Pivo je tu dobré, možno aj kultúra bude stáť za to. Tím tohtoročného projektu Európske hlavné mesto kultúry láka návštevníkov na slogan Otvor si Plzeň 2015.
Mesto škodovky či mesto so stredovekým právom „várečným“, ktoré z neho urobilo metropolu piva? Ako sa môže najlepšie prezentovať Plzeň, ktorá je spolu s belgickým Monsom tento rok Európskym hlavným mestom kultúry?
Turistické príručky notoricky pripomínajú, že Plzeň má jedno z najväčších stredovekých námestí. Keď nad ním v polovici januára vo výške štyridsať metrov prechádzal povrazolezec David Dimitri po lane dlhom 240 metrov až k veži Katedrály svätého Bartolomeja, inak najvyššej v Česku, rozozvučal sa v nej zvon. Pre mnohých domácich to bol najdojímavejší moment otváracieho ceremoniálu Plzeň 2015, ktorý režíroval Petr Forman, umelecký riaditeľ projektu. V Plzni totiž počuli katedrálny zvon zvoniť prvýkrát po sedemdesiatich rokoch. Počas vojny ho roztavili na zbrane a na nový sa občania a sponzori poskladali až teraz. Vystúpenie švajčiarskeho artistu symbolicky otvorilo aj sezónu nového cirkusu, ktorá patrí k najväčším diváckym ťahákom spomedzi vyše šesťsto plánovaných akcií.
Obraz Umučenie svätej Ľudmily Gabriela von Maxa možno vidieť na výstave Mníchov - žiarivá metropola umenia.
Foto: Lawrence Steigrad, Fine Arts, New York.
Titul Európske hlavné mesto kultúry sa udeľuje každoročne dvom mestám. Hoci mnohí Slováci v ňom vidia len povinnú jazdu eurobyrokratov, pre Nemcov je značkou kvality. Mali totiž výborné skúsenosti nielen s Berlínom 1988, ale predovšetkým s Weimarom 1999 či s Essenom 2010.
A keďže na hranice s Nemeckom je to z Plzne len polhodinka, marketing sa sústreďuje najmä na nemeckú klientelu. Už vlani v Plzni vzrástol počet turistov o 17 percent. Každú sobotu a nedeľu na trase medzi Regensburgom a Plzňou pripájajú aj „kultúrny vagón“, v ktorom cestujúcich zabávajú českí i bavorskí umelci.
Investície sa vrátia
„Titul Európske hlavné mesto rezonuje a prináša benefity. Mesto to síce stojí veľa peňazí i úsilia, ale vo výsledku sa mu investície mnohonásobne vrátia,“ tvrdí Radek Auer, riaditeľ marketingu a komunikácie spoločnosti Plzeň 2015.
Sezónu tanca a divadla otvorila tanečná skupina Les Slovaks pozostáva zo slovenských tanečníkov tvoriacich v zahraničí. Tentoraz vystúpili s celou plzenskou filharmóniou. Foto: Plzeň 2015
Za svoje logo si organizátori zvolili štylizovaný letopočet 2015 s nápisom Plzeň v ružovom kruhu, ktorý trochu pripomína logo z Marseille. Tá bola hlavným mestom európskej kultúry spolu s Košicami v roku 2013. V grafike loga sa však dizajnéri inšpirovali vraj rýdzo plzenskými reáliami. „Päť bodiek namiesto päťky v ročníku symbolizuje štyri plzenské rieky zlievajúce sa do jednej, aj farebnosť voľne vychádza z farieb plzenského mestského znaku,“ vysvetľuje Mirka Reifová, PR projektu.
Skutoční Plzenčania
Plzeň je rodným mestom viacerých celebrít, medzi nimi aj Karla Gotta či Jiřího Suchého. Organizátori sa však rozhodli predstaviť ju cez rozprávanie bežných ľudí.