SME

Neodvracajte oči, toto je Edmund Gwerk

Uhorský intelektuál, presvedčený komunista, panteista s vierou vo vesmírne prasily. Edmund Gwerk bol rozporuplná osobnosť, ktorej názory spoločnosť ešte aj dnes prijíma s ťažkosťami.

Diela jedného z najvýraznejších maliarov medzivojnového a povojnového obdobia vystavuje Galéria Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici do 11. októbra. Na snímke výrez z diela Starosti, 1931, olej na plátne.Diela jedného z najvýraznejších maliarov medzivojnového a povojnového obdobia vystavuje Galéria Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici do 11. októbra. Na snímke výrez z diela Starosti, 1931, olej na plátne. (Zdroj: SBM Banská Štiavnica)

Uhorský intelektuál, presvedčený marxista a komunista, panteista so záujmom o budhizmus a s vierou vo vesmírne sily a praenergiu Zeme. Edmund Gwerk bol rozporuplná osobnosť, ktorej názory spoločnosť ešte aj dnes prijíma s ťažkosťami. Výstava Gwerk 120 mapuje všetky stránky jeho osobnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prísť na svet v roku 1895 nie je dobrý začiatok do života. Pred sto dvadsiatimi rokmi sa narodil Edmund Gwerk, jeden z najvýraznejších maliarov medzivojnového a povojnového obdobia.

Jeho život bol rovnako pohnutý a tragický, ako bola tragická celá prvá polovica dvadsiateho storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Čo a akým spôsobom sformuje myslenie človeka, ktorý vyrastal v uhorskej Selmecbányi (maďarský názov pre Banskú Štiavnicu), zažil prvú Československú republiku, slovenský štát i komunistické čistky vo februári 1948, môžeme len tušiť.

Edmund Gwerk bol mimoriadne sčítaný a vzdelaný, veľa cestoval, rozprával po maďarsky, nemecky, čiastočne po francúzsky, napriek tomu aj po skončení druhej svetovej vojny ostal presvedčeným komunistom a pustil sa do ‚budovania nového sveta‘.

Oči mu neotvoril ani február 1948 a šírenie stalinizmu. Ak aj áno, nedal to na sebe poznať a posledné roky svojho života strávil ako aktívny funkcionár. Či bol komunizmus v praxi preňho ako ľavicového intelektuála sklamaním, alebo nie, už sa nedozvieme.

Zomrel na jeho začiatku, v roku 1956, krátko po hádke o udeľovaní akademických titulov vo Zväze slovenských výtvarných umelcov, kde bol členom predsedníctva.

SkryťVypnúť reklamu

autoportret-gwerk.jpg
Autoportrét, 1922, olej na plátne. Všimnite si, že na obrazoch má prelepené ľavé oko, na fotografiách pravé. Pri maľovaní autoportértov sa totiž pozeral do zrkadla. REPRO: SBM Banská Štiavnica, FOTO: K. Patschová

Nešťastia v detstve

Gwerk sa narodil do malomeštiackej rodiny nemeckého pôvodu, do Banskej Štiavnice sa za baníctvom prisťahovali jeho prarodičia. Otec bol vážený krajčírsky majster, matka Slovenka, robotníčka v tabakovej továrni, umrela veľmi skoro, keď mal Gwerk štyri roky.

Celý život sa s touto stratou nedokázal vyrovnať. Vnímal to ako nespravodlivosť a znova a znova to riešil. Po matkinej smrti ho vychovávala opatrovateľka, pôvodne domáca, ktorú mal malý Gwerk veľmi rád. Otec sa však neskôr znovu oženil a s macochou si ani jedno z troch detí - mal ešte brata a sestru, nerozumelo.

SkryťVypnúť reklamu

Tragické udalosti Gwerka sprevádzali celý život, ako osemročný prišiel pri hre nešťastnou náhodou o oko, odvtedy nevidel priestorovo, čo však ako maliar dokázal využiť vo svoj prospech.

Po gymnáziu odišiel študovať na Vysokú školu výtvarných umení do Budapešti, čím otec nebol nadšený, presviedčal ho, že ak to musí byť umenie, nech sa venuje aspoň pedagogike. Gwerk sa o to síce pokúsil, ale nakoniec aj tak skončil na akadémii.

Bol nesmierne pracovitý a talentovaný (Das Gewerk znamená dielo, prácu alebo dielňu a Gwerk svoje meno skutočne reprezentoval), nesústredil sa len na maľbu, zaujímali ho všetky umelecké smery, prírodné vedy, hudba, divadlo i filozofia.

Bez prijímania nových vedomostí nedokázal tvoriť. Tvorba a vzdelanie boli preňho dve neoddeliteľné súčasti.

SkryťVypnúť reklamu

„Bol to človek jasnej mysle,“ hovorí Iveta Chovanová, kurátorka výstavy Gwerk 120. „Nikto z nás si pravdepodobne nedokáže predstaviť, čo s takým mladým, talentovaným umelcom urobia spoločenské zmeny a prvá svetová vojna, ktorá vypukla v roku jeho nástupu na vysokú školu.“

Myšlienky, ktoré začali prichádzať z Ruska, marxizmus a komunizmus, sa mu po zlyhaní európskej civilizácie zdali zrazu vykúpením. Bol presvedčený, že musí prísť niečo nové, a stal sa ich sympatizantom.

V roku 1919 sa zúčastnil na budapeštianskej komúne, pokuse o proletársky prevrat, a po jeho potlačení sa potichu vrátil do Banskej Štiavnice. S pečiatkou ‚nežiaduci‘ v pase.

stiavnicka-krajina_gwerk_r132.jpg
Štiavnická krajina, 1939, olej na plátne. REPRO: SBM Banská Štiavnica, FOTO: K. Patschová

Sitno a krajiny snov

V rodnej Štiavnici sa necítil dobre. Chýbalo mu veľkomesto, budapeštianska križovatka spoločenského a kultúrneho života, provinčná Štiavnica jeho rebelské názory netolerovala. Československo, ktoré vzniklo po vojne, nevnímal ako svoj domov, cítil sa odchovancom uhorskej kultúry.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C3V54 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Víkend

Sú obvinení z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


TASR
Ilustračné foto.

Americkí senátori začali predĺžený víkend.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  2. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  3. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  4. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 934
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 646
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 478
  4. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 438
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 246
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 188
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 139
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 621
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 15 600
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 11 930
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 228
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 117
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 592
  7. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 5 211
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 621
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu