Balet Bajadéra - recenzia

V sobotu 7. júna sa konala v Bratislave mimoriadna kultúrna akcia - koncert svetoznámeho tenoristu José Carrerasa. Keďže však na koncert sa dostalo len niekoľko vyvolených poslucháčov, ktorí si vybojovali lístky za 4 500 slovenských korún, navštívil som

   V sobotu 7. júna sa konala v Bratislave mimoriadna kultúrna akcia - koncert svetoznámeho tenoristu José Carrerasa. Keďže však na koncert sa dostalo len niekoľko vyvolených poslucháčov, ktorí si vybojovali lístky za 4 500 slovenských korún, navštívil som radšej baletné predstavenie Minkusovej Bajadéry v SND.

  Bola to jedna z mála repríz po aprílovej premiére. Predstavenie bolo o to zaujímavejšie, že v titulných rolách, v choreografii Rafaela G. Avnikjana a Karin Alaverdjan (podľa Petipu) sa mali predstaviť čerství absolventi Tanečného konzervatória Evy Jaczovej. A tak prekrásne kostýmy Josefa Jelínka obliekli Nina Poláková ako chrámová tanečnica Nikia a Roman Novitzky ako Solor.
   Bajadéra patrí k tým titulom klasického tanečného repertoáru, ktorých zaujímavosť a krása stojí a padá na trojici účinkujúcich a dámskom zbore. Choreografické nuansy sú väčšinou minimálne, pretože základ pochádza z dochovaných poznámok legendárneho petrohradského baletného mága Maria Petipu. Avnikjanovi sa podarilo dostať do baletu špecifickú náladu, vybaviť ho kvalitným tableau a vyvarovať sa úskaliam, ktoré u prvýkrát uvedeného a neznámeho titulu na javisku prvej slovenskej scény hrozili. Triezvo a zároveň s pietou vystaval akademickým baletným slovníkom tanečné čísla, ktoré vrcholia bielym dejstvom – kráľovstvom tieňov. Oporou mu bol výtvarník Josef Jelínek, ktorý exotiku príbehu a hudby vybavil vizuálnou poetičnosťou obrazu v scénickom riešení a kostýme.
   Nina Poláková je už skúsenou tanečnicou, avšak Nikia kladie obrovské nároky i pre javiskovo komplexne zrelú tanečnicu. Poláková dokázala, že ňou je, jej výkon bol premyslený a prepracovaný. Od prvého výstupu je stotožnená s postavou Bajadéry a v jej výraze a geste cítiť, že vie, že jej láska sa skončí tragicky. Je Nikiou bez úsmevu, tragicky zamilovanou, hlboko ľudsky poznačenou ženskou bytosťou, predurčená k utrpeniu. To sa napĺňa v scéne zásnub, keď musí tancovať milovanému Solorovi a jeho snúbenke Gamzatti. Svoj tanec tancuje v tragickej špirále spolu s tklivým sólom cella, s ktorým stúpa k vlastnej katarzii a odpusteniu, v ktorej odpúšťa zradu. Prekonáva žiaľ a sype zásnubné kvety. Jej smrť je logickým vyústením Polákovej mlčanlivého smutného nenaplnenia túžby po láske. Smrť v podobe jedovatého hada vysušuje slzy z jej krásnych čistých očí.
  V druhej polovici je nádherným tieňom, bielou dušou Solorovej milovanej Nikie, v dlhých vláčnych pózach s pokojom a zároveň trýzňou blúdiacej duše, tancuje očistný tanec so Solorom. Jej život sa napĺňa až v závere, keď jej duša splýva s dušou milovaného muža. Poláková má part obdivuhodne herecky vypracovaný, tanečne zvládnutý, občas trochu neistá a poznamenaná trémou s malými zakolísaniami a nepresnosťami v detailoch, avšak ani tieto drobné chyby krásy neuberajú pôvab jej arabeskám, skokom, ktoré harmonicky na seba naväzujú a plynú a ktoré sme nevideli od čias skvelej Nory Gallovičovej. Je len otázkou času a nutnou potrebou súžitia s javiskom, kedy táto krehká balerína zažiari ako primabalerína baletu SND, má k tomuto postaveniu všetko.     
   Roman Novitzky v brilantnosti prevedenia možno trochu zaostáva za Polákovou. Vie však čo rola potrebuje a vie čo hrá. Jeho boj s neľahkou postavou Solora v zložke tanečnej a hereckej je viac než úspešný. Pantomíma je usadená, zvládnutá, v jeho mladej tvári vieme prečítať všetko čo cíti Solorova duša a srdce. Tento mladý tanečník disponuje nádherným pružným svalstvom, ľahkým a dlhým skokom, výbornou prácou nôh, vysokou pološpičkou, na ktorej točí svoje piruetty. Je istý v partnerskom tanci, správne cíti rytmus hudby a strhne diváka mladíckou náruživosťou a oduševnením, s ktorým sa v plnom nasadení vkladá do role. Jeho Solor má mnoho skvelých miest. Prekvapuje najmä zrelým výrazom; naivita prvej lásky, jej čistota a krehkosť a potom ťažkým vytriezvením, kedy si ani poriadne neuvedomuje dopad svojho konania; v duševnom rozpore, kedy vyberá medzi dvoma ženami. Jeho vznešené držanie tela vyniká v riasených plášťoch Jelínka. Postavu vedie k strhujúcemu dramatickému finále v epilógu, keď omámený ešte pôsobiacou drogou, vidiaci v útrobách svojho srdca tieň Nikie sa vzpiera Radžovi a Gamzatti, avšak je už neskoro, zväzok musí byť spečatený. Jeho grand jeté s Gamzatti v dramaticky gradujúcej hudbe akcelerujú s jeho poznaním, že práve ona zavraždila hadom Bajadéru, aby si ho mohla privlastniť, až vtedy v závere úplne dospieva tento mladý a krásny chlapec v muža a smrť prijíma ako trest za svoje jednanie a ako jediné východisko života, ktorý stratil zmysel. Je len otázkou času a správneho vedenia, kedy tento talentovaný mladík vytvorí nasledujúcu generáciu po Radačovskom-Dolinskom-Lazíkovi-Blahutovi.

