Stvorenie je dokonalejšie ako jeho stvoriteľ. Taký je svet v pozoruhodnom filme Alexa Garlanda Ex Machina, kde hrá jednu z hlavných úloh Oscar Isaac.
Programátor Caleb zo softvérovej firmy Bluebook, založenej na najúspešnejšom internetovom vyhľadávači, vyhral v podnikovej súťaži týždenný pobyt na luxusnej chate svojho šéfa Nathana, geniálneho vedca a programátora. Uprostred divokých hôr, ďaleko od civilizácie i signálu sa Caleb dozvedá, že Nathan zostrojil Avu.
Teda robota s dievčenskou tvárou a strojovým telom.
Caleba si vybral, aby preveril možnosti tejto umelej inteligencie. Údajne nejde o nič iné, len o Turingov test – či človek dokáže odlíšiť živú bytosť od počítača. Skutočnosť i pravé Nathanove pohnútky sú, prirodzene, úplne iné.
To najlepšie z vedeckej fantastiky
Londýnčana Alexa Garlanda poznáme ako spisovateľa vďaka kultovému sfilmovanému románu Pláž, ale aj ako scenáristu osobitých sci-fi filmov O 28 dní…, Sunshine, Nikdy ma neopusť či Dredd. Aj svoj celovečerný hraný režijný debut nakrútil podľa vlastného scenára a nespreneveril sa žánru vedeckej fantastiky.
Caleb je naivný dobrácky samotár, Nathan výstredný egoistický blázon so sklonom k alkoholizmu. A okrem androida s dievčenskou tvárou Avy sa v hypermodernom horskom sídle vyskytuje i podmanivo krásna, no mĺkva Japonka Kyoko, ktorá zjavne nemá problém s nahotou ani s poskytovaním sexu.
Pohyb po sídle, možný iba s čipovými kartami, komplikujú časté výpadky prúdu. Caleb pri osobných rozhovoroch, ale i pri sledovaní „objektu“ všadeprítomnými kamerami podlieha Avinmu čaru. A zdá sa, že androidka sa doňho tiež zaľúbila.