčiarsky kruh a spolu sme ho modelovali. Myslím, že som pochopil poetiku režiséra Petra Oravca. Viem, že náš Obchod na korze bude iný ako filmový. Je to muzikál, v pozlátke hudby a scény bude zabalená dramatická postava a človek, ktorý sa má o čo podeliť.
Téma tohto titulu je opäť akoby aktuálnejšia. Uvedomovali ste si to počas príprav tejto inscenácie?
Podobné príbehy si, bohužiaľ, treba pripomínať. Stále sme svedkami toho, ako ľudia vedia zneužívať svoj dar ovplyvňovať iných. Ja to vidím takto: zhodnem sa s niekým, že to, čo sa robí, nie je správne, presvedčím ešte ďalších a šírim „myšlienku“, je nás viac a viac. Ak som primitívny človek pôjdem sa s tým arzenálom „mäsa a svalov“ biť. Ak som bytosť mierna a uvedomelá, budem dávať vnútornú silu, ktorá je dôležitá pri boji s vlastným egom. Asi to vidím veľmi čiernobielo, no vidím tú silu, keď sa ľudstvo zjednotí. Ide o to, ako s tým naložiť. V tomto sympatizujem viac s happy endom v Golemovi ako v Iron Manovi. Smial som sa, keď som videl americkú scénu so šémom.
Nie každý má však chuť byť v divadle konfrontovaný so zlom.
Z pohodlia televízneho kresla sa vieme pozerať na veľmi brutálne veci, hoci aj na zatiaľ nezverejnený dokument Alfreda Hitchcocka o absolútnej sodome v nacistických táboroch. A potom nás pichne včela a zistíme, že to skutočne bolí. Prenášať emócie treba, ale keď už také témy otvárame, dôležité je, aby bol jasný ich odkaz.
Je pre vás Brtko slaboch, obeť či vrah?
Bol súčasťou zla. Všetci sa stávame jeho predĺženou rukou, ak sa poddáme rozkazu. Skôr by som však vyzdvihol to, že chcel pomáhať ľuďom, ktorých z ničoho nič oddelili od väčšiny. To sa môže stať komukoľvek kedykoľvek, aj teraz sa národ rozdelil na ficovcov a kiskovcov. Brtko nechce robiť ľuďom zle, celý čas lavíruje, tlačí ho manželka, tlačí ho švagor, tlačí ho aj sama židovka, lievik sa zužuje, zákony sú zo dňa na deň obmedzujúcejšie. Ladislav Grosman dal navyše vo svojej novele Brtkovi do cesty hluchaňu, ktorá ničomu nerozumie, aj preto vyvoláva taký obrovský súcit.
V inscenácii Obchod na korze Ondrej Kovaľ hral aj so sučkou Dorotkou.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA
Čo vás tento príbeh naučil?
Že si musím dobre premyslieť, keď mi predostierajú nejaký názor či ideu, zistiť, čo by som robil, keby som bol na jednej, ale aj na druhej strane. Aj keď som v nejakej skupine, musím zostať verný tomu, čo som sa sám naučil vnímať ako dobro a zlo. Aby som z pohodlnosti vytvoriť si vlastný názor nezačal skandovať heslá ostatných.