SME

Architekt: Nie sme babráci, na Hrade nám záleží

Je lepšie, aby parkujúce autá beznádejne zapĺňali okolité ulice alebo aby parkovali pod zemou, pýta sa architekt IVAN MASÁR, ktorý je s Bratislavským hradom spojený už od roku 1981.

(Zdroj: GABRIEL KUCHTA)

IVAN MASÁR (1956) je od roku 1981 je súčasťou ateliéru Stavoprojektu, ktorý sa venoval rekonštrukciám pamiatok. S architektmi Milučkým, Boudom a so sochárom Askoldom Žáčkom navrhli hradnú klenotnicu. Spolu s Petrom Boudom sú autormi rekonštrukcie Leopoldovho nádvoria, čestného nádvoria, západnej terasy, hradného paláca. V roku 2012 dostali s Petrom Boudom Krištáľové krídlo za rekonštrukciu Starej radnice v Bratislave. Získali Cenu Dušana Jurkoviča za klenotnicu na Bratislavskom hrade (s Ferdinandom Milučkým a Askoldom Žáčkom), dvakrát cenu CE.ZA.AR za architektúru, hlavnú cenu Stavba roka za rekonštrukciu Erdödyho paláca, striebornú medailu na svetovom bienále architektúry a množstvo nominácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TEXT: Zuzana Uličianska

Spolu s Petrom Boudom sú aj autormi nedávnej rekonštrukcie hradného paláca. Pre garáže pod Hradom sa ich projekt stal terčom kritiky.

Nemali ste pocit barbarstva, keď sa bagre zahryzli do hradného kopca s jeho s históriou a energiou?

To sme v rovine emócií. Vždy, keď stojím na tomto kopci, fascinuje ma. Také niečo sa dá, samozrejme, pietne obchádzať - ibaže to potom ani neprebádame, ani nezdokumentujeme. Je asi v ľudskej povahe skúmať históriu a súčasne meniť prostredie okolo seba, čím sa však poruší aj sväté ticho storočí. Ak toto nazveme barbarstvom, potom sme barbarmi takmer všetci.

Bude výstavba hradných garáží z hľadiska histórie vnímaná ako najväčší danajský dar bývalého predsedu parlamentu Pavla Pašku celému Slovensku?

Nerád by som to spájal s politikou. Obnova Hradu vždy fungovala „kampaňovitým“ spôsobom. Dlhé obdobia skoro nečinnosti sa striedali s obdobiami „horúčkovitej“ aktivity. My sme sa snažili najmä o zachovanie kontinuity smerovania obnovy. Garáže v dnešnej diskusii považujem len za zástupný problém.

A čo je ten hlavný?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3N96 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu