.
Nedávno sme mali v kinách dánsku politickú tragikomédiu podľa skutočných udalostí Sex, drogy a dane. A už sa do kín dostáva nórska dráma režiséra Erika Skjoldbjorga V hlbinách.
Aj ona sa vracia do minulosti nielen príbehom, ale aj formou, a aj ona kriticky nazerá na to, čo sa pred niekoľkými desiatkami rokov dialo v miestnej politike.
Do slovenských kín vyslal distributér tento škandinávsky multikoprodukčný film s visačkou „triler“. V skutočnosti je to spoločenská dráma, nanajvýš retro politický triler v štýle nedostižných Troch dní Kondora Sydneyho Pollacka z roku 1975.
Žiadne divoké akčné scény, rafinované obrazové atrakcie. Zato veľa práce s hercami, obrazom, uhlami snímania, svietením a najmä strihom. Skrátka kumšt.
Kto zabil potápača
Na sklonku sedemdesiatych rokov sa Nórsko rozhodlo využiť zásoby ropy a plynu pod morským dnom. Na práce v hĺbkach bolo treba nielen vycvičiť špecialistov, ale aj vyvinúť potrebné technológie. Spojené štáty vďačne poskytli vedcov i potápačov s predstavou, že budú mať právo na využívanie výsledkov, teda aj vyťažených surovín.
Nóri si, samozrejme, chceli zachovať samostatnosť a dosiahnuť energetickú sebestačnosť. Vyvinula sa situácia, v ktorej nikto nikomu nedôveroval a v nárazníkovej zóne uviazli tí najzraniteľnejší: hĺbkoví potápači.
Keď Petter pri skúšobnom ponore stratil vedomie, spôsobil smrť kolegu – vlastného brata Knuta. Nikto mu neverí, tvrdenie o bezvedomí všetci považujú za výhovorku, a muž, ktorý z nešťastia vyviazol s poškodeným mozgom, musí pátrať po skutočných príčinách nehody sám. Na vlastnej koži zisťuje, že nemôže veriť cudzím ani svojim.
Napokon mu po mučení v pretlakovej komore zostáva len zopár minút, aby prípad dotiahol do konca a zachránil si život i česť.
Väčšie morské netvory, ako si myslíte
Oscaroví partneri George Clooney a Grant Heslov dnes už pracujú na americkom remaku. Vzhľadom na ich doterajšiu tvorbu sotva pôjde o hollywoodsky spektákel, ale na príbehu ich zrejme zlákala atraktívna dobrodružná linka. Erik Skjoldbjorg však kladie dôraz na realizmus alebo skôr zdôraznený pocit autenticity. Rozprávanie je komótne i dramatické scény sú pomalé a vláčne.
Aj tie, ktoré sa neodohrávajú pod hladinou. Nechýba im smutno-nostalgický tón s nádychom neodvratnej osudovosti.
Aksel Hennie v hlavnej role predvádza plnokrvné a presvedčivé charakterové herectvo i s postupnými premenami a nehrdinským dozrievaním. Kameraman Jallo Faber redukuje farebnú hĺbku do podoby nekvalitného a či starého materiálu, hrá sa s optikou, detailmi, so strihačmi dynamizuje aj statické scény, dodáva im znepokojujúci, neurotický nádych.
V hlbinách odkrýva viac z hĺbok nórskej ekonomiky a svetovej energetickej politiky ako zo života pod morskou hladinou. Netvory, ktoré tam žijú, by ste určite nechceli stretnúť.