SME

Každá krajina má svoju Monu Lisu, aj Slovensko

Žena je ako krajina a krajina je ako žena. Sú portréty, ktoré sú slávne. A potom sú portréty, ktoré majú ešte niečo navyše.

Mona Lisa. (Zdroj: Museé du Louvre)

TEXT: Marek Hudec, FOTO: Louvre, SITA/AP, Profimedia, Mafra, Google Art Project, Yorck Project, Karolinas

 

 

R akúska Mona Lisa. Tak nazvali v jednom z najväčších reštitučných sporov v dejinách Klimtovu Adele, ženu v zlatom. Nikdy ju nedostanete, je súčasťou národnej identity, odkázali jej neteri Márii Altmannovej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak ako sa Leonardova aristokratka so záhadným úsmevom stala symbolom Talianska, Frida tvárou Mexika a Olympia stelesnením Francúzska, tak vieme aj iným krajinám priradiť madony, venuše či osudové ženy, ktoré nehovoria len o maliarovi a jeho objekte, ale aj o krajine, v ktorej sa zrodili.

Tvary mužského tela sú ostré, zreteľné a vďaka tejto expresivite ich možno v obrazoch jednoducho zachytiť.

Ženské krivky sú však iné. Jemnejšie, lineárnejšie, často neviditeľné. Ak ich maľuje muž, musí neustále uvažovať, ako znázorniť ľahkosť a uvoľnenosť, ako donútiť ruku spomaliť pohyb štetcom, aby rozkvitla krása. A predsa v tom toľkí slávni výtvarníci uspeli.

Za známymi ženami vo výtvarnom umení sa potom skrývajú príbehy túžby, hriechov, bohatstva, ale aj osamelosti a tragédií.

Slovensko

Mikuláš Galanda – Matka

Ktorý slovenský obraz sa vám v mysli zjaví ako prvý, ak by sa niekto spýtal na slovenskú Monu Lisu? Galandova Matka. Veď do pamäti sa mnohým vryla už v detstve, visela na stenách škôl, bola v učebniciach, na známkach.

Matiek mal síce Galanda viac, no väčšina vznikla po tom, ako sa v roku 1932 oženil s manželkou Máriou. „Tá mu síce stála modelom, čo sa týka ženských tvarov, ale dôležitejším bol na sérii obrazov symbol materstva,“ hovorí historička umenia Zita Kostrová. Vznikli v období, ktoré dejiny poznajú ako „ružové“ – diela z neho boli oveľa plastickejšie, symbolickejšie.

Aj keď Galandov vzťah bol šťastný, netrval dlho, šesť rokov po svadbe totiž umrel. Obaja manželia boli navyše chorí a nemohli mať deti.

Mária po manželovej smrti zostala sama, o jeho obrazy sa však starala viac než vzorne. Počas vojny ich napríklad skrývala zamurované v pivnici.

Francúzsko

Édouard Manet – Olympia

Victorine Meurent sama maľovala, no umelecký svet navždy poznačili jej ryšavé vlasy vďaka zmyselnému obrazu, na ktorý pózovala pre Édouarda Maneta. Teraz je vystavená v parížskom Musée d´Orsay. Odhalená poležiačky čaká na kvetiny, ktoré jej prináša čierny sluha.

Aj keď Manet obrazom odkazoval na podobné dielo reprezentujúce božskú Venušu, dobová spoločnosť devätnásteho storočia ním bola šokovaná. Tvrdila, že zobrazil prostitútku – čiernu mačku na posteli napríklad považovali za jednoznačný symbol hriešnosti.

Nemorálny! Vulgárny! - kričali. Obraz nezachránil ani známy kritik dobovej morálky, spisovateľ Émile Zola. Pochválil iba maliarovu úprimnosť, zobrazil vraj Olympiu, ženu tých čias, ktorú ste mohli vtedy stretnúť na ulici.

Taliansko

Leonardo da Vinci – Mona Lisa

Usmieva sa, neusmieva sa? Z jedného uhla pohľadu áno, z ďalšieho nie. Britskí akademici tvrdia, že ak sa na slávny portrét talianskej aristokratky vystavený v parížskom Louvri pozriete z diaľky a budete sa sústrediť na oči obrazu, zachytíte aj úsmev.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3UVS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu