SME

Je toto ešte umenie?

Vo Východoslovenskej galérii môžu vystavovať takmer všetci. Stačilo splniť dve podmienky a zaplatiť 15 eur.

Tomáš Makara zdokumentoval prihlásenie sa na výstavu Salón východoslovenských výtvarných umelcov.Tomáš Makara zdokumentoval prihlásenie sa na výstavu Salón východoslovenských výtvarných umelcov. (Zdroj: TOMÁŠ KMEŤ)

Tomáš Makara upozornil na veľmi spiatočnícky princíp, ktorý stojí za aktuálnou výstavou v košickej štátnej galérii.

Na začiatku bola výzva, ktorú rozposlalo nové vedenie Východoslovenskej galérie. Dostali ju umelci, ktorých aktivity sú „tvorivo, geneticky alebo profesionálne výhradne previazané s východnou časťou Slovenska“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ponuka bola lákavá – účasť na Salóne východoslovenských výtvarných umelcov v štátnej galérii. Podmienky prijatia jednoduché – okrem spätosti s východom stačí dodržať stanovené rozmery diela, uhradiť účastnícky poplatok 15 eur a mať členstvo v stavovskej či v profesijnej umeleckej organizácii.

SkryťVypnúť reklamu

Mail prišiel aj mladému umelcovi Tomášovi Makarovi, ktorý mal pocit, že toto je už trochu priveľa. „Pripadalo mi to absurdné, vytrhnuté z celkom iného času a priestoru. Už pri zvolení nového riaditeľa sa mi zdalo, že to nepôjde dobrým smerom. A s touto bizarnou výzvou sa môj pocit iba potvrdil,“ hovorí.

Nech sa páči

Proti Salónu sa postavil jeho vlastnými pravidlami. Prihlásil sa naň, zaplatil vstupný poplatok a dokumentácia tohto gesta je zároveň vystaveným dielom, ktoré nájdete aj v katalógu výstavy. V tom istom katalógu, kde sa nachádzajú aj dve diela riaditeľa galérie.

„Otvorili sme dvere a nech sa páči. Vstúpi každý, kto tvorí. Každý, kto pracuje a nedostáva šancu inde na to, aby sa ukázal ako vyslovene profesionálny výtvarník,“ komentuje výstavu riaditeľ galérie Martin Račko.

SkryťVypnúť reklamu

Umelcov narodených alebo pôsobiacich na východnom Slovensku oslovoval prostredníctvom Slovenskej výtvarnej únie, ktorá združuje profesionálnych výtvarníkov. Príslušnosť v organizácii postačovala ako kritérium kvality, žiaden ďalší výber galéria nerobila.

„Tie spolky si držia svoju latku kvality a my sme len nechali otvorené dvere. V žiadnom prípade nikto z členov galérie nemá právomoc, a ani sme ju nikomu určovať nechceli, aby mohol zodpovedne povedať - tento výtvarník sem patrí a tento nie. Vždy je to osobný pohľad,“ hovorí Račko.

sm-1111-014-makara.rw_res.jpg

Kto je tu nájomca

Na Salóne aktuálne nájdete sedemdesiatpäť autorov, galéria bola pripravená aj na väčší počet. Samozrejme, znamenalo by to aj vyšší príjem z účastníckeho poplatku pätnásť eur. Ten bol stanovený na základe „problémov“, aké súvisia s organizačným zabezpečením výstavy.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúra je podľa Račka poddimenzovaná a toto sú „určené pravidlá hry“, aké fungujú na podobných výstavách aj v Bratislave. Tomáš Makara však pripomína, že potom sa nemusí galéria tváriť, že je galériou, keď iba prenajíma priestor.

„Štatút umelca sa po naplnení formálnych kritérií výzvy zužuje na akéhosi vďačného predplatiteľa priestoru vo verejnej inštitúcii. Toto melancholicko-ľudové uchopenie kurátorskej stratégie vracia vývoj umenia o dve storočia naspäť. V divákovi to utvrdzuje pocit, že primárnou úlohou umenia je ešte aj v 21. storočí bezvýhradne visieť na stene a ladiť s odtieňom domáceho interiéru.“

Martin Račko si dielo Tomáša Makaru na Salóne všimol. „Je to trochu provokatívne z jeho strany, ale ja sa vôbec nebránim. Je to jeho názor, postoj, spôsob komunikácie. Na vernisáži som to jasne povedal – galéria nepreberá zodpovednosť za jednotlivé diela. Každý autor preberá zodpovednosť za svoj prejav. Ak by sa niekto chcel obuť do toho, čo galéria vystavuje, akým spôsobom, či je to morálne, alebo nemorálne – nie, nie, nie. Galéria nepreberá zodpovednosť. Galéria otvorila dvere a dala priestor každému,“ hovorí Račko.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Provinčné

„Rezignácia na kurátorský výber diel nie je zárukou otvorenosti, ale známkou straty kvality a nebezpečnou cestou k ľudovému vkusu na pôde štátnej umeleckej inštitúcie,“ komentuje situáciu Lenka Kukurová, kurátorka a kritička umenia.

„Salón mal v dejinách umenia svoje historické miesto, no mal aj veľmi pádne dôvody, prečo sa z kurátorských koncepcií vytratil. Východoslovenská galéria akoby chcela preveriť, či je koncept regionálneho salóna stále aktuálny. Výsledkom je zistenie, že slovo regionálny môže zároveň znamenať periférny alebo provinčný.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 768
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 462
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 142
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 460
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 328
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 278
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 948
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 927
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 636
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 295
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 671
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 085
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 780
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu