SME

Filmová pedagogička: Sme staromódni, už aj bačovia majú mobily

Mať postoj nie je luxus, ale povinnosť, tvrdí filmová pedagogička Zuzana Gindl-Tatárová.

Filmová dramaturgička a pedagogička Zuzana Gindl-Tatárová.je tou, ku ktorej sa chodí po radu.Filmová dramaturgička a pedagogička Zuzana Gindl-Tatárová.je tou, ku ktorej sa chodí po radu. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Mať postoj nie je luxus, ale povinnosť, tvrdí dlhoročná filmová pedagogička a dramaturgička ZUZANA GINDL-TATÁROVÁ.

Nedávno ste sa vrátili z Los Angeles, kde ste získali medzinárodné vyznamenanie TEACHERS‘ AWARD. Aký je to pocit?

Človek o tom už akosi nerád rozpráva, keď sa vráti domov. Je to pre mňa len uzavretie ďalšieho osobného cyklu, život ide ďalej. Pripomínalo mi to návrat malých hrdinov v Pánovi prsteňov, keď zachránili Stredozem a vrátili sa do Hobitína: nikto ich nevítal, a tak pokojne sedeli pri pive v miestnom hostinci a sledovali, ako sa hobiti naťahujú o to, komu narástla väčšia tekvica.

Je táto cena akýmsi Oscarom pre učiteľov?

Niečo na ten spôsob... Cenu udeľuje svetová organizácia vysokých filmových škôl CILECT, ktorá má 154 členských škôl od Japonska po Argentínu. Z ich nominácií vybrali najskôr deväť, nakoniec troch.

traja-mus--780-ketieri_r5265_res.jpg
Spoločná fotografia ocenených filmových pedagógov pri odovzdávaní cien. Zľava Marco Julio Lináres z Mexika, Roger Crittenden z Veľkej Británie a Zuzana Gindl-Tatárová
.

Ako na to zareagovalo vaše okolie?

Dnešné médiá, najmä sociálne siete, sú veľmi rýchle. Keď vyšla tlačová správa, ozvali sa najprv moji bývalí, ale aj súčasní študenti. Prišli mi od nich dokonca čerstvé kvety zaslané kuriérom priamo domov. Dostávala som gratulácie aj z Čiech, z Paríža, New Yorku, Berlína, odvšadiaľ, kam ich osud zaviedol. Boli v nich neuveriteľne krásne slová vďaky a uznania, také sa u nás hovoria už len na pohreboch. Až to človeka vyľaká, lebo na to nie sme zvyknutí. Som im za to hlboko vďačná, no je to veľmi zaväzujúce. Nikdy som nič podobné nezažila. A želala by som to isté všetkým svojim kolegom na škole.

Čo na to povedali oni?

Zavolali mi tí, ktorí sa už sami presadili a sú vynikajúci vo svojom odbore. Na Slovensku nebýva veľmi zvykom ďakovať alebo chváliť druhých. No ak niekoho ohovárate, všetci sa k vám vďačne pridajú. Chýba nám štábna kultúra, akosi ťažko hľadáme pozitíva na kolegovi, s ktorým kdesi v hĺbke duše súperíme. Možno by sme si mali začať brať príklad z našich športovcov, ktorí sa to už pomaly vo svete naučili. Prehrajú trebárs finále majstrovstiev, a predsa nájdu v sebe silu oceniť protivníka. Je v tom totiž aj viera, že nabudúce budem lepší ja.

Vyznamenanie vám udelili okrem iného za „schopnosť viesť študentov ku kontextuálnemu mysleniu a umeleckému výkonu“. Dá sa vôbec niekoho naučiť, ako sa má stať umelcom?

Myslím, že dá, inak by sme tu neboli. Možno predovšetkým učiť profesiu ako takú, rozvinúť to, v čom je študent dobrý. Dať mu do rúk nástroje, pomocou ktorých bude vytvárať vlastné diela. V mnohých technických oblastiach učia žiakov presné postupy, pedagóg na umeleckej škole sa musí so svojimi študentmi deliť o svoju podstatu, vstupovať do nich – často aj vo veľkej miere - svojou tvorivosťou, posúvať ich vpred v širšom svetonázore. Je to vlastne akási umelecká i ľudská iniciácia.

indone--769-zia-04-3_r7877_res.jpg

S indonézskymi študentmi.

Je možné dospelých ľudí ešte výraznejšie ovplyvniť?

