Etuda – štúdia. Skladba, ktorá má pomôcť vyškoliť umelca. Program zložený z dvadsiatich takýchto hudobných kúskov predviedol v piatok veľký skladateľ Philip Glass v Bratislave. Bolo to na festivale Viva Musica!
Zachytiť sme mohli útržky z jeho pozoruhodnej kariéry, ku ktorej patria skladby k oscarovej dráme Hodiny aj k divadelnej hre Persephona od Roberta Wilsona.
Dvadsať etúd Glass zložil medzi rokmi 1991 a 2012. FOTO SME - JOZEF JAKUBČO
Jeden z Glassových spolupracovníkov Nico Muhly tieto etudy pre Guardian nazval „malými diagramami toho, kde sa skladateľova myseľ práve nachádzala“. Bolo fascinujúce sledovať samotného Glassa ponárať sa do týchto skladieb a zároveň nájsť silu vnímať každý ich tón.
Niekoho mohol dlhý koncert vyčerpať. Slučky skúšali trpezlivosť poslucháča a niekedy ich štruktúry nebolo možné sledovať – gradovali svojvoľne a atmosférou sa plynule vznášali medzi oslavnými tónmi aj chvejivou úzkosťou. Preto sa klávesy neustále triasli pod prstami vystupujúcich. Slávny skladateľ sa striedal s Japonkou Maki Namekawovou a Rusom Antonom Batagovom – pričom obaja predviedli diela s nadšením a energiou.
Horúca sála bola v prítmí, svetlá sa upierali na klavír, jediný hudobný nástroj na pódiu. S početným publikom skladateľ veľmi nekomunikoval – skleslo a zadumane sa sústredil na opakujúce sa tóny, ktoré poslucháča ponárali hlbšie do labyrintu mysle so všetkými jeho priepasťami.
Za klavír si sadla aj Japonka Maki Namekawová, FOTO SME - JOZEF JAKUBČO