   Ešte jeden debut nás čakal v tento večer. Excelentnú variáciu Zlatého bôžika zatancoval Andrej Kremz, spolužiak Polákovej a Novitzkého. Počiatočnú neistotu dokázal sebavedome pretaviť v pôsobivú ukážku svojho tanečného umenia. Gamzatti tancovala Viktória Šimončíková. Je zrejmé, že od predstavenia k predstaveniu rastie a učí sa. Je to rola, ktorá jej veľa dáva a veľa si vyžaduje. Postupne Šimončíková dokáže, je už na dobrej ceste, urobiť zo svojej role, pôvodne skoro školáckej štúdie, excelentný part. Popri hlavných sólistoch sa veľmi nevýrazne predstavili Juraj Vasilenko ako Brahman a ešte nevýraznejšie a šedivejšie pôsobili Simona Bartošková ako Pestúnka a Ľudovít Čonka ako Radža. Nádherný čisto štýlový výkon podal dámsky zbor, za čo dámam patrí obdiv a poďakovanie. Z variácií a ďalších tanečných čísel vynikla najmä Klaudia Bittererová a Michaela Mlejová, veľmi muzikálne a štýlovo precízne tanečnice. K celkovej kvalite predstavenia prispel aj orchester farebne a presne rytmicky hrajúci pod taktovkou Martina Mázika. Bolo príjemným zážitkom nechať sa unášať predstavením, kde sme videli s plným nasadením tancovať dvoch mladých, krásnych a talentovaných ľudí. Ich tanec bol výzvou a volaním po pokoji a harmónii. Ich odhodlanie popasovať sa s krkolomnými partmi bolo sympatickou metaforou a kontrapunktom voči niekedy až do neba volajúcim úbohým výkonom pánskeho zboru. Ich najväčší vklad bol v pokore, s ktorou v svojej jednoduchej čistote a kráse v službe tancu, ktorý si zvolili pre svoj život, i keď narazili na nedostatky a chyby, chceli oživiť svoje postavy cez svoje vnútro nielen s ratiom ale srdcom, čo sa im až dojemne krásne podarilo. A posledným milým prekvapením večera bolo vypredané hľadisko historickej budovy. To svedčí o skvelom ťahu dramaturgie a výbornej štýlovej a precíznej práci Rafaela G. Avnikjana nielen ako choreografa a režiséra, ale i baletného maestra.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 054
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 526
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 057
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 972
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 889
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 764
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 491
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 056
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 750

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Maliar Šille: Pred Mickey Mousom sa nedá ujsť. Je za tým krutý biznis

V Kunsthalle má Erik Šille veľkú výstavu plnú popkultúrnych postavičiek.

Mercury Prize sa na seba snaží upozorniť. Nominovala Eda Sheerana

Kto nahral britský album roka? Pozrite si nominácie na najprestížnejšiu hudobnú cenu.

Ak beriete život ako muzikál, tento film je pre vás

Do kín prichádza Baby Driver. Triler, v ktorom hrá neustále hudba.

O knihách

Recenzia knihy Antihrdina: Ľudstvo je definitívne v keli

Alexandra Salmela románom Antihrdina prekročila obmedzenia slovenskej literárnej pece.