Ovplyvniť osobný softvér študenta, jeho prevažujúci postoj voči svetu, je veľmi ťažké, ale dá sa podporiť to, čo je v ňom pozitívne a vytiahnuť to na svetlo. Ponúknuť mu širšie chápanie politického, sociálneho i historického kontextu. Naučiť ho myslieť v širších súvislostiach, než vymedzuje dnes taký proklamovaný spoločenský individualizmus. Koniec koncov, film je kolektívne umenie.

Akí sú dnešní študenti filmovej školy?

Prichádza k nám zväčša životne dosť neskúsená mládež rovno zo stredných škôl, aj preto je s nimi dosť ťažká práca. Pritom umelecké školy vždy brali starších a skúsenejších študentov, aby mali vo svojej tvorbe z čoho vychádzať. Mňa síce tiež prijali na pražskú FAMU ako osemnásťročného Benjamína, ale bola to skôr veľká výnimka, moji spolužiaci už mali po 24, 25 či 27 rokov. Dnes prichádzajú starší žiaci už len zriedka, lebo podľa našich zákonov si druhú školu musia platiť sami, aby sa neplytvalo štátnymi financiami, a možno aj prácou pedagógov. Chápem to, bolo by však dobré, keby umelecké školy dostali výnimku.

Akí majú študenti filmový vkus, keď nastúpia na školu?

Je to generácia odrastená na americkom mainstreame, ktorý zaplavil naše kiná po roku 1989. Nie je jednoduché ponúknuť im iné kritériá hodnôt. Súčasné médiá toto sploštenie a spovrchnenie chápania sveta iba podporujú. Napokon, v období postmoderny sa tak či tak rozsypal pôvodný hodnotový systém, jej parodický duch zanechal po sebe hotovú spúšť. Dnes je veľmi ťažké začať im vštepovať nejaký ucelený rebríček hodnôt, kým neprídu sami na to, že im chýba. Lebo bez vnútornej hierarchie môžu len ťažko nakrútiť dobrý film. Kto nemá postoj k svetu, nedá ho ani do filmu. Mať postoj, to nie je luxus, ale povinnosť voči ich budúcim divákom.

Ale ujasňovať si ho je prakticky celoživotná práca, či nie?

Kým sa niekto rozhodne, že to pôjde skúsiť na umeleckú školu, mal by najprv trochu popremýšľať o sebe. Musí si začať klásť otázky, či je dostatočne otvorený, aby to zvládol. Na veľkom analytickom seminári v prvom ročníku ich prakticky učím už len postoju k životu a svetu, to, že svet je veľký a že v ňom neexistujú len naše problémy. A ja sa učím spolu s nimi.

Aké je postavenie pedagóga v našej spoločnosti?

Táto krajina podceňuje ľudí, ktorí vychovávajú budúce generácie. Je veľkou hanbou, ako sme platení, a to aj na nižších stupňoch. Vo Švajčiarsku majú lekári a učitelia najvyššie platy v spoločnosti, lebo tá dokáže zhodnotiť ich celospoločenský význam. Deliť sa so svojimi skúsenosťami s inými ľuďmi skoro zadarmo totiž vôbec nie je ekonomicky ani marketingovo múdra vec. Na druhej strane, učenie je obojstranná záležitosť, čím viac energie zo seba dávame žiakom, tým viac jej dostávame späť. Niektorí naši kolegovia si to však zrejme nemyslia, a tak si rozdávajú odmeny od buka do buka, ako počúvam v správach. Celkom by ma zaujímalo, odkiaľ sa tie peniaze berú.

Pedagóg však vždy zostáva v úzadí.

V istom zmysle je to zákon života a obnovy, deti patria budúcnosti, a my sa prepadáme späť. Ale máte pravdu, niečo podobné som zažívala už ako dramaturgička na Kolibe. Dramaturg síce spolupracuje na scenári, ponúka riešenia, ako už v literatúre možno vyriešiť problémy budúceho filmu, ale v konečnom dôsledku je to vždy len film režiséra, prípadne známych hereckých tvárí. Ani scenáristi, ktorí priniesli ideu a príbeh, sa pri pozitívnom ohlase veľmi nespomínajú. Určite je dosť nevďačné sedieť kdesi v úzadí, ibaže odtiaľ je lepší rozhľad. Takýto postoj sa vám veľmi dobre zíde aj v reálnom živote.

V akom zmysle?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3JBE na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 683
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 825
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 014
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 010
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 663
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 541
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 387
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 023
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 379
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 351
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 151
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu