SME

Najťažšie je hovoriť jednoducho

To, že robíme tie isté chyby, nemusí byť iba strašidelné, ale aj krásne, hovorí Svetlana Fialová.

Výstava Svetlany Fialovej v Zahorian & Co. je jej záverečnou prácou v rámci doktorandského štúdia v ateliéri  Daniela Fischera na bratislavskej VŠVU. Otvorená je do 28. novembra.Výstava Svetlany Fialovej v Zahorian & Co. je jej záverečnou prácou v rámci doktorandského štúdia v ateliéri Daniela Fischera na bratislavskej VŠVU. Otvorená je do 28. novembra. (Zdroj: ZAHORIAN&CO., HANA KNÍŽOVÁ)

V bratislavskej galérii Zahorian & Co. predstavuje mladá košická výtvarníčka výber z najnovších tušových kresieb.

Keď vlani vyhrala najväčšiu súťaž kresby v Británii, bol to taký malý 'poprask'. Z tritisíc prihlásených autorov vybrala porota Jerwood Prize práve dielo Svetlany Fialovej, ktorá pôsobí v Londýne. Bol na ňom jej ľahko flegmatický priateľ, vyťahujúci si z úst žuvačku, výjavy z Dürerovej Apokalypsy, nanebovstúpenie mačiek, hromada topánok Crocs a kadečo iné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj túto kresbu máte možnosť vidieť na aktuálnej výstave Svetlany Fialovej v galérii Zahorian & Co. A práve prostredníctvom nej môžete vidieť, že hoci jej autorka stále pracuje podobným štýlom mixovania rôznorodých prvkov od popkultúry po klasiku, nové kresby sú už trochu odlišné od tej víťaznej.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejako prirodzene sa to u mňa posunulo od rozvíjania osobného príbehu k akejsi podivnej štúdii vlastnej osoby – nie však v rovine obsahu, ale formy,“ hovorí Fialová.

Väčšia istota

Vlaňajšie víťazstvo na Jerwood Prize jej dodalo odvahu a začala viac experimentovať. Prejavilo sa to najmä v postupnej deformácii realistických výjavov a v intenzívnejšej práci s metaforou. Stále sú na kresbách prítomné aj osobné príbehy, no už sa snažia o prekročenie výlučne osobnej roviny.

„Zdá sa mi, že to najzaujímavejšie, čo môžem kresliť, je stále to, čo sa deje v mojom živote. Akurát, že ma začala viac zaujímať štylizácia. Snažím sa prísť na nový spôsob zobrazovania. Vychádzam z vecí, ktoré ma bavia – od kníh, ktoré čítam, až po seriály, aké sledujem, a preto je asi prirodzené, že sa nechcem opakovať a hľadám cestu, ako o nich povedať inak,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

sm-1124-015-svetlana.rw_res.jpg

Pohľad do výstavy v bratislavskej galérii Zahorian & Co.

sm-1124-015-fialova.rw_res.jpg

Rieka tečie

Výstave UFOs & River Flows dominuje najmä panoramatická kresba, na ktorej mladá žena drží hlavu muža a vzďaľuje sa od neho ako mýtický kôň – človek. „Je to príbeh, ktorý sa dá čítať zľava doprava, ale zároveň vytvára slučku – na jednej strane sa končí, ale na druhej sa opäť začína. Je to o plynutí času, preto aj ten názov River Flows,“ hovorí Fialová.

A aj tu platí, že okrem osobného príbehu v sebe nesie aj odkaz na popkultúru. Svetlana sledovala seriál True Detective, kde bola pasáž o tom, ako sa isté veci v živote neustále opakujú a ako chyby, ktoré sme urobili, budeme robiť znova, lebo sa narodíme do toho istého života.

„V tom čase som tiež mala pocit, že sa točím v nejakej slučke a stále opakujem chyby. Tá myšlienka v seriáli patrí Nietzschemu a ja som len chcela vyjadriť jej dvojznačnosť. Predstava, že to takto funguje, môže byť strašidelná, ale aj krásna zároveň,“ hovorí Svetlana. A ako to funguje naozaj? „V skutočnosti je to skôr strašidelné, ale dá sa na to zvyknúť,“ odpovedá so smiechom.

SkryťVypnúť reklamu

4-svetlana-zg_r9207_res.jpg

5-svetlana-zg_r1202_res.jpg

Čo je správne

Trochu paradoxom je, že tušovým kresbám sa Svetlana Fialová venuje len posledné dva roky. V Košiciach začínala študovať na grafike, pracovala na linorytoch, a ešte aj teraz mala v pláne vystaviť kresby spolu s gobelínmi a tapisériami.

Z nápadu však zišlo, v galérii sú napokon iba kresby. Hovorí im jednoducho obrazy a nad nejakými škatuľkami si hlavu príliš neláme. „Práci so štetcom som si kedysi vôbec neverila, keby som nezačínala linorytmi, nekreslila by som takýmto spôsobom.“

A hoci urobila výnimku a rozhovorila sa aj o pozadí obrazov, najradšej by vraj bola mysterióznym umelcom, čo nemusí nič vysvetľovať „Mám z toho stres. Keď mám hovoriť o obrazoch, snažím sa to vnímať ako hru, akoby to nebolo naozaj. Väčšinou o nich porozprávam čo najúprimnejšie a publikum sa chytí. Najťažšie je vlastne hovoriť o obrazoch jednoducho.“

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr diváci aj tak prichádzajú a pýtajú sa, či správne pochopili ten alebo onen výjav. „Načrtnú príbeh a čakajú, ako ho dopoviem a či sa trafili, lebo sa boja, že je to nesprávne. Tak to však nie je – nesprávne nie je nič.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 327
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 256
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 550
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 378
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 006
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 508
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 453
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 113
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 483
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 036
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 999
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 956
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 449
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 074
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 5 358
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 746
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu