SME

Čo dokážeme, keď v práci nepracujeme

Neustále sa točíme v kruhu, vraví Jana Kapelová, finalistka ceny Oskára Čepana pre mladých umelcov.

Jana Kapelová je absolventka magisterských štúdií na Katedre pedagogiky výtvarného umenia na PdF Trnavskej univerzity, Ateliéru intermédií pod vedením doc. Miroslava Nicza na Fakulte výtvarných umení AKU v Banskej Bystrici a doktorandského štúdiaJana Kapelová je absolventka magisterských štúdií na Katedre pedagogiky výtvarného umenia na PdF Trnavskej univerzity, Ateliéru intermédií pod vedením doc. Miroslava Nicza na Fakulte výtvarných umení AKU v Banskej Bystrici a doktorandského štúdia (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Všetko, na čom robím, má základ v tom, čím práve žijem, hovorí jednoducho o svojej tvorbe Jana Kapelová.

„Upratovali sme cez leto u rodičov pivnicu a našla som tam svoj čitateľský zápisník zo štvrtej triedy základnej školy. Zaujala ma téma Čo je to práca, kde som si poznamenala: Práca je to, keď robím niečo užitočné,“ odpovedá Jana Kapelová na otázku, prečo sa venuje umeniu, a pokračuje nemenej prekvapivo: „Túto definíciu sme mali ilustrovať a ja som nakreslila stôl, na ňom dva obrazy, rozložené farby a štetce v nádobe.“

Dnes by sme mohli povedať, že to bolo akési znamenie, ktorého sa mohla držať od detstva. Keby o nej niekto nakrútil film, bola by to skvelá prvá scéna. Film však zatiaľ nikto nenakrútil, musí stačiť krátke video, ktorým ju ako finalistku predstavuje aktuálny ročník Ceny Oskára Čepana.

Jana Kapelová už nad umením nepremýšľa ako dieťa nezaťažené pochybovaním o jeho užitočnosti, a napriek tomu, či práve preto sa mu venuje naplno. Popritom učí na pražskej Akadémii umenia a stojí za viacerými projektmi, ktoré možno s prehľadom označiť za užitočné.

Pozrite si krátky videoprofil Jany Kapelovej na Artyčok.TV ››

23_co-je-to-praca_-1991-92_r1152_res.jpg

Zošit Jany Kapelovej zo štvrtej triedy.

29_volny-pracovny-cas_c22_vernisaz-2013_r4173_res.jpg

Z projektu Voľný pracovný čas - Jana Kapelová našla viacerých ľudí, ktorí sa jej priznali, že v práci si niekedy uchmatnú čas a venujú sa rôznym záľubám. Ona ich zozbierala a vystavila. Pozrite si reportáž Hore bez.

Ľudský rozmer

Fakty
Cena Oskára Čepana
2014
  • ocenenie pre mladých umelcov do 35 rokov, ktoré u nás v rôznych podobách funguje od roku 1996
  • finalistami aktuálneho ročníka sú: Jana Kapelová, Jaroslav Kyša, Martin Kochan a Matěj Smetana,
  • medzinárodná porota ich vybrala spomedzi štyridsiatich prihlásených umelcov,
  • finalisti sa predstavia spoločnou výstavou v žilinskej Novej synagóge 16. októbra,
  • víťaza sa dozvieme na slávnostnom ceremoniáli 24. októbra.

Vlastne je to taká malá „success story“ – príbeh úspechu, za ktorým sa skrýva najmä spomínaná práca – aj tá rutinná a frustrujúca.

„Po pár pracovných skúsenostiach som sa rozhodla, že už nikdy nechcem robiť niečo, čo ma nebaví a nenapĺňa. Vyberám si zamestnania, ktoré považujem za zmysluplné, no nevýhodou je, že už nerozlišujem medzi tým, čo je práca a čo voľný čas, všetko je prepojené. Všetky projekty, na ktorých robím, majú základ v tom, čím žijem,“ hovorí Kapelová.

Uvedomuje si, že kľúčovým prvkom jej diel je najmä „ľudský rozmer“ – komunikácia, dialóg, príbeh a spolupráca s viacerými ľuďmi. Taký bol aj jeden z nej najznámejších projektov Voľný pracovný čas.

Vznikol v čase, keď sa Jana ocitla na celkom štandardnom administratívnom poste, pre ktorý platí mantra fixného pracovného času. „Boli dni, keď som nevedela, čo urobiť skôr, a potom dni, keď bolo hlavnou náplňou práce odsedieť si stanovený čas. Začala som si z neho kradnúť pre seba a svoje projekty a zaviedla som si na to termín 'voľný pracovný čas',“ vysvetľuje. Pri rozhovoroch so známymi zistila, že je to bežná „pracovná náplň“, že ľudia sú počas týchto drobných chvíľ schopní vymýšľať pesničky, zvárať autíčka, písať fejtóny, vytvárať morbídne koláže, kresliť, maľovať a všeličo iné.

19_kunsthalle-_suhrnna-sprava-o-stave-us_r9493_res.jpg

Z výstavy Kunsthalle - súhrnná správa o stave ustanovizne. Čítajte viac.

sm-1229-011-domumenia.rw_res.jpg

Pohnúť sa z miesta

Jana Kapelová sa rozhodla tieto výsledky „voľného pracovného času“ zozbierať a v podobe príbehov a objektov ich vystaviť. „Niektorým som splnila sen – túžili vystavovať v galérii. Jedna z autoriek si dokonca uvedomila frustráciu zo svojej práce a rozhodla sa z nej odísť. Môj projekt bol len malý zásah, ale čosi sa ním zmenilo. Nielen vtedy, ale aj pri iných projektoch som si uvedomila, že keď človeku vstúpi do života umenie, tak ho môže posunúť, vychýliť alebo mu môže pomôcť opustiť súčasný stav a posunúť sa ďalej.“

Podobný pocit mala aj po realizácii výstavy s názvom Kunsthalle – súhrnná správa o stave ustanovizne, na ktorej sa prostredníctvom fiktívneho dialógu vo veľkorozmernej projekcii stretlo osemnásť ministerských úradníkov, kurátorov, teoretičiek i umelcov, ktorí počas takmer dvadsiatich rokov zohrávali úlohu v neúspešnom „boji“ za vznik galérie typu kunsthalle.

„Nešlo o projekt, ktorý by sa snažil len zrealizovať túto inštitúciu – skôr mi išlo o uvedomenie si chýb, ktorých sa neustále dopúšťame. Projekt s Kunsthalle bol modelovou situáciou, ktorá odzrkadľuje stav kultúrnych inštitúcií na Slovensku. Stále sa pri riešení ich problémov točíme v kruhu.“

13_iniciativa-dvadsat-rokov-od-neznej-ne_r372_res.jpg

Diskusia iniciatívy Dvadsať rokov od Nežnej neprebehlo.

9_ak-by-ste-mali-cas--nasli-by-ste-si-ca_r3491_res.jpg

Performance: Ak by ste mali čas, našli by ste si čas? - Jana Kapelová ponúka namiesto Strážnej veže časopisy o umení.

A čo nové?

Túto myšlienku Jana Kapelová priamo rozvíja aj v najnovšej práci – televíznej inscenácii Nie my žijeme v tomto priestore, ale tento priestor žije v nás. Použila repliky z filmov 80. rokov minulého storočia, pri ktorých mala pocit, že platia dodnes.

„Pozerala som film Nemožná z roku 1987. Karol Machata sa v jednej zo scén pýta – 'A v Bratislave čo nové?' Odpoveď znela – 'Smog, napchaté električky, málo zelene. Veľa malej kritiky, málo veľkej.' Mám pocit, že dnes, po tridsiatich rokoch, sa opakujú tie isté frázy, akoby sme zotrvávali v jednom bode, kde sa stretáva prítomnosť, minulosť a budúcnosť. Mali by sme z neho vystúpiť.“

Keď sa pýtame ako, prichádza odpoveď: „Prítomnosť je budúcnosť budúcnosti, týmto výrokom sa končí aj televízna inscenácia. Je dôležité uvedomiť si fakt, že teraz vytvárame svoju budúcnosť i budúcnosť ďalšej generácie. To, v akej kvalite o umení píšeme, ako ho zhodnocujeme a archivujeme – z toho budú vychádzať ďalšie generácie.“

Aj preto ju hnevá, že slovenskej umeleckej scéne chýba úprimnosť – voči sebe aj voči druhým. Výhovorka, že je malá a rozdrobená, jej nestačí. „Sme málo dôslední v tom, čo robíme, aj v tom, ako o tom hovoríme.”

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 101
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 263
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 621
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 779
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 163
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 684
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 636
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 759
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 135
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 504
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 917
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu